Zo, dan is het eindelijk eens tijd voor een verslag van deze kant. Afgelopen zaterdag zijn we terug gekomen van 13 dagen vol vertier. De beknopte samenvatting: 5500+ km, 11 landen, 7 leuke passen, 1 offroad gravel pad, vele automaat storingen, 2 lekke schokbrekers en 2 versleten voorbanden. Maar een lol dat we gehad hebben!!
Het begon allemaal op maandag 4 juli. Vertrek stond gepland vanuit Gorinchem dus rond half 6 in de auto gesprongen om daar op tijd te zijn. Het verkeer zat ons gelukkig mee, dus dat was geen probleem. We moesten tussen 7 en 8 aanwezig zijn en dat ging prima want klokslag 7 reden we het terrein op. Uiteraard waren we niet de eerste, maar we konden mooi aansluiten in de rij.
Eenmaal binnen kwam er iemand van de organisatie voorbij om het papierwerk te checken, paspoorten en de aanwezigheid van veiligheidshesjes, gevarendriehoek en verbandtrommel. Daarna een korte check van de auto, waarbij na goedkeur een sticker werd geplakt die gelijk toegang tot de camping gaf. In de tussentijd hebben we ons prima vermaakt tussen al het geks wat binnen kwam en kennis gemaakt met de eerste deelnemers om ons heen.
Om 9 uur werd het eerste woordje gedaan door de organisatie en was het tijd om te vertrekken. Na een korte instructie werden we onder politie begeleiding en luid gejuich van vele omstanders naar de grote weg geleid. Onder de startboog kregen we ons eerste routeblad inclusief de opdrachten voor dag 1.
Dag 1 stond ik het kader van kilometers maken, zoveel mogelijk via Frankrijk in verband met de afgegeven vergunningen. Even een tussenstop in Luxemburg voor een beetje peut en daarna gas erop richting Mullhouse. Dit was in principe de eerste stop, maar vanwege meerdere redenen is die verplaatst naar Lahr Duitsland waar we op het lokale vliegveld moesten eindigen. De opdrachten waren dit jaar redelijk leuk, maar we hebben gekozen voor rijden en een leuke tijd dus die hebben we de gehele week achter ons gelaten.
Eenmaal aangekomen in Lahr stond ons de eerste Carbagerun camping te wachten. Alle auto's strak op elkaar, tentjes erachter en daarna eten en drinken. Het was stikheet op het beton daar dus een kennismaking met de camping voor komende week. Gezellig met diverse andere runners zitten eten en daarna vloeide de drank rijkelijk. Na een wat onrustige nacht gingen de eerste luchthoorns weer rond 6 uur, dus was het tijd om op te staan en voor te bereiden op dag 2.
En wat voor een dag was dat! De eerste echte leuke rij dag, met in ieder geval 2 passen te noemen de Flüelapas en daarna nog de Ofenpass. Dit in combinatie met de afstand stond garant voor zeker 9 a 10 uur rijplezier. Dus om 8 uur in de auto en vertrokken om te zien wat de dag brengt. Overigens was er voor de die-hards nog een extra pas mogelijk, de Stelvio wel te verstaan. Maar dit bracht ook nog eens 1,5 tot 2 uur reistijd met zich mee. Gezien mijn eerdere ervaringen met de Stelvio hadden we dit er wel voor over en was er besloten de lange route te nemen.
Na een aantal mooie binnendoor wegen kwamen we dan bij de Flüelapas waar we in een redelijk rap tempo (hoe snel dat dan ook gaat met een E32 730i met 3 man en vol bepakking) naar de top zijn gereden. Daar eenmaal aangekomen hebben we even van het uitzicht genoten en zijn we begonnen aan de afdaling. Ik ben daar aan begonnen zoals ik dat ook met de 323i zou doen, maar we liepen al snel tegen een probleem aan. De automaat had al wat last van storingen en remde weinig op de motor. Toen we enige tijd achter een “langzamere” auto hadden gezeten voelde ik dat de remmen op hun einde kwamen. Heel snel gezocht naar een lege ruimte voor een laatste noodstop en dat was ook niks te vroeg. Er zat nog een laatste stop in en de rook krulde onder de auto vandaan!
Pfff, enigszins vol adrenaline was ik blij dat ik zelf achter het stuur zat, want als een van de boys had gereden weet ik niet of de afloop gelijk was geweest. Na een afkoelperiode en een stuk met ruimte zonder ander verkeer de afdaling toch maar weer ingezet, want naar beneden moet je toch. Uiteindelijk in de 2e versnelling toch lock gevonden en redelijk zonder problemen naar beneden gereden. Daarna de Ofenpass genomen en ook daar genoten van de rit en geen problemen meer ondervonden.
Wel veel tijd verloren en een klein beetje vertrouwen in de auto, dus na overleg toch besloten de Stelvio te laten voor wat het is. Het zou toch behoorlijk wat van de auto vragen en ik was er niet zeker van of het goed zou komen. Daarbij werd het al laat en die avond nog even lekker BBQ'en zag ik ook wel zitten.
Eenmaal in Gassl aangekomen werden we op de rand van een skipiste geparkeerd en begon het ritueel van de avond ervoor weer. Helaas werd dit voor het einde ruw verstoord door regen en onweer, waardoor we genoodzaakt waren redelijk op tijd de tent op te zoeken.
Op de ochtend van dag 3 zijn we bij een locale McDonalds gestopt voor een klein ontbijt en het ontladen van het lichaam, aangezien de Carbagerun camping voorzien zijn van het minimale aan voorzieningen (denk aan 4 toiletten en 8 douchejes voor 1500 man). Vandaag stond er een rit op de planning door het binnenland van Slovenie, voor mij totaal onbekend dus ik was zeer benieuwd.
Om daar te komen, moet je uiteraard nog een aantal leuke plekken in Italië doorkruizen, maar ik heb zoveel gezien dat me niet meer helemaal helder voor de geest staat wat zoal. Op beeld heb ik nog steeds bergen en passen, dus het is in ieder geval feest geweest. Daarna een stuk van Slovenië doorkuist om zo in de buurt van de hoofdstad Ljubljana op een paardenrenbaan aan te komen. Maar voordat we die camping gingen betreden, hebben we een heerlijke plek aan de rivier gevonden om te BBQ'en aangezien dit op de camping niet mocht vanwege de droogte. De avond vloog voorbij en eenmaal aangekomen op de camping werd en nog het nodige gesleuteld om ons heen dus volop genieten.
Tja en dan gaat het ineens hard, je begint aan de 4e dag, de helft zit erop en we hebben al heel wat landen gezien. Na een tweetal uurtjes rijden strijken we in stadje neer op de route voor een ontbijtje, waar we ons ziek lachen om alles wat voorbij komt en de reacties van de lokale bevolking. Het valt me overigens op dat de meeste mensen het geweldig vinden en met duimen en zwaaien iedereen aanmoedigen. Je hebt altijd één of twee ouwe zakken die het niks vinden, maar over het algemeen niets dan leuke reacties zelfs onderweg.
De route vervolgt zich richting Bosnië, iets wat nog onbekender lijkt te worden dan waar we vandaan komen. Een gezonde spanning voor de route die komen gaat, want je weet immers nooit hoe de wegen daar zijn en wat de auto te verduren krijgt. Haha en had ik maar geweten wat komen ging, want in deze route zat een serieus stukje offroad. De gaten waren nog niet zo groot als tijdens ons offroad tripje in de Belgische Ardennen, maar het was een serieus gravelpad met aan beide zijden een grote greppel.
Overigens was het niet meer dan genieten op deze route, wat ontzettend gaaf om te doen! Het was wel afzien voor mens en machine, want het was er stikheet en zonder airco moet je dan wel open rijden. Het resultaat was dat je overal stof terug kon vinden, overigens was dat bij de andere teams met gesloten ramen ook zo. Overigens ben je dit zo vergeten als je de rest van de route rijdt en nageniet van wat je reeds hebt bereikt.
De eindbestemming lag deze keer iets ten zuiden van de hoofdstad van Bosnië, genaamd Banja Luka. Daar waren we welkom bij de lokale voetbal club FK Krupa. Geweldige locatie aan een rivier, dus wederom de BBQ aan en de avond was gevuld. Zwemmen in de ijskoude rivier moest dan uiteraard ook nog gebeuren waarna we getuige waren van een arrestatie waar een local werd gepakt die aan het rondsnuffelen was bij de auto's (of beter gezegd in de auto's). Deed mij wel besluiten de kostbare spullen iets beter weg te bergen en de auto te sluiten voor de nacht.
Tja en dan dag 5, de route naar de eindbestemming. Deze lag in Porec, een kustplaats in Kroatie. Na een paar mooie binnenwegen werd het al gauw snelweg, ook in verband met de prijsuitreiking die avond werd er verwacht dat je op tijd zou finishen. De 730i kreeg overigens steeds meer kuren en de bak gaf al hoe meer storingen. Deed niks af aan de rit, want einde van de middag kwamen we aan in Porec. Daar hebben we een restaurant gezocht aan de kust om samen met wat andere runners de week af te sluiten. Aansluitend naar de finish gereden en de auto in de rij gezet. Onder het genot van een biertje reden we stuk voor stuk over de finish, kregen alle deelnemers een medaille en werd er een teamfoto onder de boog gemaakt! We made it!
Volgend op dit mooie resultaat was het eindfeest, bekendmaking van de winnaars van de opdrachten en de originalteitsprijs en natuurlijk gezamenlijk een biertje drinken op het resultaat. Tot in de late uurtjes werd er gefeest, uiteindelijk de tent gevonden en een paar uurtjes gemaakt. Al vroeg was er weer gerommel op de camping en de zon brandde fel op tent waardoor je om 7 uur genoodzaakt was eruit te gaan. Vele teams namen afscheid en begonnen aan de terugreis. Met enkele hebben we nog een ontbijt gepakt in Porec, waarna we ook van hen afscheid hebben genomen en binnen no time een appartement hebben gehuurd aan de kust van Porec. Even bijkomen van wat ons overkomen is en even nagenieten van prachtig weer.
Over de terug reis heb ik ook nog wel wat te melden, uiteraard met plaatjes maar dat volgt...