Wilmo wrote: Sun Feb 17, 2019 10:35 pm
Als ik zo doorga dan heb ik na 40 jaar ook gaten in mijn cas.
Als je hulp tijdens zo'n weekendje gaten dichtmaken wilt dan sta ik paraat!
Thanks JW, maar dat komt wel goed op zijn tijd hoor.
Inmiddels draait bij mij ook de hersenpan op volle toeren met wat ik nu met de M20B20 aan moet die in de Pastellblauer ligt, deze is immers nodig aan een revisie toe.
Upgraden naar een grotere M20 lijkt de meest logische stap, maar door enorme populariteit van dit blok, vooral in de E30 scene, zijn de prijzen voor gebruikte blokken of onderdelen behoorlijk de pan uit aan het rijzen.
Tsja en dan ga je eens kijken wat er nog meer mogelijk is, de E12 is geleverd met M10's M20's en M30's, terug naar M10 gaat niet gebeuren, het moet een 6 pitter blijven.
Ombouw naar een M30 dan, dikke blokken ook al erg aan de prijs, en dan moet ook de bak, cardan, diff, radiator, inlaat, uitlaat en subframe mee in de ombouw, dus nee .......... gaat 'm niet worden.
Ook al eens gekeken naar M5x blokken, die zijn voor wat zachtere prijsjes te vinden, zeker als het 'slechts' een B25 zou moeten worden. Geleerden zeggen dat het op de huidige bak zou moeten passen, maar is dat zo? radiator, diff, inlaat en uitlaat moeten dan toch ook nog vervangen worden.
hmmmm, lijkt in eerste instantie aanlokkelijk, maar in 2e instantie komt er toch heel veel aanpaswerk bij kijken.
Dan toch maar weer verder op het M20 spoor, waar ik al op zat.
De meeste ingrediënten zijn voorhanden van een "low milage" blok dat ik ooit voor een schijntje gekocht had.
Aan de kop had ik laatst al gewerkt, daar zijn nieuwe klepgeleiders in gekomen, en de kop behoeft alleen nog maar revisiewerk wat ik niet zelf kan, en dat is het opnieuw profiel frezen van de klepzetels, met de nieuwe klepgeleiders staan deze namelijk niet meer 100% in lijn met de zetels. En dan meteen lichtjes laten afvlakken (opzuiveren) kan natuurlijk ook geen kwaad.
Het blokje dan, tsja dat ziet er nog verrassend goed uit, Om het eens goed te kunnen inspecteren heb ik het blok vorige week eens goed schoon gemaakt.
De aangekoekte zooi in het blok kwam prima los met behulp van de inmiddels wereldberoemde DASTY alles ontvetter.
Die Dasty ontvet zelfs zo goed dat de cilinder boringen al tijdens het opdrogen roestvorming lieten zien, hetzelfde gebeurde op de lagerschaal zittingen.
Dus nog voor dat het schoongemaakte blok droog was moest er alweer olie aan te pas komen om roestvorming in cilinders en op lagerschalen te voorkomen.
Tsja en dan heb je een schoon M20 blok op je werkbank staan, dan ook maar meteen alvast een likje verf erop, zodat ook de buitenkant stopt met verder roesten.
In dit blok moeten straks minimaal nieuwe hoofd en tap lagerschalen, keerringen, zuigerveren, en alle pakkingen.
zo zag het blok eruit na het verwijderen van de kruk, alleen zwarte kool aanslag, verder geen gekkigheid:
lekker wassen in het zonnetje met Dasty:
Ook de buitenkant mooi schoon, nu maar lekker drogen in zon en wind:
Daarna de buitenkant nog een uurtje in de roestoplosser gezet:
Kijk, lekker schoon, ook van binnen:
alles waar geen verf mag komen afgetaped:
Leuk detail, nep zaagsnede schroeven in het productie datum plaatje, zou het in '87 gegoten zijn? :
en verven maar:
Tsja, en wat gaan we hier dan in stoppen?
Originele ingewanden voor een 1990cc, of toch naar iet groters?
cilinders opboren? ik heb de wanddikte van de gegoten cilinders eens opgemeten, en die bedraagt 'slechts' 6mm, als je dit blok van 80mm naar 84mm zou opboren, dan blijft er nog maar 4mm wanddikte over, en dat lijkt mij niet zo heel veel voor een gietijzeren cilinder.
Sommige beweren dat het probleemloos kan, anderen beweren weer dat het niet kan omdat het gietstuk van de M20B20/23 teveel afwijkt ten opzichte van de M20B25/27.
We zullen zien wat het gaat worden. ook dit project heeft de tijd.