Page 31 of 102

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Dec 18, 2018 7:45 am
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Tue Dec 18, 2018 7:41 am Teller stuk of kabel?? Kabel heb ik, tellerbak ook, maar die is van een 525, weet niet, maar die zal wel andere factor hebben. Mag voor weinig.
Hij weigert meestal km's op te tellen, er zit waarschijnlijk een tandwieltje los op een asje, de snelheidsweergave daarintegen is zeer accuraat.
Dus kabel = OK.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Dec 18, 2018 8:20 am
by uwbuurman
Ah, oké. Dan is de 525 tellerbak prima, want dat blokje kun je er zo uithalen en omzetten, denk ik.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jan 10, 2019 9:06 pm
by BertjeConti
Nog maar weinig gebeurt dit jaar, behalve het verzamelen van remspul.

Geventileerde schijven / blokken / montage setje zijn binnen.
Opvulstukjes en bijbehorende langere bouten heb ik ook al een tijdje liggen.
De kleine rubberen ringetjes die tussen de klauwhelften en opvulplaatjes moeten zijn nog onderweg.

Die bouten wilde ik graag nieuwe voor, maar die blijken dus nergens te krijgen zijn.
Het zijn M9x1.25 bouten, 80mm lang, Verbus 11.9 staat op de koppen
Ga je hierop googelen, dan vind je bijna niks behalve wat horrorstory's over het splitsen van de beide klauwhelften.

Over dat splitsen heb ik mij behoorlijk ingelezen, en dan voornamelijk om het aantrekmoment van de 4 bouten te weten te komen. 90% van de wereld is van mening dat het splitsen niet mag en levensgevaarlijk is.
Ik weet inmiddels dat het geen zogenaamde "rekbouten" zijn die je maar 1 keer mag gebruiken.
Aantrekken doe je in 2 stappen, eerst naar 25Nm in de volgorde 2-3-1-4, en een tweede ronde naar 40Nm. Wat ik overigens helemaal niet zo veel vind voor deze M9 11.9 bouten.

Veel goede info op deze site gevonden: http://www.pmbperformance.com/brakehowto.html , wel positief over splitsen, maar het zijn wel amerikanen.

Allemaal lekker origineel ATE spul ligt te wachten, en helemaal niet duur:
Image

Het zal nog wel even duren alvorens het gemonteerd gaat worden, eerst nog 2 klassieke rally's afwerken in januari.

Volgend weekend gaan we de Happy New year's drive doen, waar veel mooi klassiek spul op af komt.
En een weekje later staat de Midwinter classic in Noord holland op het programma.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jan 10, 2019 9:46 pm
by uwbuurman
Hoi Rob, die 11.9 staat voor de sterkte van de bouten, kun je niet gewoon sterkere pakken, van 12.9?

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jan 10, 2019 9:50 pm
by Jeroen
Doe m'n hele leven al niet anders dan splitsen en weer in elkaar zetten met dezelfde bouten, zelfs met de racert. Nooit enig probleem gehad... of heel veel engeltjes...

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jan 10, 2019 10:13 pm
by BertjeConti
Ik weet dat 11.9 de sterkte is. In 12.9 vind ik ze ook niet.
Deze 80mm M9 bouten zijn alleen te vinden als kopbouten voor opels, en dan vind je er weer geen sterkte bij.
Ik ga gewoon de bestaande bouten gebruiken hoor, en ik heb ook helemaal geen moeite met splitten, gewoon doen, secuur werken.
Het verbaasd mij alleen dat er zoveel ophef over bestaat, over dat splitsen.

Ik vond het overigens de gemakkelijkste manier om zo na het splitsen de zuigers met een slagtrekker uit de klauwen te joepsen. Geen gedoe met rondspattend remvloeistof of beknelde fikken.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jan 10, 2019 10:25 pm
by Jeroen
Ik gebruik meestal gewoon perslucht maar ben wel even benieuwd welke slagtrekker jij daarvoor gebruikt en hoe... miss moet ik zaterdag nodig iets kopen op Interclassics haha

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jan 10, 2019 10:51 pm
by BertjeConti
Slagtrekker is een zelfbrouwsel, ziet er niet uit, in een half uurtje van restanten uit de oudijzerbak in elkaar gebakken maar zeer effectief.
Werkt alleen op 40mm zuigers.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jan 10, 2019 11:44 pm
by bmw e12 e21
SPlitsen s het eerste wat ik doe als ik een nieuwe bmw oldie koop. Nl bij remrevisie.
NOOIT problemen gehad. Alles moet mooi zuiver zijne en de rubber dichtingen niet vergeten. Dan is er geen vuiltje aan de lucht.
De bouten herbruik ik ook altijd. EN zet ze gewoon met de kleinste ratel zo vast als ik kan.

Waar heb je toruwens die tussenstukjes gevonden voor overstap naar geventileerde schijven?

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Fri Jan 11, 2019 7:58 am
by uwbuurman
Die waren aangespoeld op onze Waddendijk.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Fri Jan 11, 2019 8:33 am
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Fri Jan 11, 2019 7:58 am Die waren aangespoeld op onze Waddendijk.
Yup en daarna naar het zuiden gewaaid, er zaten ook bouten, zuigers, roestige klauwhelften en vastgerotte nippels bij.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Fri Jan 11, 2019 8:59 am
by bmw e12 e21
:loll :thumbsup

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jan 17, 2019 12:34 pm
by BertjeConti
Megasquirt FAIL

Gisteravond wilde ik met de Pastellblauer naar de verjaardag van m'n moeder, zo'n 40 km.
Echter na enkele kilometers begon de motor heftig te protesteren, vol gas ging het prima, maar rustig een bepaalde snelheid vasthouden was er niet meer bij. Even later leek alles weer OK, maar ook dat duurde niet lang. De protesten kwamen steeds weer terug en uiteindelijk kwam het helemaal niet goed meer.
Op de display zag ik al een veel te rijke AFR oplopend tot wel 1:8, tsja en dan wil het motortje wel protesteren ja. Plofte ook flink bij het gas loslaten.
Snel analyseren:
defecte drukregelaar, dus veel te hoge benzine druk?
Injector die open blijft? nee, kan niet op allemaal tegelijk.
temp sensor stuk?

Gelukkig bood de display uitkomst, op de display kan ik zo'n beetje alle sensor waarden van de Megasquirt oproepen, en daarmee was de analyse dan ook snel vast gesteld. De MAP gaf continu een waarde aan van 104kPA, een waarde die in de praktijk nooit gehaald wordt.
De Megasquirt ging er dus zo'n beetje van uit dat het gaspedaal continu volledig ingetrapt was en spoot de daarbij horende hoeveelheid benzine in.

Dus maar snel omgedraaid en de Pastellblauer kuchend en hoestend terug thuis weten te krijgen.
Dan maar met de daily naar de verjaardag en straks maar eens kijken of de MAP sensor echt stuk is, of slechte verbinding, of nog erger de ECU zelf stuk.
Ze moet zaterdag weer up en running zijn, dusss...

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jan 17, 2019 1:31 pm
by Peter V.
Ik weet zeker dat jij daar uitkomt. Hopelijk voor het weekend inderdaad. Zijn zulke onderdelen snel te leveren?

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jan 17, 2019 3:12 pm
by uwbuurman
shit, dat is balen. Maar ik ben het met Peters overtuiging eens.