Page 32 of 69

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Posted: Mon Jun 11, 2012 12:11 am
by pattam2009
Lekker bezig geweest met de hemelbekleding, naaimachine van zolder en maar eens kijken hoe dat werkt.
Na enig tobben om de draad goed te laten lopen uiteindelijk zeker tevreden met het resultaat.

Image

Image

Image

Image

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Posted: Mon Jun 11, 2012 8:28 am
by uwbuurman
Ha, de noeste handarbeid! Mooi geworden, man!

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Posted: Mon Jun 11, 2012 12:56 pm
by pattam2009
Op zeker.
Is trouwens een geavanceerd apparaat zo'n naaimachine :wink: , draadje boven draadje onder doe je niet zo maar ff voor de eerste keer.

Ik volg je E30 draadje Koos, ook lekker bezig :thumbsup

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Posted: Mon Jun 11, 2012 4:09 pm
by Rene W
ziet er netjes uit het schuif gedeelte :thumbsup
had je toch nog dezelfde bekleding kunnen vinden

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Posted: Mon Jun 11, 2012 7:18 pm
by pattam2009
@ Rene
Bij W&N is de hemelbekleding type 2 (met schuifdak uiteraard) gewoon nog te bestellen.
Wat ze ook kunnen leveren is de hemelbekleding los per meter, het enige punt wat nu nog opgelost moest worden is de stik naad in het midden van de bekleding van het schuifdak.
Omdat de hechting origineel is geperst en ik niemand kon vinden dit na te maken heb ik het moeten stikken en moet zeggen naar enig oefenen een mooi strak stiksel in de zelfde kleur kunnen zetten.
Bekleding zit er mooi strak omheen en staat lekker gespannen vanaf het stiksel.

Nu de rest nog van de hemelbekleding maar, dat zal helaas nog wel even gaan duren.
Als het zover is Rene kom ik er nog wel op terug om wellicht wat advies, of als het niet naar mijn zin gaat het contact te vragen van degene door wie jij het hebt laten doen.

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Posted: Wed Jun 13, 2012 11:40 pm
by pattam2009
Het ei is gelegd over de ombouw van de :M20

Vandaag op pad geweest om concrete plannen te maken wat te doen met de motor.
Ik heb gekozen om de werkzaamheden te laten uitvoeren door Alex janssen in Oss.
Een revisie bedrijf met als specialisme Bmw motoren en met name de M20 motor :thumbsup

Image


Na mijn aankomst, tijdens de koffie met Alex het e.e.a.doorgenomen over de mogelijkheden met de M20 motor.
Mijn voorkeur ging uit naar een setup met 3 webers, vind ik echt super mooi om te zien en dat geluid :crazy

Uiteindelijk heb ik hier toch niet voor gekozen met als voornaamste rede de betrouwbaarheid.
Om een 3 voudige weber setup goed afgesteld te hebben en te houden is iets opzich.
Het motor karakter met een weber setup zal ook een stuk zenuwachtiger zijn, meer op toeren met als max :?: met alle gevolgen van dien.

Het doel is 200 mooi lopende en betrouwbare pk's, dit is volgens Alex goed haalbaar uit een 2.7 ombouw met onderstaande aanpassingen
i.c.m.het originele inlaat spruitstuk

Kortom,

Eta Krukas balanceren en polijsten
Drijfstangen eta
Cilnders honen
zuigers opmaat frezen
Inlaat spruitstuk uitfrezen
Kleppen schuren
Vliegwiel afdraaien
Nokkenas 285 C
ECU chip tuning

Verder aan materiaal:

Nieuwe zuigerveren
Nieuwe lagerschalen
Blok op maat frezen
Totale cilinderkop revisie...
Verstelbaar nokkenas tandwiel

Word vervolgd.

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Posted: Thu Jun 14, 2012 9:01 pm
by e-einundzwanzig
mooie plannen! maar gaat dat wel? chiptunen met de originele inlaat?

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Posted: Fri Jun 15, 2012 10:44 pm
by pattam2009
e-einundzwanzig wrote:mooie plannen! maar gaat dat wel? chiptunen met de originele inlaat?
Ik ga voor een ombouw met als basis een M20 B25 , daardoor zal de Kjet komen te vervallen.


Vandaag de eerste tegenvaller :bag blijkt de eta krukas al eerder te zijn gepolijst.
Opzich als de waardes goed zouden zijn geen probleem maar, op een van de hoofdlagers zit een te groot verschil om opnieuw te polijsten.
Zou te veel stres op de krukas geven met een grote kans op breken.

Nou maar weer op zoek naar de volgende ETA krukas :whistle iemand nog een idee waar ik er één kan scoren :!: :!: :!: :!:

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Posted: Mon Jun 18, 2012 10:32 am
by Jeroen
Diesel krukas gaat ook. Project klinkt leuk en een pk of 200 moet met een goede ombouw volgens die specs (nokkenas, Motronic, etc) wel kunnen mits je een 325i inlaatspruitstuk gebruikt.

Wat ik alleen niet begrijp is het uitfrezen van het inlaatspruitstuk. Is dat gasklepzijdig? Ga je dan een groter gasklephuis plaatsen ook? Dat kan nl weleens de moeite waard zijn.

De individuele inlaatbuizen frezen alleen heeft geen zin. Denk dat je er niet voldoende bij kunt om ze helemaal te doen, plus dat je dan bij de kop in de knel komt, die moet je dan ook meenemen tenslotte. Flowen van spruitstuk en kop kan, maar dan zou je eigenlijk moeten doorpakken en ook naar grotere kleppen moeten om het plaatje compleet te maken.

Maar met de door jou beschreven setup denk ik dat je, wil je eea kostentechnisch binnen de perken houden, prima met het originele inlaatspruitstuk uit de voeten kunt. Of wil je een ander inlaatspruitstuk gaan gebruiken (wat niet handig is) of zie ik iets anders over het hoofd?

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Posted: Mon Jun 18, 2012 6:58 pm
by pattam2009
Hoi Jeroen, goed weekend gehad in de eifel. :thumbsup

Inderdaad de krukas van een diesel is ook mogelijk, zelfde slag als de ETA.
De meeste kiezen voor een ETA is lichter dan de diesel krukas, Daarin tegen is de diesel krukas gesmeden wat weer sterker moet zijn!

Over het inlaatspruitstuk, als basis zal inderdaad het originele 2.5 inlaat spruitstuk worden gebruikt.
De uitsparing van de pakking van het inlaatspruitstuk op de cilinderkop is duidelijk groter.
Dit verschil zal worden weggefreesd in het spruitstuk, zal ook naar mijn mening niet veel verschil maken maar i.c.m. het bewerken van de inlaat poorten in de cilinderkop zal het een betere flow geven.
Gasklephuis heb ik nog niet besproken wat daar voor alternatieven voor zijn, wel een logisch opmerking daar komt de lucht uiteindelijk vandaan :bag


Heb je nog opgemerkt dat ik een andere ETA krukas zoekt, jij nog een idee waar ik kans maakt.

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Posted: Mon Jun 18, 2012 8:27 pm
by Jeroen
Yep maar heb ff geen suggesties behalve revisiebedrijven die van die dingen doen al weten die er vast geld voor te vragen. Maar v Abeelen wellicht?

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Posted: Mon Jul 02, 2012 11:01 pm
by Gert jan
en vandaag was het dan zover de E21 was aan de beurt :mrgreen:

ik heb me dus met de linker koker bezig gehouden
Eerst maar is helemaal kaal geborsteld

Image

en is bekeken wat er allemaal aan mankeerd

Roest aan de achterzijde
Image

en een niet goed gerepareerde plek aan de voorzijde

Image

dit er dus maar uitgezaagd, de kriksteun aan de binnenzijde is gelukkig nog wel goed

Image

achter valt ook nog wel mee

Image

morgen weer verder.

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Posted: Mon Jul 02, 2012 11:21 pm
by pattam2009
Mooi Gert Jan, weer lekker aan de slag.
De dorpel is dus goed genoeg om te reparerend :?:

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Posted: Mon Jul 02, 2012 11:43 pm
by Jeroen
Gert Jan de E21 man. Die doet straks niks anders meer. Oh da's nu al zo :lol:

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Posted: Tue Jul 03, 2012 8:14 am
by uwbuurman
And we have lift off!!! Mooi dat je weer bezig bent Gert jan! Ik kom binnenkort een bakkie doen!