Page 5 of 12

Re: Nokkenas vervangen

Posted: Fri Mar 03, 2023 8:03 am
by uwbuurman
Lekker werk!!! Dat snort weer heerlijk straks!

Re: Nokkenas vervangen

Posted: Fri Mar 03, 2023 3:35 pm
by Frans
Dat zou je wel denken idd. Morgen de restjes koppakking van het onderblok schrapen en maandag de rest in elkaar zetten.
Als het meezit schat ik zelf nog 2 a 3 avonden om alles weer op zijn plek terug te plaatsen.
Er werd nog gevraagd hoe we die kop zo schoon kregen. Heb inmiddels een foto gemaakt van de wasmachine.
Image
Erg blij met de externe plek waar we mochten sleutelen.

Nog even een vraag aan de monteurs onder ons. De tapeindjes voor het spruitstuk, is dat speciaal materiaal of "gewoon" tapeind?
Ik heb inmiddels (op 4 na dan) alle moeren van de tapeindjes af gekregen maar de laatste 4 geven niet mee. Ik heb wel die speciale koperkleurige moeren gekocht. En kan of moet daar bij de montage kopervet op?

Re: Nokkenas vervangen

Posted: Fri Mar 03, 2023 6:05 pm
by BertjeConti
Het zijn M8*40 draadeinden, zwart van kleur, wat er bijzonder aan is weet ik niet, behalve de kleur. (07129908134)
Kopervet op de draadeinden zou ik wel doen. Of het helpt op de lange termijn ???

Re: Nokkenas vervangen

Posted: Fri Mar 03, 2023 7:27 pm
by Frans
Oke, bedankt voor je snelle reactie. Kopervet kost niks dus baat het niet dan schaad het niet toch. Die draadeinde zullen wel extra hittebestendig zijn en dus iets andere samenstelling dan gewoon ijzer. Zal eens kijken of dat hier nog bij de lokale dealer te krijgen is.

Re: Nokkenas vervangen

Posted: Fri Mar 03, 2023 8:37 pm
by uwbuurman
Die draadeindjes zijn van gewoon 8.8 metaal. Ze zijn donker, zoals wel meer spul van BMW. Ik heb ze gewoon laten verzinken en nou zijn ze geel. Kopervet, ik zou dat aan de kopzijde wel doen, aan de spruitstukzijde niet. Kopervet alleen om de tapeindjes te kunnen lossen als ze erweer uit moeten, maar op de moerzijde wil je dat juist niet. Vet onder je moer maakt dat je je moment niet kunt halen.

Die moeren zijn niet alleen koperkleurig, ze zijn van koper, als het goed is. En ze horen ook een andere dopmaat te hebben, meestal 12, ipv regulier 13 bij m8.

Re: Nokkenas vervangen

Posted: Fri Mar 03, 2023 10:14 pm
by Wilmo
Bij een M20 weet ik het niet, maar bij sommige M10's zijn de gaten voor de draadeinden door en door. Dan is een beetje loctite wel op zijn plaats. Ik heb eens hete olie over mn spruitstuk gesproeid.

Re: Nokkenas vervangen

Posted: Sat Mar 04, 2023 8:41 am
by uwbuurman
Ja, maar niet de draadeindgaten voor de inlaat, uitlaat en thermostaathuis. Die zijn blind

Re: Nokkenas vervangen

Posted: Sat Mar 04, 2023 8:49 am
by uwbuurman
En dan bedoel je loctite voor afdichting niet voor vastzetten... Dat maakt wel wat verschil.

Re: Nokkenas vervangen

Posted: Sat Mar 04, 2023 10:02 am
by Wilmo
uwbuurman wrote: Sat Mar 04, 2023 8:41 am Ja, maar niet de draadeindgaten voor de inlaat, uitlaat en thermostaathuis. Die zijn blind
Zeker wel die voor de uitlaat. Daar zit in elk geval bij de 1.8 van voor de facelift gewoon een gat dwars door de kopwand heen.
uwbuurman wrote: Sat Mar 04, 2023 8:49 am En dan bedoel je loctite voor afdichting niet voor vastzetten... Dat maakt wel wat verschil.
En dat zou je kunnen overwegen.

Re: Nokkenas vervangen

Posted: Sat Mar 04, 2023 11:17 am
by uwbuurman
Maar ik heb het over een m20 kop, niet bij een 200, 731 of 885 kop

Re: Nokkenas vervangen

Posted: Sat Mar 04, 2023 1:36 pm
by Wilmo
Ik over een M10!

Re: Nokkenas vervangen

Posted: Sat Mar 04, 2023 1:46 pm
by Frans
Ik heb een foto gemaakt van de nummers die ik op de kop kon vinden.
Image
Ik zie er 200 tussen staan. Is dit een goeie kop of heeft deze nadelen? Ik doe er echt alleen maar met mooi weer mee rijden en als onze lokale oldtimerclub een uitje van de stichting heeft doe ik mee. Ga er niet mee op vakantie dus geen kilometervreter. Vermogen in PK'S of koppel vind ik dan ook totaal niet spannend (daar heb ik een polo GTI voor) maar hij moet vooral gewoon heel fijn rijden.

Re: Nokkenas vervangen

Posted: Sat Mar 04, 2023 1:51 pm
by uwbuurman
Dit is de juiste kop, die erop hoort. Als je auto netjes warmrijdt, is deze kop prima bestand tegen het betere snelle rijden. Is inderdaad een 200kop.

Re: Nokkenas vervangen

Posted: Mon Mar 13, 2023 9:35 am
by Frans
Goedemorgen, daar is tie weer. Laatst gedacht dat we de kop weer konden opbouwen, blijkt dat we de tuimelaars van een E30 hadden. Net wat langer en het gat van de tuimelas wat kleiner van diameter. Dat was behoorlijk balen, dus we konden niet verder. Direct maar nieuwe besteld om dezelfde fout niet nog eens mee te maken. Die zouden zaterdag binnen komen maar zoals altijd.............staan ze voor de deur als je net ff naar je pandje bent om de scooter aan de acculader te zetten . Hoop dat ze vandaag weer een poging doen en er wel iemand thuis is.
Toen kwam de volgende vraag bij me op. Met die nieuwe torkxbouten om de kop weer vast te zetten, zijn daar andere aanhaalmomenten voor en moet je die later ook weer natrekken zoals beschreven in het E21 handboek voor dummy's?

Re: Nokkenas vervangen

Posted: Mon Mar 13, 2023 1:54 pm
by BertjeConti
De torx bouten zijn torque to yield bouten, vast zetten tot bepaald moment, 30Nm , en dan in 2 ronden telkens 90° hoekverdraaiing (in totaal dus 180° per bout), ik zou tussen elke ronde 15 minuten pauze nemen.
Voordeel is dat je in één keer klaar bent, geen opwarmen of natrekken nodig :)

Als het goed is zijn de aanhaal momenten en hoekverdraaiing erbij geleverd, of de manual bij de koppakking raadplegen, daar staat het ook precies op.