snelheidsmeter geeft niet de juiste snelheid aan
- b.r
- Upcoming E21 fanatic
- My E21(s): E21 315 DD E91 318i
Re: snelheidsmeter geeft niet de juiste snelheid aan
nog niet, het staat even op een laag pitje wegens studie.
Zal van de winter wel worden als mijn beun monteur het een en ander aan de stuurinrichting gaat vervangen.
gr bas
Zal van de winter wel worden als mijn beun monteur het een en ander aan de stuurinrichting gaat vervangen.
gr bas
Red is not a collor, its a way of life
- b.r
- Upcoming E21 fanatic
Dus als ik het goed begrijp moet de kardan as ongeveer 4 x rond draaien om het wiel 1x rond te laten draaien ?Jeroen wrote:185/70-13 is standaard. Dan maar eens de kont opkrikken en diff controleren (aantal benodigde omwentelingen ingaande as wat benodigd is om de uitgaande as een keer rond te laten draaien. Iets minder dan 4 omwentelingen is 3.91, iets meer dan 4x is 4.10, maar het kan ook een 3.64 of zelfs 3.45 zijn.
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
ongeveer 4 keer, maar dan dus of net iets MINDER of net iets MEER, 4,1 keer of 3,91 keer.
- b.r
- Upcoming E21 fanatic
Gisteren eindelijk eens aan de wieltjes kunnen draaien en de kardan in de gaten gehouden.
Bij mij is het wiel 1x rond kardan ongeveer 1,8 keer rond, daar klopt dua niks van....
Bij mij is het wiel 1x rond kardan ongeveer 1,8 keer rond, daar klopt dua niks van....
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Nee dat kan niet, dan kom je namelijk niet eens weg uit stilstand met een 315 zo lang. Nogmaals proberen, flens ingaand en uitgaand (wiel) markeren met een krijtje oid. Er moet iets van 3.91 of 4.10 uit komen.
Regards/groeten, Jeroen
- b.r
- Upcoming E21 fanatic
dan zal ik wel wat fout gedaan hebben, ik heb 1 wielbout er in gedraaid en die precies 1x rond laten draaien.
Onder de auto bij het laatste stukje voor dat de aandrijfas het diff in gaat een stickertje op 1 van de bouten geplakt en geteld hoe vaak dat stickertje voorbij kwam.
Dat was 1x helemaal rond en 1x bijna helemaal rond.
Warschijnlijk is dat dus niet het juiste wat ik moest doen.
Onder de auto bij het laatste stukje voor dat de aandrijfas het diff in gaat een stickertje op 1 van de bouten geplakt en geteld hoe vaak dat stickertje voorbij kwam.
Dat was 1x helemaal rond en 1x bijna helemaal rond.
Warschijnlijk is dat dus niet het juiste wat ik moest doen.
Even een vraag voortboordurend op dit onderwerp.
De snelheidsmeter en km-teller doen het niet meer bij mij. Ik heb een BMW 02 bak onder de auto zitten. Ik kan niet de exacte locatie vinden waar die kabel de verscnellingbak in gaat. (Heb aan linker kant gezocht, waar je het makkelijkst bij komt) Ik vermoed namelijk dat die kabel niet goed meer zit (of eruit is). Heeft iemand van jullie iets van een foto of plaatje waar ik precies kan zien waar alle aansluitingen behoren te zitten? Kan op internet en hier niets vinden.
Alvast dank.
De snelheidsmeter en km-teller doen het niet meer bij mij. Ik heb een BMW 02 bak onder de auto zitten. Ik kan niet de exacte locatie vinden waar die kabel de verscnellingbak in gaat. (Heb aan linker kant gezocht, waar je het makkelijkst bij komt) Ik vermoed namelijk dat die kabel niet goed meer zit (of eruit is). Heeft iemand van jullie iets van een foto of plaatje waar ik precies kan zien waar alle aansluitingen behoren te zitten? Kan op internet en hier niets vinden.
Alvast dank.
- Jeroen
- Site Admin
Dat zijn twee verschillende problemen.
Snelheidsmeter: staat hier gewoon op de site, aan de linkerzijde van de versnellingsbak zie http://www.bmwe21.net/?page_id=124
Toerenteller: missende elektrische aansluiting, met name even achterop de toerenteller en op de bobine aansluitingen controleren
Wanneer zijn de problemen ontstaan? Hebben ze beiden wel gewerkt?
Snelheidsmeter: staat hier gewoon op de site, aan de linkerzijde van de versnellingsbak zie http://www.bmwe21.net/?page_id=124
Toerenteller: missende elektrische aansluiting, met name even achterop de toerenteller en op de bobine aansluitingen controleren
Wanneer zijn de problemen ontstaan? Hebben ze beiden wel gewerkt?
Regards/groeten, Jeroen
Hi,
Dank voor je reactie. Doelde op snelheidsmeter en dus blijkbaar ook de dagteller en kilometerteller. Toerenteller werkt wel gewoon zoals het hoort.
Die link die je stuurt, dat is niet eenzelfde soort als ik heb, zie foto.

Of zijn die E21 en 02-bakken over het algemeen hetzelfde qua aansluitingen. De snelheidsmeter heeft het al eens eerder vreemd gedaan, en toen bleek die kabel er ook niet meer goed in te zitten volgens degene die het gefixed had. Gewoon tijdens het rijden viel het ineens uit, en rij er nu al 2 weken ofzo mee rond, nu is de toerenteller mijn snelheidsmeter, maar goed, zo hoort het niet, haha. Maar ben nu al 4 keer onder die auto gedoken, maar kan geen kabel meer vinden, heb het idee dat ik gek aan het worden ben, haha.
Dank voor je reactie. Doelde op snelheidsmeter en dus blijkbaar ook de dagteller en kilometerteller. Toerenteller werkt wel gewoon zoals het hoort.
Die link die je stuurt, dat is niet eenzelfde soort als ik heb, zie foto.

Of zijn die E21 en 02-bakken over het algemeen hetzelfde qua aansluitingen. De snelheidsmeter heeft het al eens eerder vreemd gedaan, en toen bleek die kabel er ook niet meer goed in te zitten volgens degene die het gefixed had. Gewoon tijdens het rijden viel het ineens uit, en rij er nu al 2 weken ofzo mee rond, nu is de toerenteller mijn snelheidsmeter, maar goed, zo hoort het niet, haha. Maar ben nu al 4 keer onder die auto gedoken, maar kan geen kabel meer vinden, heb het idee dat ik gek aan het worden ben, haha.

- Jeroen
- Site Admin
Ik weet niet hoe het zit met de telleraansluiting op 02 bakken, maar bij E21's zitten ze eigenlijk altijd op dezelfde positie, zoals op de foto's op de site.
Regards/groeten, Jeroen
Even inhakend op dit topic...
De snelheidsmeter in mijn 315 overdrijft ook al sinds ik de auto heb, een stevige 20 km/u bij 60km/u op de GPS. Nu viel mij vandaag op dat de snelheidsmeter vooral bij lage snelheid (30-50km) ook een beetje schommelt. De bandenmaat van mijn auto is in ieder geval origineel maar het differentieel kan niet met zekerheid bevestigen. Echter neem ik aan dat het verschil in overbrenging van een paar tienden een verwaarloosbaar effect heeft op de snelheidsmeter. De dagteller en kilometerteller lopen beide prima. Maar klopt het dat deze ook overdrijven?
Hoe kan ik dit euvel het beste oplossen/repareren en wat is de meest voor de hand liggende oorzaak? Moet ik meteen op zoek naar een nieuwe tellerbak of is er misschien iets te repareren?
Groeten Rick
De snelheidsmeter in mijn 315 overdrijft ook al sinds ik de auto heb, een stevige 20 km/u bij 60km/u op de GPS. Nu viel mij vandaag op dat de snelheidsmeter vooral bij lage snelheid (30-50km) ook een beetje schommelt. De bandenmaat van mijn auto is in ieder geval origineel maar het differentieel kan niet met zekerheid bevestigen. Echter neem ik aan dat het verschil in overbrenging van een paar tienden een verwaarloosbaar effect heeft op de snelheidsmeter. De dagteller en kilometerteller lopen beide prima. Maar klopt het dat deze ook overdrijven?
Hoe kan ik dit euvel het beste oplossen/repareren en wat is de meest voor de hand liggende oorzaak? Moet ik meteen op zoek naar een nieuwe tellerbak of is er misschien iets te repareren?
Groeten Rick
- Jeroen
- Site Admin
Als je de juiste snelheidsmeter erin hebt (zie topic over codes) dan is het zeer waarschijnlijk dat de slipkoppeling in je teller versleten is, dan gaat de teller idd flink schommelen en overdrijven. Is te repareren (zie onderaan pag 2 van dit topic), of een andere teller erin.
Regards/groeten, Jeroen
Thanks Jeroen, ik had inderdaad al zo'n vermoeden. Ik denk dat het 't niet waard zal zijn de behuizing van de teller open te maken en proberen het onderdeel zelf te vervangen. Als je hem al kan vinden, W&N bijvoorbeeld verkoopt alleen complete tellers. Ik zal de heren slopers eens een berichtje sturen!
Groeten Rick
Groeten Rick
Als een teller opeens veel te veel aangeeft, is , wat Jeroen zegt, de slip de boosdoener. Versleten kabels, tandwielen, enz. geeft een lagere snelheid aan. Als de naald schommelt, zit er meestal wat vuil tussen de 2 schijven, helemaal als het een metaalachtig geluid maakt.
Scroll naar beneden.
viewtopic.php?f=22&t=5780&start=660
Scroll naar beneden.
viewtopic.php?f=22&t=5780&start=660
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.