Page 36 of 64
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Dec 24, 2015 2:45 pm
by bmw e12 e21
Weer mooie werken Koos.
Wil je hem voor nieuwjaar afhebben?

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Dec 24, 2015 2:54 pm
by uwbuurman
nieuwjaar 2017 wel hahaha, nee, februari is het doel.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Dec 24, 2015 6:16 pm
by BertjeConti
ziet er allemaal goed uit man, zal niet erg scherp meer gestuurd hebben met zo'n gare schokdemper.
Zit er in de E12 stuurbekrachtiging ook ergens een filter?
Ik heb wel eens nieuwe atf erop gedaan, maar nooit iets van een filter gezien

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Dec 24, 2015 6:49 pm
by uwbuurman
Dat filter zit in het reservoir.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Dec 24, 2015 7:50 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote:Dat filter zit in het reservoir.
Gevonden, dank je Koos.
Is wel niet het meest voorkomende onderdeel, de reguliere auto onderdelen handel heeft het niet, maar dparts wel.
Staat op m'n todo lijstje
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Dec 24, 2015 8:16 pm
by uwbuurman
Top!
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Dec 27, 2015 9:11 pm
by uwbuurman
Omdat ik aan de voorzijde moet wachten ben ik begonnen aan de achterzijde. Is dat nodig, Koos? Ach, de rubbers hadden nog wel even mee gekund…
Per saldo ben ik aan de slag gegaan om de achteras eraf te halen. Eerst de handremkabels verwijderen. Daar viel me op dat ik een oude en een nieuwere heb. Die as is er dus al eens af geweest of er is wat anders gebeurd. Daarna de ABS kabels en de slijtindicator losgehaald, de schokdempers losgeschroefd en de veren verwijderd. Daarna was het een kwestie van de moeren op de tonrubbers lossen en de as valt er zo onder vandaan, toch? WRONG.
Man, wat zat die as vast. De tonrubbers zijn helemaal vast gerot in de bussen onder de auto. Aan de ene zijde heb ik met de poelietrekker de binnenste bus finaal uit de ton gescheurd. Die was kennelijk niet te best meer. De andere zijde wilde niet los. Helemaal niet. Ik wilde dat ding graag heet stoken, maar met de lekke tank op 30 centimeter afstand was dat ook geen mooi idee. Uiteindelijk heb ik samen met Gerwin, die kwam buurten, het rubber kapot gestoken met een heet gestookte beitel. Uiteindelijk na een dikke anderhalf uur martelen lag de as eraf.
De as lijkt in orde te zijn, maar wel erg roestig, met name de draagarmen zien er niet uit. De knobbel waar de demping voor de veren overheen valt is aan beide zijden erg verrot. Mijn oplossing was het bestellen van twee nieuwe draagarmen, maar deze blijken maar liefst € 762,-- per stuk te kosten!!! Dus ik ga dit zelf repareren.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Dec 27, 2015 9:11 pm
by uwbuurman
Nu de as eraf lag en ik de draagarmen eraf gehaald had, kwam de volgende klus. De tank. Gerwin heeft me geholpen de benzine af te tappen. Hij heeft 30 liter RON 102 van me in zijn e36 328i kunnen gooien, dus hij kon weer 70 kilometer rijden. De tank is erg nat, ik verwachtte een lek, maar ik kan niets vinden. Zo door het luikje gekeken, verdenk ik de ontluchtingsslang. Alle slangen, behalve die over de tank loopt, heb ik vervangen voor nieuwe, in 2012. Ook die dikke ontluchtingsslang. Ook duidelijk te zien is dat de lak op de tank eraan gaat door die benzine.
De tank er onder vandaan gehaald. De ene kant er netjes en droog, de andere kant nat van de benzine en de vellen verf hangen er aan. Zonde. Ik ga de deuk aan de onderzijde er uit (laten) halen, daarna gaat de tank naar de poedercoater voor een nieuwe jas.
Tot slot heb ik zelf een ding geknutseld om de tonrubbers uit de achteras te halen. Dat werkte prima, na twee kleine aanpassingen.
En zo had ik twee subframes om naar de poedercoater te brengen. Mijn oude voorzijde subframe heb ik ook verstevigd.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Dec 27, 2015 9:28 pm
by BertjeConti
Mooi mooi mooi, zoals we gewend zijn van Koos pakt hij het weer allemaal grondig aan.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Dec 27, 2015 9:39 pm
by Jeroen
Noeste arbeid! Maar waar kwam nu die lekkage vandaan??? Die ene overgebleven ontluchtingsslang?
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Dec 27, 2015 10:05 pm
by gerrit323
Zeer grondig .. zoals steeds

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Dec 27, 2015 10:13 pm
by uwbuurman
Ik zou het nog steeds niet weten, Jeroen. Het lijkt erop dat de slang vanaf het ontluchtingsreservoir, achter het tankklepje, lekte. maar die is nieuw... Ik zal, als de tank er weer onder zit, alles eens testen.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Mon Dec 28, 2015 10:28 am
by raymondw
Hoi Koos,
Mooie werk Koos; ook de oplossing voor de vastzittende bout van het subframe.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Mon Dec 28, 2015 10:32 am
by uwbuurman
Dank je wel, Raymond!
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Wed Dec 30, 2015 6:25 pm
by BertjeConti
Vandaag tussen de bedrijven door dit gehele topic maar eens doorgenomen, eenmaal begonnen moet je verder lezen, want Koos die schrijft het altijd zo lekker plastisch. Volgens mij is dat wel typerend voor de noorderlingen. Ondanks alle pech, leest het wel heerlijk weg. Sorry Koos.
De schrijf wijze doet me denken aan het boek "Martens vieze handen" wat eigenlijk een vraagbaak voor de Volvo164 is. Geschreven door Marten Gerritsen uut Kiel Windeweer (ik heb echt geen idee waar het ligt, maar het klinkt ver weg).
Dat boek heb ik in mijn Volvo tijdperk wel zeker 20 keer gelezen.
in ieder geval, lijkt de rode draad in dit topic meer op een rood olie spoor, die E12 is toch wel handgeschakeld hé, die moet in ieder geval wel goed zijn.
Maar goed, het spoort mij in ieder geval aan om vanavond de Topgear aflevering met de 3 E30 cabrio's nog maar eens te kijken. Daarvan waren en 2 ook in een zeer erbarmelijke staat.
http://www.topgear.com/videos/jeremy-cl ... -episode-4
