BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Hier staan wat plaatjes... http://www.beretta.net/forum/viewtopic. ... 752#p89638
De kop van het tandwiel slijt weg en bij de plug zit wat schaafsel.
De kop van het tandwiel slijt weg en bij de plug zit wat schaafsel.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Het Kan voor die prijs niet zo doeltreffend werken als een echt LSD, maar ik denk toch dat er een essentieel verschil is tussen een phantom Grip en de set van Racing Diffs dat je vergeten bent Wilmo. Zie het plaatje onder. Er is geen rechtstreeks contact van de ´´sper´´ unit en de tandwielen.
Er zitten nog frictieplaatjes tussen. Dus om de 200km de olie vervangen zal wel wat kort door de bocht zijn denk ik.
Hoe het zich in de praktijk uitwerkt zal de tijd uitwijzen. een NON-LSD diffje heb ik nog liggen en kost niet veel mocht het zo erg worden.

Er zitten nog frictieplaatjes tussen. Dus om de 200km de olie vervangen zal wel wat kort door de bocht zijn denk ik.
Hoe het zich in de praktijk uitwerkt zal de tijd uitwijzen. een NON-LSD diffje heb ik nog liggen en kost niet veel mocht het zo erg worden.

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Wat is het verschil of dat plaatje slijt of de andere delen? Met die plaatjes zijn er zelfs vier meer frictievlakken. Punt is dat beide systemen het kleine oppervlak van het tandwiel als slijtageoppervlak gebruiken. Maargoed, we zullen het maar eens moeten worden over dat we het niet eens zijn 
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Je hebt gelijk hoor. 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Ik heb een spaghetti gekocht een tijdje teurg.
Nu krijg ik stoute gedachten er dubbele webers op te zetten.
2x DCOE 40 lijkt me niet slecht met compr verh 10:1 en de grote kleppen van de 1,8i.
Zou er dan met standaard ontsteking en nokkenas 120pk uit te halen zijn?
Of heeft iemand andere opties?
Ik weet dat het duur is.
Maar er is niks wat dringend is. Dus ik heb de tijd om koopjes uit te halen.
Nu krijg ik stoute gedachten er dubbele webers op te zetten.
2x DCOE 40 lijkt me niet slecht met compr verh 10:1 en de grote kleppen van de 1,8i.
Zou er dan met standaard ontsteking en nokkenas 120pk uit te halen zijn?
Of heeft iemand andere opties?
Ik weet dat het duur is.
Maar er is niks wat dringend is. Dus ik heb de tijd om koopjes uit te halen.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Nokkenas zal een stuk wilder moeten, wil je profijt van de dubbele webers gaan krijgen, maar daarmee wordt het ook meteen een hoogtoeren motortje, op lage toeren zal er weinig fut meer in zitten.
Nokkenas profiel is het meest bepalend bij een atmosferische motor.
Nokkenas profiel is het meest bepalend bij een atmosferische motor.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19148
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Bovenin, zoals je zegt, Rob. Onderin moet je het toch van slagvolume hebben.
Eerlijk gezegd, Remy, dat onderste uit de kan halen uit dat blokje? Wat wil je nu bereiken met die auto? Ik ben het wat kwijt. Ik zou in jouw geval een echt leuke regenauto zoeken, zoals een e30 325i ofzo of een 320i en er een 2.7 van maken, zoals Gerrit had. Dan heb je het vermogen wat je wilt, dan heb je de lol die je zoekt. Die 315 blijft gerommel in de marge, vrees ik.
Eerlijk gezegd, Remy, dat onderste uit de kan halen uit dat blokje? Wat wil je nu bereiken met die auto? Ik ben het wat kwijt. Ik zou in jouw geval een echt leuke regenauto zoeken, zoals een e30 325i ofzo of een 320i en er een 2.7 van maken, zoals Gerrit had. Dan heb je het vermogen wat je wilt, dan heb je de lol die je zoekt. Die 315 blijft gerommel in de marge, vrees ik.
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
En bedankt... 
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19148
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
jij hebt een heel ander doel met je auto, Jan Willem, je hebt je auto anders dan Remy, je gebruikt je auto anders en het is bij jou de sport om er juist zoveel mogelijk uit te halen. Maar jouw aanpassingen krijg je in België niet goedgekeurd denk ik, zelfs niet als je de keurmeester heel goed kent 
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
I know 
Vond het leuk om even te doen alsof ik op mijn tenen getrapt was!
Vond het leuk om even te doen alsof ik op mijn tenen getrapt was!
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Daar heb je een punt Koos. Maar de 315 gaat niet weg. Ze is niet perfect maar is een gezond autootje waar ik toch al 1 en ander aan heb gedaan. Een blijvertje dus. En tevens mijn lievelings model e21. Ik kan toch moeilijk met een e30 naar onze meetings gaan...
klopt ook dat mijn baas ombouw van carbu naar injectie nooit gaat goedkeuren helaas...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Ik weet hoe ik het ga aanpakken met de 315. Ik wil hem ook een hart geven dat sportief genoeg is om bij de M-kit te horen.
Meer vermogen en koppel waarbij het koppel in laag en midden toeren zelfs versterkt.
Het is niet zo dat dubbele webers enkel meer vermogen leveren met een wildere nokkenas, maar die nokkenstok helpt wel.
Feit is dat met webers er veel meer lucht naar de motor in kan. Dit in combinatie met meer brandstof zal hem sterker maken.
Het 1,8i blokje is samen met het 2002tii blokje het best te tunen M10 blokje dankzij hun hoge compressieverhouding. Voor de 1,8i is dat 1:10. De hoogste waarde van alle BMW blokken die tijd(wss buiten de M1).
Wat ik al heb:
spaghetti spruitstuk dat ik netjes ga maken.

Originele BMW inlaat spruitstukken die de WEBERS met de kop verbinden. BMW koppelde die vroeger aan dubbele SOLEXEN.´Maar naar het schijnt zijn dat echte krengen om afgesteld te krijgen.

Een setje ITALIAANSE dubbele WEBERS DCOE 40 in gereviseerde staat. Italiaanse zijn een stuk beter dan de Spaanse heb ik me laten wijs maken. Daarnaast heb je nog Chinese als FAJS, maar dat durfde ik helemaal niet aan.
Het Setje heeft opeenvolgende nummers. Dus ze ´´horen bij elkaar´´. Is wel leuk, maar of dat verder veel belang heeft weet ik niet.
Zezullen wel terug´´gejet´´ moeten worden want deze jets zijn voor een VW 2,0.
Het zijn al hele joekels zoals je op de foto´s ziet.



Een SCHRICK nokkenstok van 284gr icm SCHRICK veren(nog niet binnen). De veren van SCHRICK zijn geen must, maar gewoon een stuk goedkoper dan de originele van BMW.
Wat me opvalt is dat de klepspeling bij zowel in -als uitlaat op 0,2mm moet afgesteld worden.


Luchtfilters, kelken volgen nog.
De uitlaat laat ik tot het einde.
Ik was aan het denken aan een 320/6 uitlaatlijn. De middendemper heeft wel wel 2 ingangsbuizen maar dat kan omzeilt worden door een Y-stuk.
Meer vermogen en koppel waarbij het koppel in laag en midden toeren zelfs versterkt.
Het is niet zo dat dubbele webers enkel meer vermogen leveren met een wildere nokkenas, maar die nokkenstok helpt wel.
Feit is dat met webers er veel meer lucht naar de motor in kan. Dit in combinatie met meer brandstof zal hem sterker maken.
Het 1,8i blokje is samen met het 2002tii blokje het best te tunen M10 blokje dankzij hun hoge compressieverhouding. Voor de 1,8i is dat 1:10. De hoogste waarde van alle BMW blokken die tijd(wss buiten de M1).
Wat ik al heb:
spaghetti spruitstuk dat ik netjes ga maken.

Originele BMW inlaat spruitstukken die de WEBERS met de kop verbinden. BMW koppelde die vroeger aan dubbele SOLEXEN.´Maar naar het schijnt zijn dat echte krengen om afgesteld te krijgen.

Een setje ITALIAANSE dubbele WEBERS DCOE 40 in gereviseerde staat. Italiaanse zijn een stuk beter dan de Spaanse heb ik me laten wijs maken. Daarnaast heb je nog Chinese als FAJS, maar dat durfde ik helemaal niet aan.
Het Setje heeft opeenvolgende nummers. Dus ze ´´horen bij elkaar´´. Is wel leuk, maar of dat verder veel belang heeft weet ik niet.
Zezullen wel terug´´gejet´´ moeten worden want deze jets zijn voor een VW 2,0.
Het zijn al hele joekels zoals je op de foto´s ziet.



Een SCHRICK nokkenstok van 284gr icm SCHRICK veren(nog niet binnen). De veren van SCHRICK zijn geen must, maar gewoon een stuk goedkoper dan de originele van BMW.
Wat me opvalt is dat de klepspeling bij zowel in -als uitlaat op 0,2mm moet afgesteld worden.


Luchtfilters, kelken volgen nog.
De uitlaat laat ik tot het einde.
Ik was aan het denken aan een 320/6 uitlaatlijn. De middendemper heeft wel wel 2 ingangsbuizen maar dat kan omzeilt worden door een Y-stuk.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Mooie verzameling M10 goodies hoor. We blijven volgen....

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i