Hoog stationair draaien
Re: Hoog stationair draaien
Laat maar. Ik ben al met de lokale bmw dealer contakt op genomen en deze heeft me omschreven waar ik de stuur stroom van de sensoren vanaf kan pakken.
Maar ik heb nu een nieuwe vraag. Want ik ben gister tot de ontdekking gekomen dat als de motor stationair uit valt (wat het grote hoofd probleem is) hij brandstof uit het potje gooid langs de brandstofpomp. Ik heb dit onderdeel opgezocht en dit moet de feul accumulator zijn wat letterlijk vertaald betekend: brandstof verzamelaar.
Zou dit een aanleiding kunnen zijn van het haperen en uitvallen? Wat trouwens ook nog extra informatie kan zijn is dat de brandstof meter constant schommelt en bij lege tank vol aangeeft en dat soort gekke dingen.
Mvg,
Maar ik heb nu een nieuwe vraag. Want ik ben gister tot de ontdekking gekomen dat als de motor stationair uit valt (wat het grote hoofd probleem is) hij brandstof uit het potje gooid langs de brandstofpomp. Ik heb dit onderdeel opgezocht en dit moet de feul accumulator zijn wat letterlijk vertaald betekend: brandstof verzamelaar.
Zou dit een aanleiding kunnen zijn van het haperen en uitvallen? Wat trouwens ook nog extra informatie kan zijn is dat de brandstof meter constant schommelt en bij lege tank vol aangeeft en dat soort gekke dingen.
Mvg,
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Hoog stationair draaien
De accumulator is verantwoordelijk voor het onder druk houden van het brandstofsysteem.
Als de druk weg is loopt de auto niet.
Waar lekt hij dan uit, het is een gesloten behuizing met meestal 2 en soms 3 aansluitingen.
Dit kan heel goed de oorzaak zijn van slecht lopen.
Als de druk weg is loopt de auto niet.
Waar lekt hij dan uit, het is een gesloten behuizing met meestal 2 en soms 3 aansluitingen.
Dit kan heel goed de oorzaak zijn van slecht lopen.
So many cars, so little time
Re: Hoog stationair draaien
Ik heb het nog niet heel goed kunnen bekijken maar ik dacht uit die rand die in de behuizing zit. Misschien is deze gescheurt ofzo door ouderdom. Kan het dan zijn dat hij valse lucht aanzuigt? of wat kan een logische verklaring zijn?
-
vanalste21
- Newbee
- Posts: 3
- Joined: Thu Nov 05, 2009 1:16 pm
Re: Hoog stationair draaien
Jochem,
Je doet er goed aan om het hele elektrische schema na te kijken. Die problemen waren er ook al toen het alpina-blok er nog in zat.
Er zat eerst een lagedruk benzinepomp onder voor de Webers. Na overschakeling op injectie is er een hogedruk benzinepomp ondergekomen.
Maar wel een oude, die zeer zeker enige tijd heeft gelegen. Dus kan daar wel aan liggen.
Dat probleem van stationair afslaan hadden wij in het begin ook, maar dacht dat dat opgelost was. Heb Michel daar niet meer over gehoord.
Die radiator zat in de auto, toen wij die kochten. Die hebben we laten zitten, volgens mij omdat we anders niet wegkwamen met de ophangpunten.
Volgens mij was de koeling wel goed, ik heb op het laatste moment voor de zekerheid een noodswitch erop gezet.
Auto is destijds in een halve dag afgebouwd omdat ie in een parade mee moest rijden voor een galafeest. Is naderhand eigenlijk niet meer naar gekeken omdat
mijn broer er zelf mee wou rijden.
Heb als het goed is nog foto's van hoe het zat met de alpina-motor er nog in, misschien dat je daar nog wat wijzer van wordt. We hebben de bedrading net zo gebruikt
als met de alpina-motor erin.
Laat maar ff weten.
We hebben hetzelfde probleem met de alpina, de vorige eigenaar (dezelfde als van de baur) heeft daarin ook met de bedrading lopen kl*ten.
Je doet er goed aan om het hele elektrische schema na te kijken. Die problemen waren er ook al toen het alpina-blok er nog in zat.
Er zat eerst een lagedruk benzinepomp onder voor de Webers. Na overschakeling op injectie is er een hogedruk benzinepomp ondergekomen.
Maar wel een oude, die zeer zeker enige tijd heeft gelegen. Dus kan daar wel aan liggen.
Dat probleem van stationair afslaan hadden wij in het begin ook, maar dacht dat dat opgelost was. Heb Michel daar niet meer over gehoord.
Die radiator zat in de auto, toen wij die kochten. Die hebben we laten zitten, volgens mij omdat we anders niet wegkwamen met de ophangpunten.
Volgens mij was de koeling wel goed, ik heb op het laatste moment voor de zekerheid een noodswitch erop gezet.
Auto is destijds in een halve dag afgebouwd omdat ie in een parade mee moest rijden voor een galafeest. Is naderhand eigenlijk niet meer naar gekeken omdat
mijn broer er zelf mee wou rijden.
Heb als het goed is nog foto's van hoe het zat met de alpina-motor er nog in, misschien dat je daar nog wat wijzer van wordt. We hebben de bedrading net zo gebruikt
als met de alpina-motor erin.
Laat maar ff weten.
We hebben hetzelfde probleem met de alpina, de vorige eigenaar (dezelfde als van de baur) heeft daarin ook met de bedrading lopen kl*ten.
Re: Hoog stationair draaien
Oh, dat is fijn om te weten...
dus ik doe er goed aan om de brandstof pomp én de accumulator voor nieuw te vervang?
Dat de brandstof meter om de haverklap iets anders aangeeft heeft hier niets mee te maken?
dus ik doe er goed aan om de brandstof pomp én de accumulator voor nieuw te vervang?
Dat de brandstof meter om de haverklap iets anders aangeeft heeft hier niets mee te maken?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Hoog stationair draaien
Een zenuwachtige brandstofmeter heb ik er ook twee van staan. Vaak is dit een Massa probleem.jokoboy wrote:Oh, dat is fijn om te weten...
dus ik doe er goed aan om de brandstof pomp én de accumulator voor nieuw te vervang?
Dat de brandstof meter om de haverklap iets anders aangeeft heeft hier niets mee te maken?
*De linker stekker bij het instrumentenpaneel eens reinigen.
*Stekkers bij de brandstofmeting (onder de achterbankzitting).
*Zekeringkast vuile contacten.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Hoog stationair draaien
Maar dit zal wel niets met mijn hoofd probleem te maken hebben..
wat is nu wijsheid? ik weet bijna zeker dat de brandstof pomp wel goede voeding krijgt want als ie uit valt hoor je hem nog ff zoemen.
het lekken was trouwens een slang die boven de accumulator zat die er langzaam steeds verder van de leiding werd af gedrukt. deze heb ik op nieuw vast gezet en hetf uitvallen is nu een stuk minder, pas na een heel stuk rijden hield ie bij volgas weer in. hij sputterde toen niet maar reageerde totaal niet op het gas pendaal.
wat is nu wijsheid? ik weet bijna zeker dat de brandstof pomp wel goede voeding krijgt want als ie uit valt hoor je hem nog ff zoemen.
het lekken was trouwens een slang die boven de accumulator zat die er langzaam steeds verder van de leiding werd af gedrukt. deze heb ik op nieuw vast gezet en hetf uitvallen is nu een stuk minder, pas na een heel stuk rijden hield ie bij volgas weer in. hij sputterde toen niet maar reageerde totaal niet op het gas pendaal.
Re: Hoog stationair draaien
Wat hebben jullie allemaal mee over gezet van het alpina blok naar het 323 blok?vanalste21 wrote:Jochem,
Je doet er goed aan om het hele elektrische schema na te kijken. Die problemen waren er ook al toen het alpina-blok er nog in zat.
Er zat eerst een lagedruk benzinepomp onder voor de Webers. Na overschakeling op injectie is er een hogedruk benzinepomp ondergekomen.
Maar wel een oude, die zeer zeker enige tijd heeft gelegen. Dus kan daar wel aan liggen.
Dat probleem van stationair afslaan hadden wij in het begin ook, maar dacht dat dat opgelost was. Heb Michel daar niet meer over gehoord.
Die radiator zat in de auto, toen wij die kochten. Die hebben we laten zitten, volgens mij omdat we anders niet wegkwamen met de ophangpunten.
Volgens mij was de koeling wel goed, ik heb op het laatste moment voor de zekerheid een noodswitch erop gezet.
Auto is destijds in een halve dag afgebouwd omdat ie in een parade mee moest rijden voor een galafeest. Is naderhand eigenlijk niet meer naar gekeken omdat
mijn broer er zelf mee wou rijden.
Heb als het goed is nog foto's van hoe het zat met de alpina-motor er nog in, misschien dat je daar nog wat wijzer van wordt. We hebben de bedrading net zo gebruikt
als met de alpina-motor erin.
Laat maar ff weten.
We hebben hetzelfde probleem met de alpina, de vorige eigenaar (dezelfde als van de baur) heeft daarin ook met de bedrading lopen kl*ten.
Want bij bmw menen ze dat het de warmte regeling kan zijn of de lucht weger.
En als deze van het alpina blok af komen zou dat kunnen kloppen en zo niet dan lijkt mij dat minder waarschijnlijk.
Mvg,
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Hoog stationair draaien
Hoi Jochem,
is het een idee om een werkplaatshandboek te regelen en dan alles na te lopen wat niet origineel is en dat te vervangen?
is het een idee om een werkplaatshandboek te regelen en dan alles na te lopen wat niet origineel is en dat te vervangen?
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Hoog stationair draaien
Volgens mij heeft er een 2.8 blok in gezeten en daar zitten hele andere onderdelen op dan bij een 323i.
Ga er maar van uit dat de Alpina delen er wel uit zijn.
Ga er maar van uit dat de Alpina delen er wel uit zijn.
So many cars, so little time
Re: Hoog stationair draaien
Hoe zou ik hier aan kunnen komen? Kan iemand mij hier aan helpen?uwbuurman wrote:Hoi Jochem,
is het een idee om een werkplaatshandboek te regelen en dan alles na te lopen wat niet origineel is en dat te vervangen?
Re: Hoog stationair draaien
Hoe kan ik vip worden en wat houd dit in?uwbuurman wrote:als je VIP lid wordt hier, kun je m zo downloaden.
Nog even om het probleem warm te houden..
Hij loopt in vergelijking met een paar maanden geleden over het algemeen een stuk beter.
Maar op de meest onvoorspelbare momenten slaat ie tijdend het rijden af. Soms gewoon als je gas geef, en dan reageert ie niet op gas geven of koppeling in of los. maar start wel met contact slot uit en dan weer aan.
En hij slaat af entoe als je de koppeling in drukt bij het afremmen af. en nog wel eens tijdens stationair draaien.
Ik ben nu vluchtig weer aant denken... zou dit ook niet iets te maken kunnen hebben met het gedeelte wat tussen het contact slot en de ontsteking/brandstof toevoer zit, de bedrading e.d. hiervan?? omdat ie ook zo raar deed bij het alpina blok.
Mvg, En heel erg bedankt tot nu toe. Al zijn we er nog lang niet maar zonder jullie hulp waren we nog verder heen.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Hoog stationair draaien
ff zoeken...jokoboy wrote: Hoe kan ik vip worden en wat houd dit in?
Re: Hoog stationair draaien
Kan het misschien zijn dat het de bobine is? Ik heb nu een handboek van bosh over k-jettronic. En daar staat in dat het stuur relais een puls signaal ontvangt van de bobine, valt dit signaal weg dan doet de extra lucht schuif, warmdraai regeling en de brandstofpomp het Niet meer. Mij was ook opgevallen dat een van de bougi kabels beschadigd was en deze heeft af en toe kortsluiting gemaakt. Deze heb ik nu tijdelijk geisoleerd, hier komt ook nog een nieuwe voor.