Page 37 of 69
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Thu Jul 26, 2012 8:32 pm
by pattam2009
Danny043 wrote:Woow wat een geweldige restauratie dit! Ik had dit topic een tijd niet gevolgd en net meer dan 10 pagina's ingehaald: wat een prachtig werk!
Je kunt hem hierna gelijk te koop zetten met de bekende tekst "absoluut 100% roestvrij"

Het werk aan de M20 ziet er ook goed uit. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
Wat voor een onderstel en velgen komen er uiteindelijk onder?
(De foto's op pagina's 24-26 van het vervangen van het dak doen het momenteel niet.)
Ja moet ik ook nog wel eens om lachen die teksten 100 % roestvrij.
Met de opbouw van de motor gaat het goed tot nu toe, foto volgt.
Aangezien ik het chassis weer terug heb zal de motor even in de hoek worden gezet, eerst maar verder met de bodem van het chassis.
Het onderstel is voorzien van H&R verlagingsveren met bilstein sport dempers de velgen zijn de 15" van alpina.
Gert Jan heeft de foto's verzorgd !!!!!! @ Gert Jan wil je nakijken wat de rede is dat de foto's niet zichtbaar zijn op pag. 24 en 26 b.v.d.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Thu Jul 26, 2012 11:34 pm
by pattam2009
Jeroen wrote:Helemaal mee eens! En wat zijn nu de volgende stappen?
Als eerste ga ik een kantelbok maken om goed aan de bodem te kunnen werken.
Vervolgens alles kaal maken en controleren, nieuw in de primer zetten, naden opnieuw kitten en de holle ruimtes in de tectyl blazen.
Tot slot weer een nieuwe laag undercoating of bitumen aanbrengen.
Nog een paar fotos van de motor tot dusver.
Alle pakkingen

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Thu Jul 26, 2012 11:46 pm
by Jeroen
Blok is megafraai zoo hoor, complimenten! En er komt dus ook een oliekoeler op? Waren er niet wat issues om die fatsoenlijk kwijt te kunnen op een E21?
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Fri Jul 27, 2012 8:43 am
by uwbuurman
pattam2009 wrote:@ Gert Jan wil je nakijken wat de rede is dat de foto's niet zichtbaar zijn op pag. 24 en 26 b.v.d.
Ha, die is op vakantie, maar ik had je een pb gestuurd toch? Beter alle foto's ff de kopieren en zelf op te slaan. Als GJ's account vol zit gaan er weer wat vanaf.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Fri Jul 27, 2012 9:59 am
by pattam2009
@ Jeroen, heb ik inderdaad al het e.e.a. over gelezen, als het zover is kijk ik wel wat te doen, dit oliehuis zit er standaard op vandaar.
Misschien laat ik wel een kleinere op maat maken of helemaal geen olie koeler, als ik het goed heb rijd Gerrit ook zonder koeler.
@ Koos, Das waar ook Gert jan ging op vakantie

Nog een fijne vakantie Gert jan.
Goed advies sla ik niet in de wind en zeker niet van jouw Koos
Zal de foto's bijwerken.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Fri Jul 27, 2012 10:13 am
by Jeroen
Yep, als je geen heel gekke dingen doet zul je de olietemperatuur niet gauw op kritische waarden krijgen hoor, ook niet zonder oliekoeler. Dat oliekoelerhuis/adapter schroef je er overigens zo af en dan gaat er alleen een oliefilter op.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Fri Jul 27, 2012 6:24 pm
by ac/dennis
Waterpomp alleen gespoten of is t een nieuwe?
Door het vieze stukje bovenin lijkt het alsof ie gebruikt is, dan zou ik m gelijk vervangen.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Fri Jul 27, 2012 6:38 pm
by pattam2009
ac/dennis wrote:Waterpomp alleen gespoten of is t een nieuwe?
Door het vieze stukje bovenin lijkt het alsof ie gebruikt is, dan zou ik m gelijk vervangen.
Sherp gezien
Ik twijfel nog over de waterpomp, ik heb hem schoongemaakt en ziet er verder nog z.g.a.n. uit, lager loopt ook nog perfect.
vandaar de twijfel.
Ik heb wel gezien dat er een groot aanbod is in waterpompen, helaas is de huidige w.p. niet origineel dus geen idee wat de kwaliteit is.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Fri Jul 27, 2012 8:01 pm
by Jeroen
Dan zou ik zeker geen risico nemen, wat schiet je ermee op als je een paar km verder weer de hele boel kunt loshalen? Is in mijn ogen verkeerde zuinigheid, gewoon een verse originele en van het laatste type zoals er nu ook op zit (die de latere visco gebruikt met 32mm moer) en zeker geen WN troep.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Fri Jul 27, 2012 8:59 pm
by 323baur
Jeroen wrote:Dan zou ik zeker geen risico nemen, wat schiet je ermee op als je een paar km verder weer de hele boel kunt loshalen? Is in mijn ogen verkeerde zuinigheid, gewoon een verse originele en van het laatste type zoals er nu ook op zit (die de latere visco gebruikt met 32mm moer) en zeker geen WN troep.
Een hele vette +1!!
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Fri Jul 27, 2012 10:12 pm
by pattam2009
Geen twijfel meer
Origineel pompje gaat het worden.
Nog een vraagje over het advies om de latere w.p.versie te kiezen i.v.m. de aansluiting.
Omdat ik geen visco zal plaatsen de vraag, zit er verder nog verschil in de w.p. t.o.v. de eerdere versie w.p.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Fri Jul 27, 2012 10:38 pm
by Peter V.
Als je echt zeker weet dat je geen visco gaat plaatsen kun je de oude nemen dan houd je een vlakkere poelie over. De verdere constructie van pomp is hetzelfde. Als ik me niet vergis zit er geen prijsverschil in toch?
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Fri Jul 27, 2012 11:36 pm
by Jeroen
Just in case zou ik de nieuwe versie nemen. Kan er altijd nog een visco op en ruimte heb je toch zat dus die vlakkere poelie maakt niet uit.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Mon Aug 06, 2012 4:40 pm
by pattam2009
Schroeven en zagen is voor mij makkelijker dan slijpen en lassen, hier het resultaat.
Nu kan ik mooi aan de onderkant gaan beginnen.

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Posted: Mon Aug 06, 2012 5:15 pm
by ac/dennis
Leuk gedaan! restecp!