Peter's knutselhoek.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
En jawel, gisteren de beiden thermostaten laten vervangen en het probleem is opgelost. Gelukkig kunnen we weer ongestoord rijden.
Feit is wel dat het uitlezen iets nieuws heeft laten zien...4 gloeibougies zijn defect (cylinder 1,3,5,6) Advies is alle zes laten vervangen en gelijk de regeleenheid erbij. Oftewel wederom een factuur van ongeveer 560 euro.
Ik ben benieuwd of Hoogterp deze ook zonder problemen laat repareren bij de BMW dealer in Breda.
Feit is wel dat het uitlezen iets nieuws heeft laten zien...4 gloeibougies zijn defect (cylinder 1,3,5,6) Advies is alle zes laten vervangen en gelijk de regeleenheid erbij. Oftewel wederom een factuur van ongeveer 560 euro.
Ik ben benieuwd of Hoogterp deze ook zonder problemen laat repareren bij de BMW dealer in Breda.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter's knutselhoek.
Hahhaha, goed bezig Peter.
Tdsjes zijn een stuk goedkoper
Tdsjes zijn een stuk goedkoper
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Alles maakt een groot verschil als je het zelf doet. Ik denk als je dit bij een Tds laat doen en tevens bij de dealer dat het niet veel verschil maakt.323baur wrote:Hahhaha, goed bezig Peter.
Tdsjes zijn een stuk goedkoper
Stel ik koop origineel BMW materiaal dan ben ik voor 240 euro klaar. Eventueel gloeibougies van Bosch of NGK haalt daar nog eens 65 euro vanaf.
Het is ook gewoon zelf te doen maar zoals eerder aangegeven.....Garantie is garantie.
Dus beiden reparaties:
Dealer: 380 + 560 = 940 euro.
Zelf met origineel materiaal: 87 + 240 = 327 euro.
Zelf met A merk materiaal : 73 + 185 = 258 euro.
Dan valt het allemaal weer mee.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter's knutselhoek.
Ik zou die gloeistiften echt laten doen! Die dingen zitten meestal gruwelijk vast.
Als er iets afbreekt..
Als er iets afbreekt..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Gaat ook gebeuren. Ik heb liever dat hun ze afbreken dan dat ik het doe.
Of de garage in Friesland het gaat doen of dat ze toestemming geven om het hier in Breda te laten doen maakt mij niet zoveel uit. Het liefste hier natuurlijk.
Het is alleen even nadenken of ik dan gelijk het inlaatmanifold ga vervangen i.v.m. de wervelkleppen. Dat wordt natuurlijk niet betaald en zal ik zelf moeten betalen (ongeveer 540 euro).
Of de garage in Friesland het gaat doen of dat ze toestemming geven om het hier in Breda te laten doen maakt mij niet zoveel uit. Het liefste hier natuurlijk.
Het is alleen even nadenken of ik dan gelijk het inlaatmanifold ga vervangen i.v.m. de wervelkleppen. Dat wordt natuurlijk niet betaald en zal ik zelf moeten betalen (ongeveer 540 euro).
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter's knutselhoek.
Dat lijkt me wel slim idd om gelijk mee te nemen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter's knutselhoek.
Fijn dat dit allemaal tijdens garantie uitkomt, oef!
Wervelkleppen kan je er gewoon uithalen. Peter_p heeft dat met zijn vorige e61 525d ook gedaan.
Merkte eigenlijk geen verschil aan de motor.
Wervelkleppen kan je er gewoon uithalen. Peter_p heeft dat met zijn vorige e61 525d ook gedaan.
Merkte eigenlijk geen verschil aan de motor.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Ben ik niet mee eens. Je zal inderdaad in de motorloop niets merken maar ze zitten wel degelijk verwerkt in het regeneratieproces van het roetfilter.bmw e12 e21 wrote:Fijn dat dit allemaal tijdens garantie uitkomt, oef!
Wervelkleppen kan je er gewoon uithalen. Peter_p heeft dat met zijn vorige e61 525d ook gedaan.
Merkte eigenlijk geen verschil aan de motor.
Als je die nu ook laat leeghalen wordt het een ander scenario.
In principe wil ik het allemaal functioneel houden.
Ik ben inderdaad ook benieuwd naar de reactive van afdeling Friesland.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter's knutselhoek.
Ik weet de achtergrond niet van de wervelkleppen. Ik kan alleen maar uit ondervinding zeggen dat Peter deze direct na aanschaf heeft weggenomen en we een 3-tal jaar erna(ca 60.000km) de roetfilter weggenomen hebben en een buis met flenzen op maat gemaakt hadden(niet simpel door 3D ligging van de flenzen tov elkaar). We dachten dat dat verbruiksvoordeel opbracht. Dat deed het niet, enkel een donkerder geluid en wss roetuitstoot.
Wat ons toen direct opviel was dat de roetfilter geen vervuiling in had. Dit was op ongeveer 130.000km.
Wat ons toen direct opviel was dat de roetfilter geen vervuiling in had. Dit was op ongeveer 130.000km.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Kleine update:
Hoogterp heeft inmiddels de reeds door mij voorgeschoten factuur betaald. Dat is in ieder geval afgesloten. Helaas nog geen mail ontvangen omtrent probleem 2. We wachten af.
Hoogterp heeft inmiddels de reeds door mij voorgeschoten factuur betaald. Dat is in ieder geval afgesloten. Helaas nog geen mail ontvangen omtrent probleem 2. We wachten af.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Aangezien Jacob nog geen update heeft gegeven in zijn topic een kleine beschrijving van de werkzaamheden afgelopen zaterdag aan zijn E21.
Jacob heeft een 315 waar inmiddels een type 1 316 motor in ligt. Dit betekent met een DIDTA carburateur en in zijn geval een type twee zonder aparte stationairschroef.
Het probleem was een zeer zenuwachtig lopende E21 die rond de 1800 rpm stationair draaide.
Bij aankomst eerst de ontsteking afgesteld omdat dit wel een voorwaarde is voordat je aan de carburateur begint. Deze stond iets te laat maar niet schokkend.
Uiteraard conform een 316 voor 1980 afgesteld op 25 graden voor BDP bij 2000 RPM.
Na het aansluiten van de CO meter bleek dat de CO schroef totaal niet reageerde. Het stationair toerental wordt bij deze afgesteld dmv de aanslagschroef van de gasklep. Deze bleek best ver open te staan waardoor je eigenlijk kan zeggen dat je de motor draaiende houdt door iets gas te geven ipv de normale stationair-regeling.
Als eerste de spanning van het magnetisch klepje afgehaald (normaal moet de motor dan afslaan). Dit gaf dus geen verschil. Hieruit was te concluderen dat de gehele stationair regeling niet werkt.
Basis is dat de gasklep eigenlijk nagenoeg dicht ligt zodat de kleine kanalen in de venturibuis kunnen werken vanwege de onderdruk die veroorzaakt wordt. Als de gasklep te ver geopend wordt werken deze kanalen niet omdat men niet het juiste vacuüm creëert. Conclusie kon niet anders zijn dat deze kanalen verstopt zaten. Op zich een beetje vreemd omdat deze carburateur niet lang geleden gereviseerd was door mijzelf voor Nick. Toch deze doorgeblazen met perslucht en wat merkte we...... De motor liep gelijk goed en de CO schroef was goed te bedienen. Hierna alles afgesteld en Jacob een testrit laten doen. Hij was tevreden.
Conclusie is dat waarschijnlijk de vlotterkamer al wat vuil heeft gekregen via de brandstoftoevoer.
Jacob heeft een 315 waar inmiddels een type 1 316 motor in ligt. Dit betekent met een DIDTA carburateur en in zijn geval een type twee zonder aparte stationairschroef.
Het probleem was een zeer zenuwachtig lopende E21 die rond de 1800 rpm stationair draaide.
Bij aankomst eerst de ontsteking afgesteld omdat dit wel een voorwaarde is voordat je aan de carburateur begint. Deze stond iets te laat maar niet schokkend.
Uiteraard conform een 316 voor 1980 afgesteld op 25 graden voor BDP bij 2000 RPM.
Na het aansluiten van de CO meter bleek dat de CO schroef totaal niet reageerde. Het stationair toerental wordt bij deze afgesteld dmv de aanslagschroef van de gasklep. Deze bleek best ver open te staan waardoor je eigenlijk kan zeggen dat je de motor draaiende houdt door iets gas te geven ipv de normale stationair-regeling.
Als eerste de spanning van het magnetisch klepje afgehaald (normaal moet de motor dan afslaan). Dit gaf dus geen verschil. Hieruit was te concluderen dat de gehele stationair regeling niet werkt.
Basis is dat de gasklep eigenlijk nagenoeg dicht ligt zodat de kleine kanalen in de venturibuis kunnen werken vanwege de onderdruk die veroorzaakt wordt. Als de gasklep te ver geopend wordt werken deze kanalen niet omdat men niet het juiste vacuüm creëert. Conclusie kon niet anders zijn dat deze kanalen verstopt zaten. Op zich een beetje vreemd omdat deze carburateur niet lang geleden gereviseerd was door mijzelf voor Nick. Toch deze doorgeblazen met perslucht en wat merkte we...... De motor liep gelijk goed en de CO schroef was goed te bedienen. Hierna alles afgesteld en Jacob een testrit laten doen. Hij was tevreden.
Conclusie is dat waarschijnlijk de vlotterkamer al wat vuil heeft gekregen via de brandstoftoevoer.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29967
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter's knutselhoek.
Kijk, dat heeft ongetwijfeld een blije Jakob opgeleverd! Zit er wel een brandstoffilter voor de carb? Gewoon zo'n transparent gevalletje maar om te voorkomen dat je nog meer bagger uit de tank naar binnen trekt en weer terug bij af bent.
Wat je flappies betreft: ben benieuwd wat de reactie is. Hoewel de halve wereld ze eruit haalt en je uiteraard geen risico wilt nemen moet er een reden zijn waarom die krengen ingebouwd zitten. Als ze geen nadelige invloed hebben (wellicht voornamelijk milieutechnische redenen) dan zou ik ze d'r gewoon uithalen. Dick Hoekendijk heeft destijds naar mijn auto gekeken en hij was van mening dat er met mijn facelift inlaat geen risico was. Daarin vertrouw ik zeker op hem dus daarom zijn ze bij mij gebleven, maar bij het minste of geringste risico mik ik ze er ook uit.
Wat je flappies betreft: ben benieuwd wat de reactie is. Hoewel de halve wereld ze eruit haalt en je uiteraard geen risico wilt nemen moet er een reden zijn waarom die krengen ingebouwd zitten. Als ze geen nadelige invloed hebben (wellicht voornamelijk milieutechnische redenen) dan zou ik ze d'r gewoon uithalen. Dick Hoekendijk heeft destijds naar mijn auto gekeken en hij was van mening dat er met mijn facelift inlaat geen risico was. Daarin vertrouw ik zeker op hem dus daarom zijn ze bij mij gebleven, maar bij het minste of geringste risico mik ik ze er ook uit.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12124
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Ik weet met de flappies dat een facelift E60 525d ze zelfs niet meer heeft. Dus ze gaan er bij mij ook uit. Het zou eventueel iets minder koppel bij lagere toeren kunnen geven maar ervaringen van mensen geven aan dat het niet merkbaar is. Schade bij afbreken is veel groter. Nu heb ik al wel de kunststofklepjes dus het zal niet zo'n grote schade opleveren als de eerdere metalen.
Probleem wat Hoogterp eerst moet goedkeuren zijn de gloeistiften vervangen. De flappies doe ik dan zelf wel. Ik verwacht niet dat de BMW dealer dit gaat doen voor me
Probleem wat Hoogterp eerst moet goedkeuren zijn de gloeistiften vervangen. De flappies doe ik dan zelf wel. Ik verwacht niet dat de BMW dealer dit gaat doen voor me
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.