Page 5 of 102
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Thu Oct 12, 2017 12:12 am
by BertjeConti
Zo, de Eriba titan staat weer in de stalling en het rally seizoen begint zo langzaam aan weer.
Dus wordt het tijd de Pastellblauer een beetje klaar te gaan maken.
Belangrijkste punt van aandacht is het rubber, voor ligt er Barum brillantis rubber op van 2002 en achter bridgestone B330 dat niet veel nieuwer is. het wordt dus de hoogste tijd voor verse zolen.
Zoals in het banden topic al besproken is er in 14" echt niet veel meer te krijgen, daarom de set 15" waarop nog oude winterbanden liggen (die inmiddels spekglad zijn) maar eens een opknap beurtje gegeven.
Wel jammer dat de kroonkurken er van af gaan, omdat ze zo "basic" waren zie je ze tegenwoordig bijna niet meer, die van mij kwamen van een E23.
Volgens mij komen de 15" velgen van een E34, het zijn geperste aluminium velgen met de looks van staal waar wieldoppen op horen, past eigenlijk prima bij een rally auto (zonder de doppen).
Ik heb ze een goede schoonmaakbeurt gegeven en daarna met een knikkerbusje in metallic antraciet gespoten, zodat ze toch minder saai zijn dan mat zwart.
Daarna de 15 gaten in elke velg rood gemaakt, om er zo toch iets speciaals van te maken. straks komen er nieuwe bandjes op.
de agenda voor de komende periode ziet er als volgt uit:
20 oktober: oefenrit Hornenacht
21 oktober: Salland Twente tocht
18 november: Hornenacht
25 november: Moustache classic
De Hornenacht speelt zich volledig in het donker af, dat is voor ons voor het eerst, best wel spannend
opknap beurtje velgen:
voor:
na:
ben wel benieuwd hoe ze staan....
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Thu Oct 12, 2017 7:40 am
by uwbuurman
Lekker bezig, wederom. Die oefenrit, de 20ste, dat is dan overdag? Of gaan jullie vrijdagavond de nacht in en dan in 1 ruk door? Nachtje doorhalen, net als vroeger?
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Thu Oct 12, 2017 8:21 am
by Jeroen
Mooie oplossing lijkt me, en het feest gaat dus weer beginnen. Veel succes en plezier!
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Thu Oct 12, 2017 10:20 am
by BertjeConti
uwbuurman wrote:Lekker bezig, wederom. Die oefenrit, de 20ste, dat is dan overdag? Of gaan jullie vrijdagavond de nacht in en dan in 1 ruk door? Nachtje doorhalen, net als vroeger?
Starten om 19:30 tot middernacht, dan ff pitten en door naar apeldoorn/deventer
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Sat Oct 14, 2017 10:15 pm
by BertjeConti
Met de komende avonturen in het duister werd het eens tijd de koplampen van de pastellblauer onder handen te nemen.
2 van de 4 lampen hadden behoorlijke aanslag op het glas aan de binnenzijde, de andere 2 waren iets beter.
De methode die Remy (thanks Remy) hier eens beschreven had met de steradent tablet bracht mij op het idee van een ongeveer gelijke aanpak.
Alleen heb ik het wondermiddel Dasty gebruikt.
De lampen demonteren ging weer eens alsof ze gisteren gemonteerd waren, de schroefjes die de chromen ringen vast houden kwamen allemaal zonder tegenstribbelen los, en de meeste hadden amper roest, wat dat betreft blijf ik mij verwonderen over de kwaliteit van onderdelen die bmw 40 jaar geleden gebruikte.
De chromen ringen ook maar direct met chroompoets gereinigd en blinken weer als nieuw.
De koplampen eerst gespoeld met een beetje pure dasty, daarna bijgevuld met kraanwater en weer spoelen, daarna een aantal keren nagespoeld met kraanwater.
Dan een beetje antikal met gedemineraliseerd water in de lamp en weer spoelen.
Daarna nog een paar keer naspoelen met gedemineraliseerd water.
Goed uitschudden en dan de lampen 10 minuten in de hetelucht oven op 75 graden drogen.
En dan heb je zo goed als nieuwe koplampen, lens en glas weer helemaal schoon.
Zaakje weer gemonteerd, ziet er goed uit en geeft weer veel licht.
De raamrubbers heb ik de afgelopen jaren een paar keer met spul ingestreken waarvan het rubber weer soepel van zou worden, en warempel het spul doet wat het beloofd. De raamrubbers zijn weer lekker soepel, reeds bestaande droogte scheurtjes verdwijnen jammer genoeg niet meer.
Het rubber onderhouds goedje heeft ook nog eens een gunstig effect op de ruiten, sinds ik de rubbers behandels heb parelt het water van de ruiten bij regen.
Hetzelfde effect zag ik op het lakwerk rondom de raamrubbers. Bij regen parelt het water op de lak, ondanks dat deze net zo dof is als de rest van het lakwerk.
Dat bracht mij op het idee de gehele wagen eens in te strijken met dit rubber behandel goedje. Het gaat veel sneller als waxen. Zo gezegd zo gedaan.
Ben benieuwd naar het effect in een volgende regenbui.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Sat Oct 14, 2017 11:10 pm
by Jeroen
Lekker bezig! Enneh, grappig, wat voor rubberspul is dat?
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Sat Oct 14, 2017 11:29 pm
by BertjeConti
Jeroen wrote:Lekker bezig! Enneh, grappig, wat voor rubberspul is dat?
rubberplast van
www.system123.nl

Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Sun Oct 15, 2017 9:07 am
by uwbuurman
Lijkt me iets van siliconen en weekmakers? Zou ik niet direct op lak smeren denk ik. Maar wel een mooie vonst!
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Sun Oct 15, 2017 9:26 am
by BertjeConti
uwbuurman wrote:Lijkt me iets van siliconen en weekmakers? Zou ik niet direct op lak smeren denk ik. Maar wel een mooie vonst!
Ach Koos, die laklaag op de Pastellblauer is al zover heen dat er toch geen eer meer aan te behalen valt.
Het spul ruikt sterk naar petroleum, en ook de consistentie lijkt daarop. Als het petroleum is, dan is het een duur flesje.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Sun Oct 15, 2017 9:42 pm
by BertjeConti
deze hadden jullie nog tegoed:
de pitjes in het glas krijg je er uiteraard nooit meer uit, maar verder vind ik dat de lampjes er weer prima uit zien.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Sun Oct 15, 2017 10:21 pm
by uwbuurman
Fris! Mooi!!
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Sun Oct 15, 2017 10:23 pm
by bmw e12 e21
Staat idd mooi! Lekker frissen lampen!
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Sun Oct 15, 2017 10:39 pm
by BertjeConti
Thanks mannen, we zullen ze nodig hebben aanstaande vrijdagavond.
De organisatie van de hornenacht heeft ook flink wat onverharde wegen in de oefenrit beloofd.
Daarmee veronschuldig ik mij nu al als we zaterdag niet met een schoon gewassen auto naar de toertocht komen.
Oh ja, nog een toevoeging op de kalender, 4 november gaan we de ster van Valkenburg rijden.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Mon Oct 16, 2017 7:40 pm
by BertjeConti
potverd..... als je eenmaal aan de gevolgen van een distributie riem failure denkt, dan laat het je gewoon niet meer los.
zoals ik hier (
Re:Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor) al schreef ligt de huidige riem er al sinds 2005 op

(als ik mijn admin goed op orde heb) en heeft die tussen de 35000 en 40000 km gedraaid. Die er nu op ligt is een Gates 5153. Dat het alweer zo lang geleden was had ik eigenlijk niet verwacht, maarja.
Dat knaagt wel kan ik je zeggen, ik durf er eigenlijk plotseling niet meer mee te rijden met de wetenschap van een 12 jaar geleden geplaatste riem, daarom vandaag maar naar de locale onderdelen handel voor een nieuwe riem, helaas natuurlijk niet op voorraad, maar morgenvroeg is hij binnen.
Nog ff gesteggeld met de man achter de balie over productie data en hoe lang zo'n riem dan in het magazijn gelegen zal hebben. Hij snapte mijn dilemma wel.
Ik ga de riem vervangen zonder nieuwe waterpomp, dat scheelt een hoop werk. Vandaag al de riem bloot gelegd onder de kap, dat was een half uurtje werk.
Meest vervelend vind ik altijd die centrale bout van de visco los krijgen. Ik doe dat door de krukas te blokkeren met de ratel en dop 27, dan extra veel spanning op de v-snaar, en dan lukt het uiteindelijk wel met een lange ringsleutel 13 om die centrale bout los te krijgen.
Daarna gaat het vlotjes, eerste de 4 M10 boutjes in de poelie van de waterpomp los, dan de nokkenas op het merkteken zetten met de ratel op de krukas, dan is het de beurt aan de v-snaar spanner op de dynamo weg te nemen en daarna draai ik de 6 M13 bouten van de trillingsdemper en poelie op de krukas los, ook lastig want je kunt ze niet zien.
Dan kan de trillingsdemper eraf, daarna nog de 2 beschermkapjes los nemen en de distributie riem ligt helemaal vrij.
Beschadigingen of slijtage kon ik aan de huidige riem met het blote oog niet vast stellen. morgen hopelijk verder.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Mon Oct 16, 2017 9:12 pm
by uwbuurman
He Rob, better safe than sorry, dus mooi dat je die riem vervangt. Ik haal de moer van de visco altijd los door de poelie te borgen met een sleuteltje op 1 van die 4 m10 boutjes en een schroevendraaier achter twee ervan. Daar blokkeer ik de poelie mee.
Je vervangt wel de spanrol mee, neem ik aan?