Page 36 of 80
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Wed Aug 16, 2017 6:14 pm
by uwbuurman
Vervelend, maar wel fijn dat het nu wel duidelijk is wat het probleem was. Even door de zure appel heen bijten en dan weer fijn rijden.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Wed Aug 16, 2017 6:17 pm
by Jeroen
Wel apart dat dat idd niet vorige week al opgevallen is, zeker als dit vaker voorkomt. Zit je toch weer even in de kosten. Maar om met Koos te spreken, hierna komt toch echt het walhalla hahaha
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Wed Aug 16, 2017 10:33 pm
by 323baur
Oei! Het is wat met de bmweetjes. Ik heb op Sardinië stil gestaan met een kapotte trillingsdemper.
Weliswaar de helft van het geld van jouw reparatie, maar toch.
Heel wijs om de auto daar te laten maken. Repatriëring doe ik nooit meer. Veel kans op schade door derden!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Thu Aug 17, 2017 8:50 am
by gerrit323
Nooit leuk en al zeker niet op vakantie.. wel leuk dat de plaatselijke BMW dealer dezelfde service geeft aan buitenlandse klanten .. is heus niet altijd zo ..
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Thu Aug 17, 2017 5:42 pm
by raymondw
323baur wrote:Oei! Het is wat met de bmweetjes. Ik heb op Sardinië stil gestaan met een kapotte trillingsdemper.
Weliswaar de helft van het geld van jouw reparatie, maar toch.
Oeps, dat is ook i.d.d. minder. Maar onze auto's worden er ook niet jonger op, dus dit soort issues kunnen we verwachten.
323baur wrote:Heel wijs om de auto daar te laten maken. Repatriëring doe ik nooit meer. Veel kans op schade door derden!
Alle andere scenario's hebben nogal wat niet technische risico's i.d.d. en de kosten worden er zeker niet lager op. Dit is van alle kanten uit de beste oplossing. Het is naar mijn mening altijd beter om voor het zo kortst mogelijke scenario te kiezen, anders etteren die dingen door. Nu weten we (1) waar we aan toe zijn en (2) we hebben de auto hier toch niet nodig.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Thu Aug 17, 2017 5:54 pm
by raymondw
gerrit323 wrote:Nooit leuk en al zeker niet op vakantie.. wel leuk dat de plaatselijke BMW dealer dezelfde service geeft aan buitenlandse klanten .. is heus niet altijd zo ..
Ze moeten het hier toch van het toerisme hebben. Bovendien zijn dergelijke reparaties altijd mooie extra's. Achteraf denk ik wel dat als ACW in Visp goed gekeken zou hebben, ze me de vervanging van de cardanas hadden geadviseerd. Dat hebben ze niet gedaan, maar desgevraagd heb ik wel een kosten indicatie gevraagd. Die kwam op circa sfr 1300-1400 uit, wat niet afwijkend is van wat ik nu moet betalen.
Het verschil is nu wel dat de trilling nu duidelijk merkbaar is en dat zal de diagnose gemakkelijker hebben gemaakt. Echter in beide gevallen (ACW in Visp en Netzer in Landeck) staat de service en klantvriendelijkheid op een gelijk niveau. In Visp sprak ik nog een andere Nederlander die met zijn E46 M3 problemen ondervond. Bij hem konden ze wel een duidelijke diagnose stellen en een oplossing aanbieden.
Toevallig kennen wij ACW in Visp van een ervaring met onze E32 735i. In 2003 hebben zij het tussenlager vervangen, maar daarbij aangegeven dat de cardans zelf krom was door verm. een gevolgschade van een aanrijding. Dat klopte i.d.d. en doordat zij e.e.a. op papier hadden gezet kon de verz. expert destijds het dossier weer openen.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Aug 19, 2017 5:38 pm
by raymondw
Omdat ik gisteren op bergtocht was naar de Hexenkopf, de hoogste berg tussen See/Kappl en Serfaus, heeft Annie gistermiddag de E39 weer bij de dealer in Landeck opgehaald. Bij aflevering hebben ze de auto netjes gewassen en een checklist meegegeven van wat volgens hun nog moest gebeuren. Ze gaven aan dat de motor en het differentieel een kleine lekkage hebben, maar dat was geen verassing en het oplossen ervan staat op de lat voor ergens dit najaar. Verder geen schokkende zaken.
De oude, maar nog verse Hardy schijf hebben ze weer meegegeven. Mocht ik de andere delen nog weer mee willen nemen dan kan ik ze maandag morgen ophalen, maar wat moet ik met een oude cardanas? Ik heb niet zoveel zin om die nog eens mee te slepen, dus ik denk dat ik die maar mooi hier laat. De Hardy schijf die ze hebben meegegeven bewaar ik vooralsnog.
Vandaag was het wat minder weer, dus zijn we naar de Reschensee in Italië gereden. Vanuit de Hexenkopf kan je die op 30-40 kilometer afstand wel zien liggen, maar jullie kennen dit stuwmeer van de ondergelopen middeleeuwse kerktoren die je tegenkomt als je via de Reschenpass naar Italië rijdt. Dat gaf mij de gelegenheid om wat vertrouwen in de E39 terug te winnen en dat lukte prima.
• Het bonken in de aandrijflijn bij verhoogde belasting is verdwenen.
• De aandrijflijn is volledig trillingvrij, de vooraf waargenomen minimale resttrilling is volledig verdwenen.
• Bij het oprijden van de Reschenpass bleef de automaat mooi in zijn lockup, enkel bij het inrijden van de twee haarspeld bochten voor Nauders schakelde deze een tandje terug, maar nu zonder het gebonk zoals we op de Grimsel en de Arlbergpass waar hebben genomen.
• Op de terugweg moest ik op enig moment even voorbij het bergdorp Ladis bergop een Duitse Kia inhalen, ofwel de modus waarin het gebonk voor die tijd zeker op zou treden. Dat bleef nu uit.
Ofwel, reparatie is geslaagd en voor mij een belangrijke les, want ik had niet verwacht dat de gelijkloopkoppeling juist bij mijn auto stuk zou gaan, immers de mechanische belasting is in het normale bedrijf dermate laag, maar achteraf gezien is het wel een optelsom van vele factoren geweest welke tijdens de vorige zomervakantie al begon met het defect raken van de eerste luchtbalg bij Reutte in Tirol. Op de terugweg maakte de auto al een ratelend geluid bij langzame rijsnelheden wat na het vervangen van de vele delen wel verdween, maar de trilling bleef in meer of mindere mate aanwezig.
Wat dat betreft kan ik mij haast niet voorstellen dat de E39 populatie op gevorderde leeftijd in meer of mindere mate geen last van dit soort issues heeft/krijgt. Je ziet ze in deze contreien nog wel rijden, voornamelijk op Duits kenteken en dan zie ik toch best een aantal exemplaren die links-en rechts achter bijvoorbeeld scheef staan wat een voorbode is van defecte luchtbalgen. Bij mijn E39 hebben we inmiddels denk ik >90% van al het rubber in het onderstel en aandrijflijn wel vervangen. En dat is te merken, met de nieuwe cardanas is de E39 weer een fijne auto geworden die er hopelijk weer een paar jaar tegenaan kan. Die zullen echt niet probleemloos zijn, maar v.w.b. aandrijving / onderstel hebben we denk ik alles wel achter de rug.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Aug 19, 2017 5:45 pm
by uwbuurman
Fijn, Raymond!! Lekker rijden, en voor maandag een fijne rit naar huis gewenst.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Aug 19, 2017 9:05 pm
by gerrit323
+1 fijn dat de auto weer vertrouwd aanvoelt .. fijne terugreis!!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Aug 19, 2017 9:06 pm
by Peter V.
Weer een indrukwekkend verslag wat een wat minder feit. Wel mooi dat alles nu trillingsvrij is.
Tsja zoals jezelf al aangaf heeft het oudere spul op een bepaalde leeftijd wat extra aandacht nodig en daar krijgen ze bij jou gelukkig geen besparing op.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Mon Aug 21, 2017 8:01 pm
by Stoffie
Fijn te horen dat de auto weer top is. Gek dat na al het proberen en vervangen, het dan in die minder verdachte hoek van de gelijkloopkoppeling zit.
In alle geval gezond jaloers op die auto, ik zou er best zelf zo eentje willen in die staat.
En ja er zal altijd wel eens wat zijn maar dat weegt niet op tegen het rijden met een plastiek-kartonnen ecohok.
Volhouden met die prachtige bak!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Mon Aug 21, 2017 9:01 pm
by bmw e12 e21
Mooi Raymond! Je hebt nu wel wat kosten gehad de laatste jaren, maar nu zal dat ver gedaan zijn lijkt me!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Aug 26, 2017 9:03 pm
by raymondw
Inmiddels zijn we met een geheel trillingvrije E39 alweer een paar dagen thuis. Mechanisch zijn de issues nu wel opgelost, echter halverwege de terugweg ging het motormanagement in de noodloop. Ineens geen vermogen, alle functies ineens uitgeschakeld en geen kickdown meer. Fijn!!
Naja, gewoon doorgereden want zelfs in de noodloop kom je best nog wel vooruit. Na een koffiestop bij een Raststatte ergens langs de A61 was alles weer in orde, maar helaas voor maar slechts 25 kilometer waarna de noodloop weer actief werd. Toch maar doorgereden en bij Raststatte Bottrop wat gegeten. Daarna was alles weer in orde en sindsdien heb ik de noodloop niet meer weer gezien. Wel bleef het DME lampje een poosje branden, maar na vijf starts bleef deze uit, ergo de fout heeft zich niet meer voorgedaan.
Vandaag heb ik het motormanagement uit laten lezen. Dat leverde vier issues op. Ten eerste iets met de luchtmassa meter, ten tweede iets met een defect snelheidssignaal links-en rechtsvoor , ten derde een mislukte toegang o.i.d. en ten vierde iets met de luchtpomp. Die laatste wist ik, dat had ik voor de vakantie ook al. De pomp zelf doet het wel, dus het moet de bediening van de luchtklep zelf zijn. Vooralsnog heb ik de foutcodes laten wissen. Binnenkort moet ik de carter pan pakking laten wissen. Daarbij diagnosticeren we het koude start systeem en kijken we naar fouten en als het moet zetten we er wel een nieuwe LMM op. Al met al blijven we dus nog wel even bezig.
Vandaag heb ik de E34S voor de Eiffel even van stal gehaald. Die had na een stilstand van bijna twee maanden even wat Pentosin eruit gepiest. Dat is me een keer eerder overkomen nadat ik de drukbollen van het SLS systeem had vervangen. Aangezien ik wist dat ik er iets teveel in had gekiept laat ik het even voor wat het is. Dat geld evengoed voor de lekkende keerring van de versnellingsbak. Nieuwe exemplaren liggen in de kofferbak, maar het lukt me niet om deze voor die tijd te vervangen. Lekkende keerringen zijn overigens een bekend Getrag 280/5 probleem, tenminste die op ATF lopen. Het plan is om gedurende de winter deze keerringen te vervangen en daarbij gaan we gelijk over op Redline MTL, dan is wat vriendelijker voor keerringen en pakkingen dan ATF. Dan pakken we meteen de versnellingsbak rubbers mee. Ook die kunnen niet zo goed tegen ATF.
Ik had voor de Eiffel eigenlijk de A/C willen laten afvullen met R437, maar nadat ik de afspraak in Mijdrecht had gemaakt bekroop mij een onbehaaglijk gevoel, immers R437 is niet echt gangbaar. Daarom heb ik besloten om toch maat voor de meer gangbare R134a te gaan. Daarvoor moet ik ook de A/C pomp en de droger vervangen. Dat is wel kostbaarder maar uiteindelijk betrouwbaarder.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Aug 26, 2017 10:18 pm
by uwbuurman
Dat is toch wel naar, dat je na dergelijke investeringen toch het volgende probleem weer tegenkomt, nog voor je thuis bent. Ik begrijp je redenatie, maar kan me ook goed voorstellen dat je de aardigheid er zo nu en dan wel stevig vanaf hebt.
Maar ja, wat is een alternatief....
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Aug 26, 2017 11:03 pm
by raymondw
uwbuurman wrote:Dat is toch wel naar, dat je na dergelijke investeringen toch het volgende probleem weer tegenkomt, nog voor je thuis bent. Ik begrijp je redenatie, maar kan me ook goed voorstellen dat je de aardigheid er zo nu en dan wel stevig vanaf hebt.
Hoi Koos,
Daar heb ik vaker mijn gedachten over laten gaan, maar elke keer kom ik tot dezelfde afweging.
• E61 met M54 zijn van dezelfde leeftijd, het interieur is ruk en zijn dus geen verbetering. Benodigde CAPEX is relatief laag, maar gezien de leeftijd mag je dezelfde issues verwachten.
• E61 LCM en N52B30 zijn weliswaar jonger, maar hebben direct ingespoten motoren en veel meer elektro meuk die stuk kan gaan. Interieur van de LCM is wat beter dan de niet LCM. Bovendien betaal je nog steeds >20k Euro voor een LCM E61. Vanuit CAPEX overwegingen is dat nog wel reëel, maar ik vindt ik (1) teveel geld voor een tien jaar oud hok en (2) teveel geld voor een dagelijks hok.
• F11 met N53B30 bevalt me wel, maar eigenlijk dezelfde (technische) en CAPEX bezwaren als bij de E61 LCM.
• E91 (alleen de N5xB30) is te klein voor (1) mijzelf en (2) mijn opgroeiende kinderen. Benodigde CAPEX is te hoog voor het gebodene.
• F31 de fluitjes met viercilinders wil ik niet, dus kom ik automatisch bij de N5xB30 uit. Benodigde CAPEX is te hoog.
Voor de E39 heb ik destijds als net geen acht jaar oude auto all-in nog geen 13000 Euro betaald. Als ik dat zelfde trucje nu weer wil uitvoeren, dan kom ik op een E61 LCM uit en dan moet ik 7k-10k meer betalen als dat ik dat destijds heb gedaan, ergo de kilometer kostprijs komt dan veel hoger uit. Inmiddels zijn we 80000 kilometer en zes jaar verder en de waarde nu zal iets van 4000 Euro (o.i.d.) zijn. Dat geeft een afschrijving van circa elf cent per kilometer. Zelfs met het kostenplaatje van nu kom ik voor reparaties en onderhoud schat ik op ongeveer hetzelfde bedrag uit. Dat is nog altijd lager dan de brandstof kosten per kilometer (circa twintig cent). Voor het gemak verwaarlozen we de rest dan maar even.
Als de carrosserie het red heeft het mijn sterke voorkeur om nog een jaar of vijf met de E39 te doen. Dan zijn mijn kinderen ouder en willen w.s. niet meer mee op vakantie. Daarmee vervalt ook de noodzaak voor een grotere dagelijkse auto. Tegen die tijd ziet de wereld er heel wat anders uit en moeten we wellicht andere keuzes maken.
Tenzij er echt een kink in de kabel komt waardoor het ‘houden’ scenario niet meer mogelijk is, is elke van bovengenoemde scenario financieel niet interessanter, zeker voor zolang ik de onderhoudskosten gewoon uit mijn normale cash-flow kan betalen.