uwbuurman wrote: Mon Feb 18, 2019 8:41 am
Als ik het zou mogen zeggen dan werd het een 2.7. Onderdelen heb je al deels, wat je mist: de juiste kop (885 of 731), de juiste zuigers (alles kan als het maar 84 mm is icm de juiste kop) en een 2.7 krukas (eta of diesel, ene is gegoten, andere gesmeed, dus wat verschil in gewicht, maar beide worden gebruikt).
Ik ben wel met Jeroen eens dat het werk er niet heel anders van wordt, maar de lol en de output straks wel.
Mijn dieselkrukas zit nog in het dieselblok. Daar zit een turbo op. Die is ook te koop
"onderdelen heb je deels al" nouwja zeg,voor een 2.7 blok heb ik een setje drijfstangen en dan houd het wel op.
Inmiddels zijn we een aantal weken prakizeren verder, en dat gaat van wilde ideeen tot weer helemaal terug tot de basis.
Wat ik wel weet is dat een goed blok met 84mm boring niet eenvoudig meer te vinden is, en als je er ééntje vind die betaalbaar is, dan is de kans groot dat de cilinderboringen op overmaat opgeboord moeten worden, en dan kun je het wel vergeten want overmaat zuigers zijn al helemaal niet te vinden (behalve nieuwe dan).
Wel heb ik eens onderzocht wat er mogelijk is met een 80mm boring blok (waarvan ik een goed exemplaar heb) allemaal mogelijk is.
Je zou er een grotere krukas in kunnen zetten en die combineren met zuigers uit een M5x blok. Best interessant, want zonder verdere aanpassingen, zoals afvrezen van het blok, kun je dan een 2.5 blok met een CR van ongeveer 10:1 opbouwen. Dit zou mogelijk zijn met 135mm drijfstangen (die zijn er zat) in combinatie met M54B22 zuigers en een M51D25 krukas (82,8). Zuigers moeten wel iets bewerkt worden denk ik.
klinkt aantrekkelijk totdat je erachter komt dat die modernere zuigers veel minder "contact" oppervlak hebben, wat nodig is voor de koeling, en daarvoor in die M54 blokken oliesproeiers zitten om de zuigers te koelen, die de M20 dus niet heeft.
Die oliesproeiers zijn dan ook wel weer in een M20 blok te maken, en niet eens zo heel ingewikkeld.
Allemaal best interessant en het zal best wel wat extra vermogen opleveren, maarrrrr............hoe betrouwbaar is zulks frankenstein motorblok dan???
Niemand kan het zeggen, niemand heeft ooit eerder zoiets opgebouwd, en is het de moeite waard ??
Effe terug op aarde, waar het eigenlijk om gaat is dat we een "budget" betrouwbaar motorblok terug in de pastellblauer krijgen, net zo betrouwbaar als het huidige originele blok met versleten nokkenas, te lage compressie en foute .200 kop.
Dus heb ik toch maar besloten een zo goed mogelijk M20B20 blok op te gaan bouwen, met ...731 kop, waarbij niet het maximale vermogen maar vooral betrouwbaarheid belangrijk is.
Het te reviseren blok is een motronic KAT blok met maar één nadeel, en dat is dat er zuigers bij zitten voor 8.8:1 compressie, de eerdere M20B20 met LJet hadden een 9.9:1 compressie, met dus duidelijk meer koppel dan de motronic KAT variant. De eerste M20B20's met 4A1 solex hadden een CR van 9.2:1.