Page 4 of 7

Posted: Mon Nov 02, 2009 4:17 pm
by Peter V.
Hoi,

Wat de Wur doet is eigenlijk de brandstofdruk opvoeren naarmate de motor warmer wordt.
Heb je trouwens al eens gemeten hoeveel druk de brandstofpomp levert? Als ik me niet vergis moet de drukregelaar hem afregelen op ongeveer 5 bar. Deze zit in de mengselverdeler. Dit is een veer geregelde dus de voorspanning van de veer regelt de brandstofdruk. Je zult echt e.e.a. moeten gaan meten wil je verder komen.

Gr Peter V

Posted: Mon Nov 02, 2009 5:22 pm
by Wondermike
Hoi Ruud,

Probeer dit nog eens een keer.

Overbrug het relais van de pomp. Weet niet zeker of het contact aan moet of dat gelijk de pomp gaat draaien, anders dan contact aanzetten en laat de pomp draaien maar start niet door.

Wat er gebeurd is dat de pomp de druk op gaat bouwen maar niet afslaat dus door blijft draaien. Je moet dan aan het geluid van de pomp horen dat hij na een aantal seconden zwaarder moet gaan werken. (ander geluid maken).

Hierna zou er in de benzineverdeler voor een tik te horen moeten zijn (althans bij mijne) wat volgens mij een overdruk klep/ventiel oid is.

Hierna pas de wagen starten en kijken wat er gebeurd.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

De handleiding van de WUR heb ik ook gebruikt om er 1 open te maken.
Is niet zo spannend hoor.

Groeten Michel

Posted: Tue Nov 03, 2009 1:32 pm
by ruudariaans
He Michel, net geprobeerd. Helaas zonder resultaat. Ik moet ook zeggen dat ondanks dat ik de pomp langere tijd heb overbrugd ik geen echte verandering in geluid, of een klik heb gehoord.

Daarna de relais weer gemonteerd en gestart, maar helaas geen verandering...

Gr. Ruud

ps ben nog bezig om aparatuur te regelen om de druk te meten.

Posted: Tue Nov 03, 2009 1:40 pm
by Peter V.
Dit kan dus twee dingen betekenen.

*Je pomp levert zowieso niet de benodigde druk.
*Drukregelaar in je verdeler is niet goed zodat alles in de retour blijft.

Inderdaad even meten en er is dan al veel duidelijk.

Gr Peter V

Posted: Fri Nov 06, 2009 5:08 pm
by ruudariaans
Vandaag de benzinedrukmeter erop gehad. De druk liep op tot maarliefst 8 bar :shock: .

Volgens mij heeft de pomp genoeg kracht over, en komt de druk zo hoog omdat de benzine in de verdeler wordt tegengehouden. Kom ik toch die verdeler uit elkaar aant halen...?

Wat denken jullie?

Posted: Fri Nov 06, 2009 5:13 pm
by Peter V.
Hoi,

8 Bar is voldoende. Waar heb je gemeten?

*Aanvoer van de pomp.
*Naar injecteurs.
*Naar WUR

De retourleiding vanaf de verdeler heeft ook benzinedruk?

Gr Peter V

Posted: Fri Nov 06, 2009 5:58 pm
by 323baur
8 bar is toch veel te veel?
Ik dacht dat het systeem met een werkdruk werkte van 3 bar?

Interessant topic anyway!

Posted: Fri Nov 06, 2009 8:13 pm
by Jeroen
Lijkt idd verstopte retour ofzo, met 8 bar pis je je bougies wel uit! Kan overigens ook aan de pomp liggen dus als je nog een reserve hebt om te testen...

Posted: Fri Nov 06, 2009 8:54 pm
by Peter V.
323baur wrote:8 bar is toch veel te veel?
Ik dacht dat het systeem met een werkdruk werkte van 3 bar?

Interessant topic anyway!
Inderdaad 8 bar is teveel. Als ik me niet vergis is de werkdruk koud tegen de 3 bar en warm naar de 5 bar. Maar het ging nu in eerste instantie of de pomp wel voldoende druk kon leveren. ( dat lijkt mij wel met 8 bar).

Gr Peter V

Posted: Sat Nov 07, 2009 2:38 pm
by ruudariaans
Daar ging het inderdaad om, heb gemeten aan de invoer van de verdeler. Naar de injecteurs heeft geen zin want daar komt dus geen benzine uit, helemaal niets(slangen naar de injectors aan de verdeler los gehad). Dus de benzine word zeker in de verdeler tegengehouden.

Ik ga toch de verdeler eens demonteren en uitelkaar pakken.

Posted: Sat Nov 07, 2009 6:05 pm
by 323baur
ruudariaans wrote:Daar ging het inderdaad om, heb gemeten aan de invoer van de verdeler. Naar de injecteurs heeft geen zin want daar komt dus geen benzine uit, helemaal niets(slangen naar de injectors aan de verdeler los gehad). Dus de benzine word zeker in de verdeler tegengehouden.

Ik ga toch de verdeler eens demonteren en uitelkaar pakken.
Ik zou eerst de verdeler loshalen, ruimhartig van alle kanten besproeien met remmenreiniger - het monteren en proberen.
DAN pas, bij zero result - hem echt uit elkaar halen!!

Posted: Sat Nov 07, 2009 7:36 pm
by ac/dennis
Mee eens,

Dat is echt een klote ding, er zitten ook een boel kleine rubber-ringen in, iets te veel lompheid bij het uit elkaar halen van de twee helften en je breekt ze. En ze breken sowieso makkelijk want ze zijn redelijk verspocht.

Mocht je het toch willen proberen, kleine beetjes draaien om ze los en weer vast te krijgen. En heel voorzichtig zijn!

Posted: Sun Nov 08, 2009 12:07 pm
by ruudariaans
Oke,

Punt1:
Heb de verdeler los gehaald, nog niet uit elkaar op jullie aanraden. Ik zie nu dat er een stelschroef aan de zijkant zit die bepaald hoeveel benzine er de verdeler in gaat. Ik vind helaas nergens een instructie van hoe deze afgesteld moet worden, maar ik krijg het idee dat hij maximaal dicht staat en dus bijna niks doorlaat. Dit zou betekenen dat iemand hier aan heeft gedraaid en de auto toen heeft weggezet.

Punt 2:
In mijn zoektocht naar de afstelinstructie van deze schroef kom ik weer een plaatje tegen van de verdeler en de aanvoer en retourleiding die hier op komen, maar volgens mij staat op dit plaatje weer iets anders. Hier zie je 2 plaatjes uit dezelfde handleiding, het eerste uit het hoofdstuk 'motor' en het 2e plaatje uit het hoofdstuk 'fuel supply'.

Nr 11 (fuel supply)op het 1e plaatje = nr. 11 (return) op het 2e plaatje
Nr. 12 (fuel return)op het 1e plaatje = nr. 10 (feed) op het 2e plaatje

Image

Zie ik dit nou verkeerd of is mijn verwarring terecht? Zoja, hoe moet het nu wel zitten dan?

Gr. Ruud

Posted: Sun Nov 08, 2009 12:53 pm
by Peter V.
Hoi,

Ik snap helemaal jouw verwarring. Inderdaad volgens deze plaatjes zijn beide verschillend. Ik zal vandaag even kijken hoe dat het precies zit.

Gr Peter V

Posted: Sun Nov 08, 2009 1:00 pm
by ac/dennis
Hoi,

Ik meen me te herinneren dat er op beide een klein driehoekje stond, deze geeft de richting aan. Aan de hand hiervan kan je bepalen of je aanvoer of retour leiding moet koppelen.