Page 5 of 23

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 05, 2016 11:48 pm
by geerling
Dat zijn idd geen kinderachtige klusjes, mooi werk Michel!! :thumbsup

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Tue Dec 06, 2016 7:26 am
by Wondermike
Thanks allen, ik noem mezelf een amateur-reviseur want er zullen best zaken zijn die misschien beter of anders moeten of kunnen.

Het blijft toch wel een spannend klusje hoor en ik twijfel bij de werkzaamheden veel. Dan is de repair manual van BMW fijn om erbij te hebben naast het grote boze internet.
Het lastigste vind ik persoonlijk om schoon te werken. Ik heb wel eens gelezen dat moderne motoren het meeste slijten van invloeden van buitenaf, vervuiling dus door oliewissels en ander sleutelwerk aan het blok.

De kop wordt verder niet geflowed of op andere manieren voor performance bewerkt. Gewoon is bij een tii blok al gek genoeg. :driving
De tool komt binnenkort weer naar Oudendijk, die zal ik nu wat duidelijker op de foto zetten en opmeten. Zoals gezegd, ik wil hem zelf ook!
Updates gaan nu weer even duren hoor.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Tue Dec 06, 2016 8:14 am
by 323baur
Gaarne! Erg gaaf om te zien

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 12, 2016 9:04 pm
by Wondermike
Zaterdag nog even aan de opbouw van het blok kunnen werken. Wat een mooi werk is dat!

Allereerst een nieuwe ketting voor de oliepomp.
Image

Hierna de nieuwe kettinggeleider (rechts en spanner (links) geplaatst. Advies, bestel de witte geleider niet bij W&N. Deze lopen taps toe waardoor de ketting achteraan vrij loopt maar aan de voorkant klem zit.
Image

Dan de distributieketting op zijn plek gehangen, ziet er zo een beetje raar uit maar komt goed!
Image

De "stirndeckel" zoals hij zo mooi heet in het Duits, voorzien van een nieuwe keerring. Zorg ervoor dat je de deksel goed in het midden ondersteund bij het plaatsen van de keerring anders scheurt hij zomaar.
Dit is specifiek een tii deksel waarbij rechts de Kuchelfischer pomp komt te zitten.
Image

En gemonteerd op het blok en ja, de krukaspoulie zit nog niet vast. Bij het terugplaatsen van het deksel moet je wel de spanner op de goede plek hebben staan en dat is in een apart uitsparing achter in het deksel.
Image

Gepoedercoate motorsteunhouder rechts weer op zijn plek.
Image

En links de oliefilterhouder, ook specifiek tii met een extra aansluiting voor de smering van de Kuchelfischer pomp. Ook dient deze houder straks als steun voor de pomp.
Het bovenste pijpje in het motorblok (rechts op de foto is de olie retourleiding van de pomp en zit alleen op de tii onderblokken.
Image

En ook links wat onderdelen gemonteerd. Motorsteunhouder en onderdelen van de gasstangen.
Image

Achterste krukaskeerring natuurlijk ook vervangen. Hierover kwam ik nog wat tegen in het werkplaatshandboek, lichte slijtagesporen in de krukas veroorzaakt door de keerring. Ze zijn niet diep maar wel voelbaar.
Image

BMW levert hiervoor vulringen voor in de keerringhouder van 1mm dik. Op de foto is het niet goed te zien maar de ring ligt hier al op zijn plaats.
Image

En een nieuwe keerring die nu 1mm naar achter verplaatst is en hierdoor beter aansluit op de krukas.
Image

Tot zover.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 12, 2016 9:14 pm
by uwbuurman
Mooi hoor!! Maar wel een nieuwe ketting en geen nieuwe tandwielen? Daar heb ik het ook over gehad t Raymond tijdens de revisie van de m30b35 van de e32. In mijn beleving een foute keuze en besparing van niks.

Waarom? Omdat tandwiel en ketting op elkaar inlopen. Dus je nieuwe ketting slijt overmatig snel door een ingesleten tandwiel. De kosten zijn alleen die van het tandwiel. Het ligt verder toch al open.

Just my 2 cents.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Dec 12, 2016 11:57 pm
by bmw e12 e21
Mooie Werken Michel!
Ik heb gelezen dat je oorring nr 19 :
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... h_drive_2/
Ook best vervangt. Zou al eens het probleem kunnen vormen met als gevolg lage oliedruk.
De keerinsdeksel terugplaatsen had ik alsvolgt gedaan bij men 323i motor met behulp van slides:
Image
Zo word de dichting niet beschadigd.
Oh ja, al die schroefjes heb je die nieuw gekocht?

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Tue Dec 13, 2016 7:14 am
by Wondermike
@Koos, je hebt helemaal gelijk hoor. In eerste instantie dacht ik dat het tandwiel op de krukas 1 geheel was en niet vervangbaar maar je moet dan ook het nokkenas tandwiel meenemen en dan staat er toch weer 250 - 300 euro extra op de rekening. De m10 staat niet echt bekend om versleten tandwielen van de distributie volgens mij, wel de spanner met spanmechanisme en de geleider. En de auto zal hoogst waarschijnlijk niet meer dan 2000-3000km per jaar gaan rijden. ik neem het in overweging want het deksel moet er toch nog af omdat hij een fractie boven het blok uit steekt. :?

@Remy, de O-ring is vervangen hoor maar heb daar geen foto van gemaakt. Ook de onderste doen we straks bij het plaatsen van de oliepomp.
Die Slides heb ik niet nodig, bij het terugplaatsen van het deksel komt de keerring nergens mee in aanraking. De krukaspoulie wordt er later van buitenaf in gedrukt.
Mooie glimmende waterpomp heb jij! Dat is waarschijnlijk een nieuwe?
Ik heb alle bestaande bouten laten verzinken en gebruik deze weer, helaas raken ze daar mijn spullen wel eens kwijt :bag
je kan ook hele sets kopen voor je blok bij W&N.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Tue Dec 13, 2016 9:21 am
by loentje
Michel

erg mooi, die ketting geleider is die nu origineel BMW?

Groeten loentje

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Tue Dec 13, 2016 9:54 am
by Jeroen
Goh WN die troep verkoopt, je zou 't niet zeggen :hammer

Volledig eens met Koos, doe 't goed of doe 't niet, ofwel: niet gaan bezuinigen op die tandwielen maar gewoon zorgen dat alles voor de komende 25 jaar bomb proof is, zo sta je binnen de kortste keren ook weer een ketting aan te vreten. Dan had je beter niets kunnen doen.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Tue Dec 13, 2016 5:33 pm
by bmw e12 e21
Bij men 323i motor is alles nieuw behalve zuigers en krukas. Oliepompje koste toen maar een euro of 120.
Die tandwielen zijn wel duur seg! pfffff.
Je levert echt mooi proper werk, chapeau!

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Tue Dec 13, 2016 9:33 pm
by Nick1984
Mooi om te zien, alles netjes en proper, moet een plezier zijn om het zo te monteren :thumbsup

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Tue Dec 13, 2016 9:37 pm
by bmw e12 e21
Hoe heb je die alu dekseltjes zo zuiver gekregen?
Zelf gestaald?
met welk zand?
Ik neem aan niet gelakt.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Wed Dec 14, 2016 7:09 pm
by Wondermike
Thanks voor de input!

Alle aluminiumdelen zijn gestraald met glasparels. Hierna gespoten met industriƫle hittebestendige aluminium spray die voor het grootste deel uit aluminium bestaat.
De kleur is bijna gelijk aan het vers gestraalde aluminium en bestand tot 600 graden. De binnenkanten zijn niet gespoten, waar de waterpomp komt kan je de originele kleur zien.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Thu Dec 15, 2016 12:57 pm
by loentje
Michel,

heb je dat spuiten zelf gedaan of laten doen? Evenals het glasparelen?


Groeten Leon

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Thu Dec 15, 2016 7:44 pm
by Wondermike
Zelf doen, straalkast is leuke toevoeging in de schuur.