Page 5 of 12
Re: 2.3 ombouw 2.7
Posted: Thu Dec 23, 2010 12:21 pm
by Smartie
Deze ratio wordt verkregen door de lengte v/d drijfstang te delen door de slag, dus:
135/75 = 1.8 voor standaard M20B25
130/81 = 1.6 voor 2.7
130/84 = 1.55 voor 2.8
Motoren met een verhouding onder de 1.6 zijn zeldzaam, en daar is natuurlijk een reden voor.
Tja, even voor de leek.
Dit zorgt voor veel koppel of een hoger toerental?
Of heel iets anders?
Re: 2.3 ombouw 2.7
Posted: Thu Dec 23, 2010 7:02 pm
by pattam2009
De informatie achter deze gegevens is om de weerstand en krachten weer te geven.
Door de aanpassing van de kortere drijfstang creeer je meer cilinderinhoud, vandaar 2.7.
Hoe meer cilinderinhoud des te meer koppel zal je krijgen, en i.c.m. met de toeren dan ook meer pk.
Re: 2.3 ombouw 2.7
Posted: Thu Dec 30, 2010 10:12 pm
by pattam2009
Re: 2.3 ombouw 2.7
Posted: Fri Jan 07, 2011 3:55 pm
by Smartie
Hey Patrick,
Mooi om te zien de onderdelen van onze geliefde krachtbron
Is er een oorzaak waarom er kleurverschil op de drijfstangen zit?
Ps, 2.7 blok alkwijt?
Was het de 122 pk versie overigens? pm mag.
Re: 2.3 ombouw 2.7
Posted: Fri Jan 07, 2011 4:00 pm
by Bempie21
Ik zit net naar die ETA zuigers te kijken.
Ik heb ook een 2.7conversie maar de zuigers die ik in heb zitten, zien er heel anders uit dan deze die van jou.
Verschil is dat die van jou een bult/verhoging op heeft en die van mij een kuil op de zelfde plek maar wel groter.
Heb maar een dunne rand om die kuil heen.
Re: 2.3 ombouw 2.7
Posted: Fri Jan 07, 2011 9:03 pm
by pattam2009
@ Smartie,
Het 2.7 blok heb ik nog wel maar Koos (de buurman) heeft er interesse in.
de 22 ste a.s. gaat zijn blok open en is het even afwachten wat de uitkomst zal zijn.
Heb jij ook interesse in het blok?
Het is het type A 122 pk.
Het kleurverschil zit hem denk ik in de foto, mij is het nog niet opgevallen.
@Bempie,
Ik denk dat jij dan de zuigers en blok van het type 2 in je bezit heb oftewel type B 127 pk
Kan ook wel kloppen want de compressie in het type a is hoger dan in het type B blok.
type A 122pk heeft bolle zuigers en type B 127PK heeft dan holle zuigers.
Wat voor cilinderkop heb jij op de M20 zitten.
Re: 2.3 ombouw 2.7
Posted: Fri Jan 07, 2011 9:46 pm
by Bempie21
Hmmm wat raar dan.
Ik heb de 5serie ETA onderblok. 27 6K A. Dus eigenlijk de 121pk. Want de 27 6K B heeft de 128pk
Volgens mij waren de ingredienten bij de 5series toen stiekem anders.
Maar ik heb gewoon de Orginele kop van deze auto 323 erop zitten de 200 dan.
Moet wel zeggen dat deze onderblok de electronische onsteking heeft gehad wat ik naar mechanisch heb omgezet.
Re: 2.3 ombouw 2.7
Posted: Sat Jan 08, 2011 11:59 am
by gerrit323
27 6K B is wat ik heb ik trek maandag mijn blok uit mekaar, zal dan foto's van de zuigers hier plaatsen

Re: 2.3 ombouw 2.7
Posted: Mon Jan 24, 2011 1:42 pm
by uwbuurman
patrick, dat 2.7 blok mag naar Smartie toe, ik ben bang dat t bij mij een andere setup wordt.
Andere vraag: ik heb dus vlakke zuigers, ook 84mm. Wat is dat dan voor spul?
Re: 2.3 ombouw 2.7
Posted: Mon Jan 24, 2011 9:05 pm
by pattam2009
uwbuurman wrote:patrick, dat 2.7 blok mag naar Smartie toe, ik ben bang dat t bij mij een andere setup wordt.
Andere vraag: ik heb dus vlakke zuigers, ook 84mm. Wat is dat dan voor spul?
Nou Smartie, sla je slag, 2.7 blok voor € 50,-
@ Koos,
Heb je de krukas er al uit, want dan ben ik benieuwd wat daar op staat.
Welk type code staat er eigenlijk op het blok zelf
en welke setup gaat het worden dan

Re: 2.3 ombouw 2.7
Posted: Mon Jan 24, 2011 9:09 pm
by uwbuurman
die van mij is een opgeboorde m20 b20,
Zuigers en krukas worden binnenkort gedemonteerd.
Re: 2.3 ombouw 2.7
Posted: Mon Jan 24, 2011 9:34 pm
by pattam2009
Oke dan
Omdat mijn 2.3 blok gesloten blijft kan ik geen vergelijk maken m.b.t. het verschil in de zuigers.
2.5i , 2.5e type 1 en 2 zuigers zijn bekend, ik kan zo gauw geen afbeelding vinden van de originele 2.3 zuigers.
iemand een foto

Re: 2.3 ombouw 2.7
Posted: Mon Jan 24, 2011 9:48 pm
by gerrit323
Hier een foto van mijn originele 2.3 zuigers .. wel niet helemaal zichtbaar, ze zijn wel gewoon vlak

Re: 2.3 ombouw 2.7
Posted: Tue Jan 25, 2011 9:31 am
by uwbuurman
daar lijken ze wel op, maar die originele zijn 80 mm en die van mij 84 mm. Of het zijn afgedraaide zuigers om nog meer inhoud te creeeren? Bij dit blok verwacht ik alles...
Re: 2.3 ombouw 2.7
Posted: Tue Feb 01, 2011 9:55 pm
by Jim
Ik wil een 2.7 eta blok kopen die ik kan krijgen, er zit een 2.3 kop op en de verkoper zei dat hij in een e21 pastte. Nu zit er ook een 288 nokkenas in, kan mijn k-jet de benzinetoevoer aan dan?