Page 38 of 55

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Sep 05, 2016 9:34 pm
by Nick1984
Normaal heeft een E21 boutgat centrering , dus maakt het niet uit dat het naafgat van de velg groter is...
Als je echt eens slag ziet in de velg bij het balanceren dan kan je hem wel op 0 gram krijgen maar gaat het wiel nog altijd trillen.

Verdere opties zijn nog "matchen", dan wordt de velg afzonderlijk op het balanceertoestel gezet, en gekeken waar de grootste onbalans zit.
Als daarna de band gemonteerd is weet het toestel perfect hoe je de band moet verdraaien op de velg om de onbalans zo goed mogelijk weg te werken zonder al te veel lood.

Dan kan je nog balanceren op de wagen zelf, dan balanceer je niet enkel het wiel, maar ook de naaf mee.

En als je echt een slag ziet in de velg moet je ze laten richten...

Grtn

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Sep 05, 2016 10:06 pm
by bmw e12 e21
Idd, richten is de remedie. Heb ik al vaker laten doen. 45euro per velg en ze draaien dan echt 0gr en 0gr.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Sep 05, 2016 10:29 pm
by Peter V.
@Nick. Het draaien van de band op de velg om te compenseren hebben we ook gedaan. Alle vier de wielen hebben gewoon te veel afwijking in deze. Hoeveelheid gewicht is ook absurd.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Sep 05, 2016 10:37 pm
by Nick1984
Dan vrees ik dat er niets anders op zit dan een rondje richten. Is ook niet onoverkomelijk duur, en de Mahle's zijn het meer dan waard!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Jan 31, 2017 12:07 pm
by Peter V.
Dus vandaag de vier velgen weggebracht om helemaal netjes (hopelijk) weer terug te komen.

Alles richten, ontlakken, coaten/spuiten en polijsten (CNC). Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Jan 31, 2017 12:10 pm
by bmw e12 e21
Top Peter!
Ik denk dat je 320/6 dan AF is he. :thumbsup

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Jan 31, 2017 12:22 pm
by Peter V.
bmw e12 e21 wrote:Top Peter!
Ik denk dat je 320/6 dan AF is he. :thumbsup
Die is nooit AF. :mrgreen:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Jan 31, 2017 8:29 pm
by uwbuurman
Goed bezig, Peter!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Apr 09, 2017 3:47 pm
by Peter V.
Het is heerlijk weer en je wilt even ontspannen....wat doe je dan.... Juist een tourtje rijden met de E21.

Wat heerlijk begon en fantastisch genieten was met de nieuwe 15 inch wielen eindigde weer anders..... Voel je weer een flinke vibratie in de auto vanaf 70 Km/h....niet op het stuur maar in je kont. Loodje van de achterwielen af???? Ik denk van niet. Even nadenken wat er nog niet vervangen is aan het draaiend gedeelte.... Hardyschijf en ondersteuningslager van het cardan zijn nog origineel dus dat zijn mijn eerste ideeën.

Om het verhaal compleet te maken rijd je naar huis en voel je opeens dat je rempedaal een stuk dieper ingetrapt moet worden... Zelfs bij stationair draaien en rempedaal intrappen verandert de motorloop naar onregelmatig... Zou zomaar een lekke rembekrachtiger kunnen zijn (deze heeft immers een 6 jaar geleden half gevuld gestaan met remvloeistof vanwege een doorgeslagen hoofdremcylinder.

Conclusie weer zat dingen om aan te pakken en nog minder tijd... Zaterdag 29 april moet ze immers naar Steijn om te laten taxeren. Als iemand andere ideeën of suggesties heeft over de genoemde problemen dan hoor ik ze graag.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Apr 09, 2017 5:08 pm
by bmw e12 e21
Ahhh, das minder... Zal idd zoals je zegt rembekrachtiger of HRC zijn...
We hebben duidelijk beide onze start van het nieuwe jaar niet gemist... :(

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Apr 09, 2017 6:10 pm
by uwbuurman
Jammer, Peter... hopelijk een snelle diagnose.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Apr 09, 2017 6:41 pm
by Arnold D
Is de klep of slang tussen spruitstuk en rembekrachtiger niet stuk? Waarom zou anders de loop van de motor veranderen?

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Apr 09, 2017 6:51 pm
by Peter V.
Wat betreft remmen ga ik de bekrachtiger en HRC uitwisselen.

Net onder de E21 gelegen en mijn hardyschijf is nog netjes (zoals ze eruit ziet tenminste). Een onbekend iets voor mij is hoe beweeglijk de cardanas radiaal mag zijn bij het tussenlager. De passing met het lager is spelingvrij maar het rubberhuis van het tussenlager staat wel wat beweging toe.

Enige schaamte vond ik eigenlijk dat ik de wielmoeren nog kon aanzetten. Ik had ze rondom op 90 Nm gezet maar nagenoeg niet gereden met de auto.
Nu kon ik aan de achterzijde bijna een kwartslag geven om wederom weer op 90 Nm te komen. Ik heb natuurlijk de boutpassing niet ontdaan van poedercoating :oops:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Apr 09, 2017 6:57 pm
by Peter V.
Arnold D wrote:Is de klep of slang tussen spruitstuk en rembekrachtiger niet stuk? Waarom zou anders de loop van de motor veranderen?
Als je een vacuumlek krijgt op de bekrachtiger zal een motor anders gaan draaien. Zeker een carburateur.
Jou opmerking heb ik ook aan gedacht dus ik heb die gehele slang ingespoten tijdens draaien met remmenreiniger in de hoop dat de motor hierop zou reageren.

Ik moet eigenlijk wel het gehele verhaal melden.... Al sinds het begin vind ik het remmen van de 320 tegenvallen, zelfs de E21 316 van Paulien remde vele malen beter (zelfde systeem). Bij meegenomen dat ik bij aanschaf van de auto een lekke HRC had naar binnen en hiermee een halfvolle bekrachtiger met remolie. We weten allemaal de eigenschappen van remolie dus wie weet? Maar omdat ik alles vernieuwd heb zag ik verder geen oplossingen.

Nu moet ik ook weer zeggen dat ik bij aanschaf bijna 7 jaar geleden wel een HRC van W&N geplaatst had. Nu komt er dus een originele ATE op.
Dit is het laatste onderdeel van onze E21 die nog via W&N aangeschaft was en niet opnieuw vervangen is op een later tijdstip.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Apr 09, 2017 9:09 pm
by 323baur
90nm is bar weinig hoor.
Algemeen voor lichtmetaal geldt 130-150nm.