Ja ik zal er nu toch echt aan moeten gaan geloven foto's te plaatsen. Tis laat op de avond en ik ga graag mn bed in, maar ik vind dat ik toch wel een update moet gaan plaatsen wat betreft de werkzaamheden. Ook heb ik een aantal vragen waar ik jullie hulp en mening ten zeerste bij kan gebruiken, dus vandaar deze update
Laat ik allereerst beginnen bij het begin. Ik kon bij vrienden van mijn ouders aan de auto gaan werken in een mooie grote schuur.
Hieronder te zien met en zonder motorkap. Toen de auto eenmaal op de bokken stond was het al donker (vergeten de flitser aan te zetten

).
Vorige week maandag 29-10-2012 ben ik dan begonnen aan de demontage van het blok. Het viel mij op dat de rubber balg (of hoe het ook precies mag heten) van de luchtinlaat nogal vettig was. Ook was de luchtwegingsplaat ook vettig. Ik weet niet of dit normaal is? Ben benieuwd naar jullie mening hierover. In ieder geval de foto's.
Ook leek de gasklep wat vettig en verkleurd.
Toen ben ik begonnen aan het loshalen van het injectie-systeem. Voor de volledigheid had ik alle slangen gelabeld door aan te geven bij welke cilinder ze horen.
Hier nog een impressie foto van de ruimte waar ik lekker aan het sleutelen ben.
Daarna verder gegaan met demonteren en uiteindelijk de luchtfilterbak gedemonteerd.
Bij het demonteren van de bobine zei een draad eindje ineens krak ook altijd fijn...
De volgende stap was uiteraard het demonteren van de koelslangen, radiator etc. Ik had er laatst al nieuwe slangen op gezet, dus dit was een klusje dat zo gedaan was. De slangen waren nog heerlijk soepel.
Toen ik het koelsysteem gedemonteerd had, vond ik het wel genoeg geweest voor die dag. Ik had veel gedaan en flink opgeschoten met de werkzaamheden. Ik heb nog een laatste foto gemaakt van hoe de auto erbij stond en als laatste lekker naar huis.
Ik heb verder vorige week nog de laatste dingen gedemonteerd voor de blokwissel. De uitlaat loshalen was een niet al te leuk klusje. Het valt niet mee om moertjes los te draaien die al 30 jaar vastzitten al dan wel of niet geroest, maar daar kan iedereen over meepraten denk ik

Het is me uiteindelijk wel gelukt uiteraard.
Afgelopen zaterdag was de grote dag van de blokwissel. We hebben allereerst dus het blok eruit getakeld met de kraan en daarna het nieuwe blok erin. Het is ons gelukt trouwens zonder het subframe te demonteren, een eind hout doet ook wonderen

In ieder geval jullie willen hier uiteraard ook foto's van. Allereerst een foto van het nieuwe blok van Patrick dat erin gehangen wordt.
En ja van de blokwissel zelf heb ik verder niet zo heel veel foto's. Ben druk bezig geweest die dag en ik moet zeggen het is er een beetje bij ingeschoten. Ik ben die dag nog motorsteunen gaan halen bij autoboomstraat. De mijne waren namelijk niet in een heel goede staat meer, oftewel door helft. Die middag dus daarheen en ik trof er een heleboel mensen aan. De 02 touring club had namelijk technische middag en er stonden een aantal zeer mooie exemplaren binnen. Het duurde wat langer voordat ik weer verder kon, maar in de tussentijd heb ik me zeker vermaakt met het bekijken van de tourings.
De volgende foto hangt het blok er al in op de motorsteunen. Het erin hangen is eigenlijk heel soepel gegaan.
De laatste foto's over de wissel zijn nog mijn oude blok op een karretje en mijn auto met het oude blok ernaast.
Dan nu het gedeelte waar ik jullie advies nodig heb. Omdat het blok al enige tijd stilstaat wil ik het een goede onderhoudsbeurt geven en zo ook de distributie-riem vervangen. Ik heb de boel bij het front allemaal losgehaald, zodat ik er goed bij kon en ik zag dus het volgende. Als ik de timing van de kruk-as op het juiste punt op de markering zette, zag ik dat de timing van de nokkenas en ontsteking niet helemaal overeen kwamen met de markeringen. Patrick heeft nog heerlijk met de auto kunnen rijden voordat het blok uitgebouwd werd en ik neem aan dus ook met deze timing van de distributie. Mijn vraag is wat nu het beste is om te doen. De riem vervangen en de correcte timing toepassen volgens de markeringen of de riem vervangen en de timing zo laten staan als die is. Mijn gevoel zegt vervangen en alle markeringen goed zetten, maar wie weet is het andere wel beter vandaar mijn vraag. Uiteraard een aantal foto's ter verduidelijking.
Dat was het dan qua update voor vandaag. Ik ben deze avond nog bij Leon geweest om de laatste spullen op te halen die ik nog nodig had voor de ombouw. Ik ga nu lekker mijn bed in en morgen weer vol aan de slag aan de auto. Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening wat betreft de distributie.
Goede nacht
