
uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Mooi Koos! ben je weer een tijdje stil met de e30! Grondige aanpak loon. 

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Nog geen foto's, door omstandigheden ook geen voortgang, alleen een paar kleine details.
Detail 1: De ABS sensoren aan de voorzijde zijn geplaatst. De voorzijde is, afgezien van ATF bijvullen in de stuurbekrachtiging en remvloeistof in de remmen, helemaal compleet
Detail 2: De tank hangt weer op zijn plek en de slangen zijn aangesloten. De eerste 25 liter benzine is toegevoegd en de auto is gestart. Even doorstarten maar daarna liep ze als een zonnetje, voorzover dat kan, zonder uitlaat.'
Detail 3: de cardanas met nieuw lager hangt.
Detail 4: ik kwam tot de conclusie dat ik een grote ring mis, die bovenop de tonrubbers komt. Ik snap er niets van, dacht eerst dat die is verdwenen bij de verzinker, maar bij nader inzien, de ene ring zat ongelofelijk vast op het oude tonrummer, terwijl de andere kant stuk ging, daar trok ik de kern zo uit de bus. Per saldo denk ik daarom dat die ring er nooit is geweest, de afgelopen 17 jaar ( de vorige rubbers waren van 1999). Ik heb een nieuwe ring besteld.
Hopelijk op korte termijn foto's en echte vorderingen. Volgens mij kan de achteras er binnen een paar uur hangen, maar dan moet je wel een paar uur hebben...
Detail 1: De ABS sensoren aan de voorzijde zijn geplaatst. De voorzijde is, afgezien van ATF bijvullen in de stuurbekrachtiging en remvloeistof in de remmen, helemaal compleet
Detail 2: De tank hangt weer op zijn plek en de slangen zijn aangesloten. De eerste 25 liter benzine is toegevoegd en de auto is gestart. Even doorstarten maar daarna liep ze als een zonnetje, voorzover dat kan, zonder uitlaat.'
Detail 3: de cardanas met nieuw lager hangt.
Detail 4: ik kwam tot de conclusie dat ik een grote ring mis, die bovenop de tonrubbers komt. Ik snap er niets van, dacht eerst dat die is verdwenen bij de verzinker, maar bij nader inzien, de ene ring zat ongelofelijk vast op het oude tonrummer, terwijl de andere kant stuk ging, daar trok ik de kern zo uit de bus. Per saldo denk ik daarom dat die ring er nooit is geweest, de afgelopen 17 jaar ( de vorige rubbers waren van 1999). Ik heb een nieuwe ring besteld.
Hopelijk op korte termijn foto's en echte vorderingen. Volgens mij kan de achteras er binnen een paar uur hangen, maar dan moet je wel een paar uur hebben...
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Leuk bijleesvoer .. ik blijf het herhalen .. de manier hoe jij de dingen aanpakt is voor velen van ons een voorbeeld
Die regelbare stabi en veerpootbrug gaan zeker bijdragen om wat meer stijfheid aan het cabrio kas te geven, door alle onderstel onderdelen gaat ze sturen als op rails

Die regelbare stabi en veerpootbrug gaan zeker bijdragen om wat meer stijfheid aan het cabrio kas te geven, door alle onderstel onderdelen gaat ze sturen als op rails

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Vanavond de achteras weer geassembleerd. Althans, dat was de opzet, maar het liep anders. Eerst heb ik de draagarmen weer opgebouwd, sensoren, remleidinkjes, klemmetjes en ander geneuzel. De rubbers erin geperst, allemaal mooi en vlotjes. Daarna de tonrubbers in het subframe gezet, ook prima.
Maar toen ik de rechter draagarm aan het subframe wilde zetten, paste die niet. Ik kwam een centimeter te kort, of anders gezegd, de twee bussen van de draagarm, waar de rubbers inzitten, zitten een millimeter of 9 te dicht bij elkaar. Ik snap er echt helemaal geen biet van.
Dus de andere gepakt, en die is inderdaad een centimeter breder en paste keurig.
De linker draagarm is niet gevallen, met het lassen is er bijna geen warmte ingekomen, ik zie geen schade, ik zie geen knik of stress in het metaal, kortom, ik begrijp er niets van.
Ik heb vanavond gelijk een andere draagarm kunnen regelen via de Groene-Slager-Connectie. Daar ben ik blij mee. Maar erg zuur is dat ik er een jaar geleden nieuwe lagers in heb laten zetten, voor veel geld. Dat lager krijg ik er nooit heel uit... Daarnaast heb ik veel werk gehad van het netjes maken van die andere pokke draagarm.
Kortom, onverklaarbaar en knap chagerijnig.
Maar toen ik de rechter draagarm aan het subframe wilde zetten, paste die niet. Ik kwam een centimeter te kort, of anders gezegd, de twee bussen van de draagarm, waar de rubbers inzitten, zitten een millimeter of 9 te dicht bij elkaar. Ik snap er echt helemaal geen biet van.
Dus de andere gepakt, en die is inderdaad een centimeter breder en paste keurig.
De linker draagarm is niet gevallen, met het lassen is er bijna geen warmte ingekomen, ik zie geen schade, ik zie geen knik of stress in het metaal, kortom, ik begrijp er niets van.
Ik heb vanavond gelijk een andere draagarm kunnen regelen via de Groene-Slager-Connectie. Daar ben ik blij mee. Maar erg zuur is dat ik er een jaar geleden nieuwe lagers in heb laten zetten, voor veel geld. Dat lager krijg ik er nooit heel uit... Daarnaast heb ik veel werk gehad van het netjes maken van die andere pokke draagarm.
Kortom, onverklaarbaar en knap chagerijnig.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Dat is wel iets heel raars inderdaad.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2559
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Balen Koos, snap heel goed dat je daar enorm chagrijnig van bent. Benieuwd of je nog achter de oorzaak komt.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Koos, zit er niet een verschil in de rubbers? (1 kant een dikkere rand) misschien heb je deze bij de ene arm per ongeluk omgedraaid?
Ik heb de rubbers bij mijn E30 ook vervangen, maar ik weet even niet meer precies hoe het zat. Ik weet wel dat ik met één zijde ook meer moeite had om de draagarm weer terug in het subframe te krijgen.
Voorbeeldfoto:

groeten, Roel
Ik heb de rubbers bij mijn E30 ook vervangen, maar ik weet even niet meer precies hoe het zat. Ik weet wel dat ik met één zijde ook meer moeite had om de draagarm weer terug in het subframe te krijgen.
Voorbeeldfoto:

groeten, Roel
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Hoi Roel, dank voor het meedenken. De rubbers,ik heb originele BMW rubbers gebruikt, zitten er goed in. Dat heb ik herhaaldelijk gechecked. Zonder rubbers past de draagarm net aan.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Nu ik die dwarsverbinding zie. Jij heb toch gelast aan beiden achterdraagarmen? Zou het die plaatselijke warmte ontwikkeling zijn geweest die jouw draagarm zo heeft ontwricht?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Peter, dat is in geen geval zo heet geweest. Alleen de plaat heb ik gelast en bewerkt. Zo'n draagarm kan echt wel wat hebben, ga maar eens kijken wat voor krachten er op een onderstel komen bij de snellere en stevigere bochten of bij kuilen etc. Er is niets te zien aan de arm zelf. Ik heb geen andere verklaring dar dat het ding van binnen rot is of een ongeval uit eerdere tijden, waarbij de rommel zich zet, nu het los is geweest.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
OK, duidelijk.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29934
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Ik zou voor de zekerheid ook een rondje meten aan die achterasdrager doen, die heb ik ook weleens krom gezien na een zijwaarts stoeprandje hetgeen in de winter niet ondenkbeeldig is.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Klopt Jeroen, maar wat er dan moet gebeuren is dat bij ia uitgerekt, want de draagarm past er niet tussen. Overigens heb ik dat gister ook gemeten en het subframe is recht. Beide zijden even lang.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Inmiddels heb ik de vervangende draagarm netjes gestraald en geverfd. Die lag vandaag klaar voor een nieuw lager en montage. Dus het nieuwe lager gepakt en kijk! Het paste niet...
Wat is er aan de hand? Alles is hetzelfde, lijkt het op twee hele kleine details na, waarvan 1 de diameter van het lagerhuis is... Niet onbelangrijk. Het lijkt erop dat mijn vers gestraalde en geverfde vervangende draagarm een 4 cilinder draagarm is. Køt.
Gelijk aan de telefoon gegaan het resultaat van een rondje bellen en een middag slopen is een nieuwe vervanger, erg roestig maar beter dan de originele. Komt van een rotte 325i touring, bij Martin Kuiper vandaan.
Kortom, deze week ronde 3.
Wat is er aan de hand? Alles is hetzelfde, lijkt het op twee hele kleine details na, waarvan 1 de diameter van het lagerhuis is... Niet onbelangrijk. Het lijkt erop dat mijn vers gestraalde en geverfde vervangende draagarm een 4 cilinder draagarm is. Køt.
Gelijk aan de telefoon gegaan het resultaat van een rondje bellen en een middag slopen is een nieuwe vervanger, erg roestig maar beter dan de originele. Komt van een rotte 325i touring, bij Martin Kuiper vandaan.
Kortom, deze week ronde 3.