M50 ombouw

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 497
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

marcel krol wrote:
Peter V. wrote:Ziet er allemaal weer goed uit. Een rare tijdsaanduiding heb je???
Heb je toevallig 2 tanken waar elk een apart metertje in zit????

Hoop werk zo te zien, al dat passen en meten, ga zo door.

Groeten

Marcel
goed gezien, ik heb een lpg en een benzinetank, die beide in gebruik blijven.

een aangezien ik nu een extra metertje heb bovenop mijn dash kon ik de watertemperatuurmeter vervangen door een 2e benzinemeter


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Heel erg slim :o
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 497
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

Image
Image
Image
Image

e34 voorpijpen, e34 middendemper, stuk e21 middendemper
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Dat wordt een leuke legpuzzel :wink:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 497
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

Peter V. wrote:Dat wordt een leuke legpuzzel :wink:
is al klaar:P kan der zo onder, als ik zaterdag de aandrijfas heb ben ik onder de auto klaar
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 497
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

Zo, ff wat troep voor de aandrijfas en uitlaat opgehaald bij de dealer, wil alles toch goed in orde hebben daaronder

morgen die gasten die mijn aandrijfas ingekort hebben eens op hun kop geven en dan weer verder met de kabelboom
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 497
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

dus, HET LOOPT

eerst voor geen meter, maar dat kwam doorat er nog diesel inzat waarmee is de tank gespoeld had, wat meer benzine erbij gegooid en nu gaat die als de brandweer.

wat een beest zeg! snel kabelboom klaar maken en de weg op met dat ding
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Gefeliciteerd Caspar en we willen uiteraard een bewijs via een filmpje. Dat zal best vooruit komen straks.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 497
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

Onder het mom van vermogen gaat snel vervelen, hier een sneak preview:

Image
Last edited by Thijsse on Tue Jul 06, 2010 11:33 pm, edited 1 time in total.
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 497
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

De teller is rond de SAK215 opgebouwd. De ingangs schakeling heb ik verandert. R1, R2, C5, ZD1 verwijderen en hiervoor in de plaats een R van 8,2K. De teller doet het nu vanaf 5v. De maximale ingangs spannig is volgens de datasheet 20v.

Zie de foto en een schema van de ingangs schakeling.

Image

Image
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 497
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: M50 ombouw

Post by Thijsse »

Nou, na lang niks meer te laten horen toch maar weer eens een update...

De M50 loopt sinds deze week eindelijk zoals het moet, na het maken van elektronische kilometerteller leerde de computer eindelijk goed in en loopt het als een beest.

Probleem is nu dat mijn radiateur het niet bijhoud.

weten jullie welke radiateur zo in een e21 past, en de aansluitingen linksboven en rechtsonder heeft (andersom dus)

een hochleistungskuhler zou ook nog een optie zijn, maar dan zit ik nog steeds met de aansluitingen verkeerdom
User avatar
Adje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 136
Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
Location: Sint Anthonis, Netherlands

Re: M50 ombouw

Post by Adje »

hoe heb je de elektronische km gemaakt dan? als ik mag vragen.
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 497
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: M50 ombouw

Post by Thijsse »

Adje wrote:hoe heb je de elektronische km gemaakt dan? als ik mag vragen.
9 puntige ster op de uitgaande as van t diff gemaakt, met een sensor van een e34/e30 erop en dan de kmtellerunit uit en e30 cockpit gehaald, en daar +, -, sensordraad en draad naar de ecu aangesoldeert.

sensor maakt contact met de massa
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 497
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: M50 ombouw

Post by Thijsse »

zo, weer eens wat vorderingen gemaakt.

vandaag een e30 type2 radiateur passend gemaakt, die heeft de koelaansluitingen goedom zitten en ziet er dus netter uit.

dan heb ik ontdekt dat een e21 5bak en een e34 m50 5bak even lang zijn, dus volgende week even die e34 bak eronder. reden is dat die niet lekt, niet giert, rechter hangt en lichter vertand is.

en ik heb op 2 uur tijd de motor van mijn golf vervangen :P

en hier nog wat fotos:

Donker
Image
Licht
Image
onder de kap
Image
ophanging boven
Image
ophanging onder
Image
Fan sensor
Image
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic
Posts: 44
Joined: Wed Aug 24, 2011 7:47 pm
My E21(s): '78 320/6 aut

Re:

Post by Rutger-G »

Thijsse wrote:
Peter V. wrote:Hoi Caspar,

In ieder geval gefeliciteerd dat hij draait :wink:

Het gaat ons natuurlijk wel om al het customwerk wat er gebeurd is. We gaan hem wel een keer zien neem ik aan.
als die het blijft doen krijgen jullie hem zeker een keer te zien, op een meeting, of jullie moeten een keer mee naar de nurburgring.

Custom werk is moeilijk uit te schrijven

Koelslangen hebben we gemaakt uit slangen van 5 verschillende voertuigen en een stuk RVS buis.

motorsteunen zou ik nog wel kunnen tekenen, en het kabelboomverloop ook wel.

verder ben ik echt mega blij dattie loopt en goede oliedruk heeft. aandrijfas is van het weekend klaar, dan schakelmechanisme er nog aan en dan zou ik kunnen rijden, zonder uitlaat

die vraagt ook nog wel even wat liefde, maar komt goed allemaal


hee caspar.

ik zit je post even helemaal uit te pluizen.
was van plan hetzelfde te gaan ondernemen wat jij al hebt gedaan.
loop zelf tegen nog wel wat andere issues aan. zoals ombouw van aut naar manual. en brandstofpomp inbouw.
misschien dat ik mij wel een lege casco van een 323 ga zoeken.

maar in ieder geval ben ik zeer benieuwd naar je motorsteunen en kabelboom verloop. en las in je post dat je dat misschien nog wel wou willen posten.
ik zou hier zeker geinteresseerd zijn! zou dit nog een optie zijn?


Groeten
if u can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
Post Reply