Page 5 of 28
Re: Baur 323i A003304
Posted: Thu Sep 25, 2014 11:00 pm
by 02-er
Is inderdaad al lang geleden dat ik iets heb gepost.
Mijn project heeft eigenlijk ook tot nu stilgelegen. Had vooral te maken met ontbrekende boorddocumenten en de zoektocht naar het bekomen ervan. Zolang ik hier geen zekerheid in had heb ik mijn project even “on hold” gezet.
Eerder deze week bevestiging gekregen van het BFOV dat alle documenten werden bekomen bij de ministeries. We zijn intussen een half jaar verder maar het wachten werd beloond.
BFOV is een Belgische Federatie die zich inzet voor liefhebbers van oude voertuigen.
Ik zou iedere Belgische oldtimer bezitter deze federatie willen aanbevelen.
Maar intussen heb ik wel onderdelen gekocht en geïnvesteerd in gereedschap.
En ook nog wat aan de 02 gesleuteld.
Zoals lasapparaat, compressor met groter debiet, motorbok en nog wat klein spul.
Motor hangt intussen aan het motorbok.
Stilaan de motor ontdoen van aanbouwdelen om alles netjes te maken.
Kleppendeksel even afnemen.
Karterpan eraf en geen metaaldeeltjes erin.
Blok wordt netjes gemaakt alsook de onderdelen. Motor zal worden voorzien van nieuwe onderdelen. Waterpomp, distributieriem, dichtingen, ….
Injectoren zijn intussen ultrasoon gereinigd.
Kan het inlaatspruitstuk buiten het laten glasstralen nog op een andere manier netjes gemaakt worden?
We zijn terug gestart en hoop nu vlotjes te kunnen doorwerken. Maar zomer 2015 zal kort dag zijn zoals ik eerder had vermeld.
Hou jullie verder op de hoogte.
Re: Baur 323i A003304
Posted: Fri Sep 26, 2014 4:58 am
by uwbuurman
Zeker langs deze weg ook van harte gefeliciteerd met wellicht de belangrijkste voortgang van de hele restauratie, Geert!
Re: Baur 323i A003304
Posted: Fri Sep 26, 2014 8:21 am
by Jeroen
Goede ontwikkelingen allemaal!

Re: Baur 323i A003304
Posted: Fri Sep 26, 2014 8:49 am
by gerrit323
Papierwinkel is in orde .. de rest heb je zelf in de hand

Re: Baur 323i A003304
Posted: Fri Sep 26, 2014 1:36 pm
by pattam2009
Lekker bezig zo Geert.
wbt. het inlaatspruitstuk, als je de originele aluminium kleur wil behouden is stralen naar mijn idee de enige juiste optie.
Met spuiten vind ik het vaak te zilver worden. Als alternatief vind ik een kleppendeksel en spruitstuk in het zwart ook erg mooi staan.
Re: Baur 323i A003304
Posted: Sat Nov 01, 2014 10:13 pm
by 02-er
Kleine update.
Nog wat verder bezig geweest met ontmantelen en de onderdelen ontdoen van vet en vuiligheid.
Carterpan opnieuw gelakt en nog wat ander spul.
Waar ik aan twijfel.
Ik ga de oliepomp voorzien van nieuwe dichtingen.
Vooraleer ik iets verkeerd doe. Riem is eraf . Krijg de bout van de krukas niet los.
Ook al probeer ik deze te blokkeren. Is dit rechtse of linkse draad.
Tip om dit zonder brokken los te krijgen zijn welkom.
Eerder deze week heb ik mij gaan informeren rond droogijsreinigen.
Deze techniek heeft heel veel moglijkheden. Stralen, ontdoen van vuiligheid aan chassis, motor, variant op glasstralen,…
Geen zand die in het rond vliegt en ook geen water nodig om na te spoelen.
Alleen ! Het is toch nog duur. Huren van toestel, compressor, droogijs.
Komt al gauw op +/- 500 euro per dag. OF ik moet nog verder zoeken.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... _9nITRz--0
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... rHchu1tNyc
Re: Baur 323i A003304
Posted: Sat Nov 01, 2014 10:21 pm
by uwbuurman
Mooie werken, wederom!
Dat droogijs, tja.. Minder zand, maar de resten van verf, kit en roest gaan ook ergens heen...en dan is alles nat ook...
Re: Baur 323i A003304
Posted: Sat Nov 01, 2014 11:05 pm
by bmw e12 e21
Mooie werken!
De krukasbout is normale schroefdraad, dus linksom is los.
Ik heb het vliegwiel zo geblokkeerd:

De bout is vastgezet op 440Nm, dus gebruik een verlengstuk van 1.5m om hem te lossen.
Re: Baur 323i A003304
Posted: Sun Nov 02, 2014 10:09 am
by 02-er
Hey Remi,
Bedankt. Is dat een tooltje dat je gekocht hebt of zelf vorm hebt gegeven.
440Nm is niet niks. Hopelijk kan het motorbok de torsing aan?
Bestaat de mogelijkheid dat je een contour van het gebruikte stukje kan doorsturen ? Dan laat ik het namaken.
Hey Koos,
Inderdaad het vuil moet ergens naartoe. Het is toch een boeiende techniek lijkt mij.
Groetjes,
Geert
Re: Baur 323i A003304
Posted: Sun Nov 02, 2014 10:21 am
by Jeroen
Lekker bezig! Hoe gek het ook klinkt na 440Nm, ik zou een beetje Loctite gebruiken ook. Heb zowel met een M20 als een S14 al eens meegemaakt dat de centrale bout eruit kwam. Als de revisie goed is gebeurd hoeft die bout er de komende 25 jaar toch niet meer uit.
Re: Baur 323i A003304
Posted: Sun Nov 02, 2014 11:32 am
by bmw e12 e21
Midden p.2 van men restauratie zie je hoe ik de bout heb op 430Nm gezet ZONDER momentsleutel met beetje gezond verstand en hulp van men vrouwtje. Loctite heb ik niet gebruikt, anders krijg je hem mss nooit meer los. Heb hem namelijk zelf gereviseerd(men eerste blokje) Jeroen.
Motorblok kan die torsing gemakkelijk aan.
430Nm is ''maar'' 43kg op een meter. Is relatief weinig tov sterkte van de krukas.
Hier een tekening van een tooltje dat ik ooit op het net gekocht heb:

Re: Baur 323i A003304
Posted: Sun Nov 02, 2014 12:33 pm
by 02-er
Tkx Remy.
Bij nader inzien heb ik de bout aan deze zijde al los.
Het is aan de kant van de oliepomp dat ie los moet.
Maar aangezien de motor aan de motorbok hangt kan ik het vliegwiel niet monteren.
Ofwel doe ik zoals jij hebt gedaan op een pallet en het voegwiel monteren/blokkeren.
Of ik zoek een andere manier?
Het tooltje ga ik zeker maken. Lijkt me wel handig.
Re: Baur 323i A003304
Posted: Sun Nov 02, 2014 7:03 pm
by uwbuurman
Let op: Remy heeft het over motorBLOK dat de krachten aan kan en Geert vraag of de motorBOK het aan kan. Dus de standaard waaraan het blok hangt.
Mij lijkt verstandig het blok vast te zetten met de motor steunen oid en dan te gaan belasten tot 430nm.
Re: Baur 323i A003304
Posted: Sun Nov 02, 2014 8:48 pm
by bmw e12 e21
Oeps, verkeerd gelezen.
Die motorBOK kan die kracht idd niet aan.
Effe een palet aanpassen en motor van bok afnemen.
Re: Baur 323i A003304
Posted: Sun Nov 02, 2014 9:28 pm
by 02-er
Okey. Zal ik zo doen. Dan kan ik het vliegwiel terug monteren en vooraf spek met eieren eten.
Oh ja, Remy.
Wat is de exacte positie van het gat 10,5mm ?
http://i1333.photobucket.com/albums/w63 ... c0be4c.jpg
Alvast bedankt.