E21 323i meer pit geven

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4545
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: E21 323i meer pit geven

Post by bmw e12 e21 »

gerrit323 wrote:De 885 kop heeft de b25 zuigers nodig

deze

Image

de 2.3 zuigers zijn plat dus daar een 885 kop op monteren gaat een veel te lage compressie geven en minder vermogen :mrgreen:

check het topic van ite zijn 2.7 baur of het topic van mijn 2.7 e30 motor

http://bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f ... l&start=30
Maar dat was dus niet de ideaale setup voor K-jet heb ik begrepen.


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4592
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: E21 323i meer pit geven

Post by gerrit323 »

Deze zuigers zitten ook in Ite zijn 2.7 blok in combi met de 885 kop .. de restrictie die je hebt is dat de aanzuigkanalen van een b23 k-jet kleiner zijn dan de inlaatkanalen van de 885 kop .. je benut dus niet de optimale flow

Als je meer power wil met de originele kop kan je enkel de kop flowen en een scherpere nokkenas monteren maar dan boet je wel in aan koppel .. dat ondervind ik duidelijk op de hartge .. sportbak is dan wel een must.

Mijn e30 2.7 was veel homogener om mee te rijden .. en ook al is de flow van de 885 kop in combi met de k-jet aanzuiging niet optimaal .. Ik kon met mijn eco bak Ite niet bijhouden als we haarspedbochten uit accelereerden .. nu met de sportbak is dat probleem van de baan :!:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29783
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 323i meer pit geven

Post by Jeroen »

Oplossing? Kanalen poorten en grotere kleppen. En een zakje geld.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18986
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 323i meer pit geven

Post by uwbuurman »

De zuigers uit de b27 KB passen ook op de 885 kop. Die ga ik toepassen, denk ik.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
elaxo
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 99
Joined: Fri Oct 09, 2015 2:11 pm
My E21(s): '78 323i Manueel

Re: E21 323i meer pit geven

Post by elaxo »

uwbuurman wrote:De zuigers uit de b27 KB passen ook op de 885 kop. Die ga ik toepassen, denk ik.
B27 KB ?
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4592
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: E21 323i meer pit geven

Post by gerrit323 »

Dat is de typebenaming voor de 129 eta versie die in de e30 325e te vinden was
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://pksolutions.be/
elaxo
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 99
Joined: Fri Oct 09, 2015 2:11 pm
My E21(s): '78 323i Manueel

Re: E21 323i meer pit geven

Post by elaxo »

323baur wrote:Tip: vervang de 97(!) graden voor de 91 en plaats een 87graden voor de eerste fase.
Je temp blijft dan net wat lager, en meer in lijn met je gemoedsrust. Persoonlijk vind ik de 2e trap bij 97graden echt te hoog.
De fiat argenta heeft de 87graden schakelaar...kost minder dan een bmw exemplaar :)
ik vind de correcte niet online en bij de dealer beweerden ze dat dit niet dezelfde draad is ..
iemand die een online pagina weet waar ik hem kan bestellen ?
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11862
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 323i meer pit geven

Post by 323baur »

Ik ben toen met de oude sensor naar een goede automaterialen specialist gegaan.
Daar heb ik toen een heleboel irl bekeken, en kwam de fiat sensor als passend naar voren.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
elaxo
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 99
Joined: Fri Oct 09, 2015 2:11 pm
My E21(s): '78 323i Manueel

Re: E21 323i meer pit geven

Post by elaxo »

323baur wrote:Ik ben toen met de oude sensor naar een goede automaterialen specialist gegaan.
Daar heb ik toen een heleboel irl bekeken, en kwam de fiat sensor als passend naar voren.
aha , dan ga ik dezelfde techniek eens toepassen !
merci!
Post Reply