Page 5 of 9

Re: 315 M42 Kompressor

Posted: Sun Jan 22, 2012 11:10 pm
by lennardkvw
Vandaag weer freestyle gepuzzeld...m'n hersenen denken nu alleen nog maar in 3D vormen, opgebouwd van plaatstaal :screwy

in progress:
Image

Image

Image

Geen technisch hoogstandje wat betreft de airflow, maar we doen het er weer mee :)

Re: 315 M42 Kompressor

Posted: Sun Jan 22, 2012 11:25 pm
by Jeroen
Wat de lengte van de kelken betreft heb je idd gelijk dat in geblazen versies deze minder van belang zijn idd.

Je airbox: ik zou hem meer een schuine kant geven want ik krijg hier een angstig gevoel bij. Dat cilinder 4 flink tekort gaat komen tov bijv 1 en 2

Re: 315 M42 Kompressor

Posted: Sun Jan 22, 2012 11:58 pm
by lennardkvw
klopt, dat heb ik ook. Nog eens even goed naar kijken voordat ik hem klaar verklaar!

Re: 315 M42 Kompressor

Posted: Mon Jan 23, 2012 8:18 am
by Jeroen
Yep, beetje meer het idee wat BMW zelf ook gebruikte voor de zespitters en zoals bijv ook onder. Voor de vierpitter (S14) was dat minder nodig omdat de aanvoer exact in het midden zat.

Atmosferisch moet een airbox vooral ook een flink volume bevatten, met jouw setup is juist de flow extra belangrijk.

Image

Leuk artikeltje: http://www.bmwtuningmag.com/g-power-sup ... or-bmw-m3/

Re: 315 M42 Kompressor

Posted: Mon Jan 23, 2012 11:45 am
by lennardkvw
Leuk stukje!
Ik wil juist zo min mogelijk volume om een snellere throttle response te hebben (gasklep voor kompressor). Ik kan dus niet met een U turn eerst naar voren en dan terug de airbox in (wat al beter zou zijn). Ik ga er vanmiddag weer even mee bezig, toch nog even goed kijken waar ik de flow kan verbeteren. Al is er een redelijke kans dat ik het nu laat voor wat het is. Heb weer een auto nodig :) Misschien in de toekomst een systeem met intercooler en gaskleppen ook na de kompressor om de response te verbeteren. Maar dan komen er weer zoveel extra onderdelen en kosten bij...

Ik ga met deze setup geen wereld prestaties krijgen maar voor een eerste project met een geblazen motor (en tegen redelijke kosten) ben ik tevreden met een 30% vermogenswinst :)

Re: 315 M42 Kompressor

Posted: Mon Jan 23, 2012 12:58 pm
by Jeroen
Belangrijkste in mijn ogen is om te voorkomen dat je niet met je eerste testrun al met een gesmolten zuiger zit e_surprised

Re: 315 M42 Kompressor

Posted: Tue Jan 24, 2012 12:36 am
by lennardkvw
Dat komt wel aardig overeen met wat in mijn ogen belangrijk is!
Ik heb nog eens rondgekeken, veel standaard setups (ook met supercharger) zijn wat flow betreft belabberd. High performance setups zijn natuurlijk doorontwikkeld tot in perfectie maar echt een probleem zal mijn gepuzzel niet opleveren. Ik heb een kleine aanpassing gedaan, misschien in een volgende fase meer (direct perfect is ook maar zo saai).

M'n vader zit helemaal in de kdfi. Hij gaat kijken wat we met de detonatiesensor op het blok kunnen om te voorkomen dat de standaard compressie problemen gaat opleveren. En ach, ik heb nog een compleet blok (met kromme kleppen) liggen dus een keertje de motor opblazen is niet zo erg :P

Re: 315 M42 Kompressor

Posted: Sun Jan 29, 2012 2:38 pm
by lennardkvw
Zo. Die zit.

Image
Image

Laatste onderdeeltje moest nog snel worden gemaakt: t- stukje tbv. vacuum sensor
Image

Image
Image

Detail:
Image
Image

Toen we gisteravond wilde starten bleek de gaspositie sensor niet met de computer te werken. Vanochtend een andere er op geknutseld en de motor afgesteld. Heerlijk! Op droog driften gaat prima, dat was m''n doel :) Zodra er nieuwe injectors inzitten gaat hij op de rollerbank! Deze injectors benen het niet bij helaas.

Vanavond of morgen een filmpje. Nu ga ik eerst even lekker een stukje scheuren :)

Re: 315 M42 Kompressor

Posted: Sun Jan 29, 2012 2:49 pm
by 323baur
Jij kan je naam beter veranderen in Mc Gyver..
Diep onder de indruk van je budget-kunde-inzicht-en doen!

Re: 315 M42 Kompressor

Posted: Sun Jan 29, 2012 2:51 pm
by Jeroen
Gang is alles, qua werkzaamheden en qua auto, mooi man! Ben heel benieuwd hoe het nu rijdt, en hoe het nu klinkt, is er nog een leuke brul over? Ofwel... filmpjeeeee!!!!

Re: 315 M42 Kompressor

Posted: Sun Jan 29, 2012 6:41 pm
by jeroen76
Ziet er allemaal goed uit!

complimenten!

Re: 315 M42 Kompressor

Posted: Sun Jan 29, 2012 9:17 pm
by uwbuurman
Mooi dat het werkt!!! Super, en laat dat filmpje maar komen!

Re: 315 M42 Kompressor

Posted: Sun Jan 29, 2012 11:10 pm
by lennardkvw
Bedankt, maar Mc Gyver is écht te veel eer hoor...daar kan niemand aan tippen ;).
Hij rijdt heerlijk, hangt lekker aan het gas, redelijke throttle response en draait heel rustig op de snelweg. Bij afremmen voor stoplichten slaat ie nog graag af maar na krap drie kwartier afstellen kan nog niet alles soepel gaan. Een bypass valve om de kompressor te omzeilen zal ook helpen bij stationair.
De inlaatbrul heeft plaats gemaakt voor een subtiele gier, best een leuk geluid! Jammer dat de uitlaat nu klinkt alsof ik lawaai wíl maken. Terwijl ik juist een aantal maanden geleden een complete uitlaat met drie dempers in elkaar heb gelast om hem stil te krijgen. Toch maar weer op zoek naar een stillere einddemper.

Tja, filmpje...ik ben te druk geweest met lol maken dus die blijf ik jullie nog even schuldig. ZSM!

Re: 315 M42 Kompressor

Posted: Mon Jan 30, 2012 12:47 pm
by Peter V.
Goed bezig hoor. Mooi dat je ze al goed aan het rijden heb gekregen. Dat filmpje komt wel maar niet te lang wachten hoor.

Re: 315 M42 Kompressor

Posted: Sun Feb 19, 2012 12:55 pm
by lennardkvw
Dat filmpje schiet nog niet erg op!

Er komt steeds weer wat tussen: problemen met de motor, sneeuw, losgelopen cardanasbouten en nu weer een kapot wiellager. Komt tijd, komt filmpje.

Heeft iemand nog een rechter (of een setje) 323i voorpoot met naaf liggen?