Re: 323i van Walter
Posted: Mon Jul 15, 2024 9:37 pm
Nogmaals dank, Frans. Ik kom er zeker op terug, al was het alleen al om je te bedanken. Ik heb nu nog even geen concreet beeld van hoe, en vooral waar we de wissel zelf het beste kunnen gaan doen.
Wel gisteren een eerste begin gemaakt met het kaalmaken van de motor.
Begonnen met verwijderen van de motorkap (en daarom het ruitensproeier-/SWRA-tankje alvast van z'n plek):

Dan de veerpootbrug eraf. Daarna als eerste met het koelsysteem aan de slag. Bovenste slangen weg, grote opvangbak eronder en zo verder naar beneden werken. Uiteindelijk loopt de radiateur dan ook leeg en kon die eruit. Nog een paar slangen aan de voorzijde weg en dan is het hele koelsysteem weg.

Aan de bestuurderskant zit het brandstof- en luchtgedeelte. Daar hebben we wat telefonische hulp nodig om te checken wat er van de spinnenkop aan aan- en retourleidingen los maakt en wat als geheel verwijderd kan worden, dank UwBuurman!


Daarmee gaan we gestaag verder, alles gaat mooi los. het enige wat we echt door moeten knippen is deze 'one-time-only-' slangklem:

Als we de spinnenkop met alle leidingen weg hebben, gaan we verder met het inlaatspruitstuk. Dat zijn 12 lastig bereikbare moertjes met kleine ringetjes die allemaal liever op hun plek blijven. Maar ook dat lukt met geduld. Dan nog wat kleine dingen en zijn we ook aan die kant al best opgeschoten in iets meer dan 2 uur.

Later die dag nog de HBM-motorbok in elkaar gezet zodat ik die a.s. zaterdag klaar heb staan voor het ruilblokje. Helaas daarna weer gezondheidsgedoe in de familie en moest ik met spoed weer heen en weer naar Brabant. Never a dull moment...
Op naar de volgende update.
Greetz,
Walter.
Wel gisteren een eerste begin gemaakt met het kaalmaken van de motor.
Begonnen met verwijderen van de motorkap (en daarom het ruitensproeier-/SWRA-tankje alvast van z'n plek):

Dan de veerpootbrug eraf. Daarna als eerste met het koelsysteem aan de slag. Bovenste slangen weg, grote opvangbak eronder en zo verder naar beneden werken. Uiteindelijk loopt de radiateur dan ook leeg en kon die eruit. Nog een paar slangen aan de voorzijde weg en dan is het hele koelsysteem weg.

Aan de bestuurderskant zit het brandstof- en luchtgedeelte. Daar hebben we wat telefonische hulp nodig om te checken wat er van de spinnenkop aan aan- en retourleidingen los maakt en wat als geheel verwijderd kan worden, dank UwBuurman!


Daarmee gaan we gestaag verder, alles gaat mooi los. het enige wat we echt door moeten knippen is deze 'one-time-only-' slangklem:

Als we de spinnenkop met alle leidingen weg hebben, gaan we verder met het inlaatspruitstuk. Dat zijn 12 lastig bereikbare moertjes met kleine ringetjes die allemaal liever op hun plek blijven. Maar ook dat lukt met geduld. Dan nog wat kleine dingen en zijn we ook aan die kant al best opgeschoten in iets meer dan 2 uur.

Later die dag nog de HBM-motorbok in elkaar gezet zodat ik die a.s. zaterdag klaar heb staan voor het ruilblokje. Helaas daarna weer gezondheidsgedoe in de familie en moest ik met spoed weer heen en weer naar Brabant. Never a dull moment...
Op naar de volgende update.
Greetz,
Walter.