1982 323i Hartge rs

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12124
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by Peter V. »

gerrit323 wrote:Als ik het me nog goed herinner wou jij geen witte knipperglaasjes voor de cabrio Peter? .. ik zal ze iig meebrengen ...

Gerrit
Hoi Gerrit,

Onze cabrio heeft al witte knipperglaasjes voor. Vandaar dat jij de oranje thuis heb. Evengoed bedankt.

Je heb zeker geen telescoopdempertjes liggen van de afdekplaat van de kap? Deze moet ik nog eens vernieuwen.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by gerrit323 »

Neen daar kan ik je niet mee helpen :?
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12124
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by Peter V. »

Ik denk ook dat ik deze maar nieuw ga bestellen. Is toch een stuk makkelijker om de kap te openen/sluiten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19149
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by uwbuurman »

en die zijn me een partij duuurrrrr.... Ik heb ze afgelopen voorjaar ook vervangen. Weet de prijs zo niet meer, maar iets van 3 tientjes dacht ik? per stuk, wel te verstaan....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12124
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by Peter V. »

Ik weet het. Met de hand die deksel open houden en dan de kap openen/sluiten is ook best te doen dus echt haast heb ik niet.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by gerrit323 »

dan heb ik geluk dat de onze nog ok zijn :innocent
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by gerrit323 »

Zo vandaag met peter de ontsteking nagekeken. Ze bleek nog iets te laat te staan. Ze staat nu op 22° voorontsteking op 1500 toeren zonder vacuumvervroeging. Kwa vermogen zijn we dus een hele stap vooruit gegaan, de motor is duidelijk krachtiger en hangt ook merkelijk sneller aan de gas. De temperatuur blijft ook mooi constant. Het schokkerig rijden is er echter nog steeds tussen 2000 en 2500 toeren.
we zijn wat aan het denken gegaan en gaan ervan uit dat het centrifugaal in de ontsteking mss niet meer helemaal goed gangbaar is. Het lijkt net op het punt tussen centrifugaal en vacuumvervroeging dat het probleem zich voordoet.

Volgende stap die we gaan ondernemen is een complete andere ontstekingsunit plaatsen om te kijken wat er dan gebeurd en ook de co verlagen want die stond na het opnieuw afstellen van de ontsteking duidelijk te hoog maar de tijd voor vandaag was op.

Best al tevreden met de stap voorwaarts ... de rest komt ook wel in orde ...

Thx peter

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29967
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by Jeroen »

Goed nieuws! Overigens kun je qua CO wel wat hebben, zeker gezien de aanpassingen. CO reageert wel heel gevoelig bij die dingen dus alleen meten en afstellen met een goed warme motor na een flinke rit. Weet niet hoe hoog de CO was stationair/2200tpm maar een % of 3 kan geen kwaad denk ik.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12124
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by Peter V. »

De centrifugaal gaat tot 2200 rpm en dan zou de vacuumvervroeging het over moeten nemen vanaf ongeveer 2300 rpm. Mocht nu het binnenwerk van de verdeler niet geheel vlekkeloos beweegbaar zijn zou het goed kunnen zijn dat de centrifugaalvervroeging niet geheel tot de 2200 rpm werkt. Dit in combinatie met een nokkenas die natuurlijk enigszins aangepast is. Ik wil eigenlijk nog wat uitzoeken wat voor beeld de aangepaste nokkenas geeft omtrent hoogte, overlap in-en uitlaat en hoek van de nok.

Verder onderzoek gaat er komen in ieder geval.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19149
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by uwbuurman »

Eerlijk gezegd begrijp ik nog niet alles maar wel meer dan een paar jaar geleden. Ik leer mooi bij zo ;-). Fijn dat jullie verder komen in ieder geval!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by gerrit323 »

Na het lezen van Arnold zijn possitieve bevindingen ook maar besloten om niet langer te wachten met de montage van de Hartge B8 dempers.

Alleen wist Arnold te vertellen dat centrale borgmoer bovenaan fijner is van draad dan op de B6. De juiste moerer heb ik dus niet want deze zaten niet bij de B8's ..

Ik ben vandaag al bij een aantal ijzermateriaalzaken geweest maar daar hadden ze niet de juiste moer :? ...

Arnold .. weet jij toevallig de juiste maat ik vermoed dat de moer M10 is met draad 1 .. de B6 lijken mij M10 of M12 moer met draad 1,25 of 1,5.

Ik heb wel een winkel hier in de buurt die deze eventueel verkoopt maar je moet ze per 200 kopen :wtf

Thx

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by Arnold D »

Gerrit, het is M10 x 1,25.

Ik heb 2 dunne moeren van 6 mm hoog liggen.
Ze liggen klaar om verzonden te worden, mocht je ze willen hebben.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by gerrit323 »

Als ze maar borgen :) ... graag Arnold :thumbsup ... ik zou de dempers graag monteren tegen 13 oktober en heb de komende dagen niet echt tijd meer om wat rond te shoppen voor 2 moeren ...

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by Arnold D »

En 4 moeren zijn onderweg.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1982 323i Hartge rs

Post by gerrit323 »

Bedankt :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
Post Reply