De eerste dag reden we in de groep geleid door Koos die er bij tijd en wijle de sokken er erg goed in had. De route ging naar Luxemburg en weer retour door een schitterende mix van landschappelijke omgevingen, de ene keer reden we door een schitterend dal, de andere keer ‘op het dak van de wereld afgewisseld met idyllisch gelegen dorpjes. Net als Walter vond ik de eerste dag net wat leuker om te rijden dan de tweede dag richting het Moezel dal. Maar die tweede dag mocht er zeker zijn. Net als in de eerste dag reden wij in de tweede groep mee, dit keer aangevoerd door Ite die aan de geur van verbrandde ATF die ik zo af en toe opmerkte, zijn E21 behoorlijk op zijn donder gaf…
Ik heb bewust de keuze gemaakt om niet met de snelle groep mee te rijden. Enerzijds mijn vader die nu zeventig is, anderzijds mijn auto die voor het eerst sinds een jaar of zeven weer een grote tocht maakte. De laatste meerdaagse tocht met mijn E34S M5 was onze Alpentoertocht van 2008. Maar met Koos voorop ging het ook erg vlot. De GoPro draaide overuren en mijn vader vond het tempo ook helemaal prima, maar hij is met de vele tienlandenritten, Europaritten, Alpentoertochten en Eiffeltoertochten dan ook best wel wat gewend.
Net als de eerste dag verveelde de tweede dag zeker niet en ik ben nog steeds aan het bedenken hoe ik al dat ruwe video materiaal van de GoPro het beste kan verwerken tot een samenvatting van een minuut of tien. Eerst maar eens strategie bedenken van wat ik wil bereiken en dan een long-list van fragmenten maken die de essentie van het evenement goed laat zien. Het grote verschil met vorig jaar vond ik dat het aantal rijdende chicanes bijna tot nul was gereduceerd. Blijkbaar zijn de meeste crampers al door hun eigenaren in hun winterhok geplaatst. Bijkomend voordeel was dat de pieken en dalen in de gereden snelheden wat dichter bij elkaar lagen, iets wat ik zelf wel prettig vindt.
De laatste dag brachten we een bezoekje aan de ring, dat niet ver van Daun is verwijderd. Omdat er dat weekend ook DTM races op de Grand-Prix strecke werden gehouden leek het Jeroen verstandig om de hoofdwegen van-en naar de B25 te mijden. Toen bedacht ik mij een soortgelijk evenement in 2008 (Rock am Ring) toen ik om de zelfde reden binnendoor naar Meuspath reed. Het kostte enige moeite de herkenningspunten te vinden, maar uiteindelijk viel alles op zijn plaats en hadden we niet alleen een vrije route naar Adenau, maar ook nog eens een hele leuke, al merkte ik van dat laatste in 2008 vrij weinig omdat mijn M88/3 toen op vijf poten liep.
Net als vorig jaar reden we door naar het uitkijkpunt bij Adenauer Forst waar we merkten dat de ring levendiger is dan ooit. Gerwin gaf aan wel eens een rondje te willen rijden, maar gezien de drukte twijfelde hij. Wetende dat hij iemand zocht die de ring een beetje kende bood ik mijzelf als vrijwilliger aan. Uiteindelijk zei hij ja en had ik mijn E21 vuurdoop te pakken.
Al met al was het een geweldig leuk weekeinde die lang in mijn geheugen gegrift zal blijven staan. Mensen bedankt.Het waren vier prachtige dagen !