Page 4 of 6
Re: 318 Madrid
Posted: Tue May 30, 2023 10:49 am
by uwbuurman
Hoppa.
Re: 318 Madrid
Posted: Wed Jun 14, 2023 1:59 pm
by weem525
Goedemiddag,
Wie heeft er nog een deurvanger over en wil er voor een schappelijke prijs vanaf?
Links heb ik vorig jaar gedaan en nu heeft rechts de geest gegeven.
Zijn de nieuwe en eerdere type deurvangers uitwisselbaar?
Er zit nml een ouder type in mijn linker deur.
Dank
Koen
Re: 318 Madrid
Posted: Wed Jun 14, 2023 2:29 pm
by Groentje_me
Goedemiddag Koen,
Deurvangers type 1 en type 2 zijn verschillend inderdaad.
Volgens mij hebben we beide wel liggen.
Makkelijkste even appje sturen 06-50121279.
Groeten Jan
Re: 318 Madrid
Posted: Mon Feb 12, 2024 3:04 pm
by weem525
Goedemiddag,
Voor dit voorjaar staan een aantal punten op mijn to-do-lijstje.
De belangrijkste is ongetwijfeld het vervangen van de 4-bak voor de vorig jaar in DLD opgehaalde 5-bak, incl bijpassende cardanas.
Van de cardanas moet het tussenlager en de kruiskoppelingen vervangen worden. Weet er iemand een goed adres om dit te laten doen?
Dank voor de tips,
Groet, Koen
Re: 318 Madrid
Posted: Mon Feb 12, 2024 3:42 pm
by Jeroen
Zie dat je in Den Haag zit, beetje mijn regio. Ik heb vorig jaar een cardanas naar Terberg Techniek in IJsselstein gebracht, samen met een nieuw steunlager. Daar hebben ze nieuwe naaldlagers geplaatst, de as gebalanceerd en gelijk ook het tussenlager geplaatst, is alles in 1x klaar. Erg netjes en goed. Contactpersoon aldaar Ronald Kerkhof.
Re: 318 Madrid
Posted: Mon Feb 12, 2024 6:08 pm
by Wilmo
Wel even de notitie erbij dat ze checken of er vet achter de stofkappen van het lager zit...
Re: 318 Madrid
Posted: Wed Mar 27, 2024 10:10 am
by weem525
Goedemorgen,
Ik heb een Weber 32/34 DMTL op de kop getikt, incl. de adapter kit voor een E30 M10B18.
Past dit ook op mijn M10B18 of is er een verschil tussen de uitlaatspruitstukken?
Dank Koen
Re: 318 Madrid
Posted: Wed Mar 27, 2024 10:59 am
by Wilmo
Een M10 is een M10 dus dat moet goed gaan met de draadeinden en de flens voor het koelwater.
Het voornaamste is dat het koelwater een beetje een andere route moet krijgen.
Re: 318 Madrid
Posted: Fri Apr 12, 2024 3:11 pm
by weem525
Toch niet zo eenvoudig als in eerste instantie gedacht.
De carburateuraansluiting op het spruitstuk is net even anders.
Steek vd Solex Didta komt net niet overeen met de Weber, scheelt ca 5 tot 10mm.
Samen met de carburateur heb ik wel het E30 spruitstuk en passende rubber voet/adapter mee gekregen.
Er zitten zichtbare verschillen tussen de spruitstukken wat water, vacuüm en tempsensor aansluitingen betreft.
De grote vraag natuurlijk is hoe zit het met de aansluitingen aan de cilinderkop?
Weet er iemand dit, kan het spruitstuk 1 op 1 vervangen worden?

E21 M10B18 inlaatspruitstuk

E30 M10B18 inlaatspruitstuk
Dank voorde snelle reacties,
Koen
Re: 318 Madrid
Posted: Sat Apr 13, 2024 12:29 am
by Jeroen
Het plaatje is te klein om ond nrs te lezen, maar wat jij plaatst als E30 spruitstuk lijkt heel erg op het latere M10B18 E21 spruitstuk (toen BMW in 1980 overstapte van de DIDTA naar de 2B4).
bmw ond nr 11611268742. Edit: ik zie dat BMW één spruitstuk heeft toegepast op late E21 en vroege E30, dus moet iig passen.
Re: 318 Madrid
Posted: Mon Apr 15, 2024 7:21 am
by Wilmo
Het verschil tussen de spruitstukken moet je vooral functioneel volgen. Een vacuümaansluiting op het spruitstuk geeft vol vacuüm, voor de vervroeger. Die kan ook op de carburateur zitten. Gebruik je de aansluiting niet, dan moet je die wel afsluiten.
Je hebt strikt genomen geen koeling in het spruitstuk nodig. Als de choke van je carburateur wel koelwater nodig heeft, dan moet je dat aansluiten. Mijn injectie M10 heeft een pijp van voor naar achteren om de vroegere aansluitingen te overbruggen. Deze pijp kun je dus ook ter overweging nemen.
Ik denk dat ik ooit een E21 318 spruitstuk had, met twee gaten. Die heb ik opengemaakt tot een grote opening, zie:
viewtopic.php?p=289971#p289971
Re: 318 Madrid
Posted: Mon Apr 15, 2024 8:24 am
by Jeroen
Wilmo wrote: Mon Apr 15, 2024 7:21 amIk denk dat ik ooit een E21 318 spruitstuk had, met twee gaten. Die heb ik opengemaakt tot een grote opening, zie:
viewtopic.php?p=289971#p289971
da's idd het vroege spruitstuk
Re: 318 Madrid
Posted: Mon Jun 17, 2024 5:04 pm
by weem525
Update:
Eerst de positieve zaken:
- Inlaatspruitstuk en carburateur gemonteerd.
Was wel ff puzzelen met vacuüm en waterslangen...
- Alle waterslangen vervangen.
Geen lekkages en geen oververhitting, temperatuur meter blijft mooi centraal staan.
Wat is er dan iets minder...?
Er is "iets" afgebroken bij het kachelbedieningspaneel en nu werkt de keuze tussen raam, onder, onder/boven warmte niet meer.
Staat nu op ontwaseming was op zich niet verkeerd is, maar dat moet natuurlijk wel opgelost worden.
Twee stappen vooruit en eentje terug.
Op naar een klusje dashboard demontage en hopelijk reparatie kachelbedienpaneel.
En hopen dat er niks meer afbreekt, want na al de jaren is het plastic lekker broos geworden.
Groet, Koen
Re: 318 Madrid
Posted: Mon Jun 17, 2024 9:01 pm
by Wilmo
Via het bijzittersvoeteneind kun je er redelijk bij, ondersteboven enzo. Bij mij zit het nu met een tiewrap.
Hoe ben je er uiteindelijk uitgekomen met het vacuüm en de koelslangen?
Re: 318 Madrid
Posted: Tue Jun 18, 2024 11:02 am
by weem525
Dank je wel, ga ik dit weekend onderzoeken.
Moet eerst weten wat er afgebroken is, maar het voelt alsof de buitenkabel niet meer vast zit.
Waterslang bovenlangs langere E30 waterslang, 11.531.271.468, tussen verdeelblok en bovenkant spruitstuk.
E21 aansluiting tussen cilinder 2&3, bij E30 1 cilinder verder.
Return van de chokeregeling op het blok ter hoogte vd startmotor afgedopt.
De andere waterslangen op de originele aansluitingen aan het spruitstuk, past 1 op 1.
Vacuüm was ook geen probleem, wel moeten klooien met verloopstukjes vanwege diameter verschil tussen de aansluitingen.
Moet ik op termijn "mooier" maken.
De niet gebruikte aansluitingen op het spruitstuk afgedopt.