Page 41 of 64

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Sat Feb 27, 2016 11:18 pm
by 323baur
Kijk! En zo komen we er toch nog achter

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Sat Feb 27, 2016 11:21 pm
by uwbuurman
Waar achter? Waarom de originele krom is? Weet ik nog steeds niet hoor.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Sat Feb 27, 2016 11:28 pm
by BertjeConti
Das idd kl..te

Maar 3x is .... dus moet het nu wel goed komen.

Op een of andere manier lijkt pech jou te blijven achtervolgen, maar het zal toch ooit wel eens ophouden.

Keep on going

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Sat Feb 27, 2016 11:52 pm
by uwbuurman
Haha, maar ik heb verder een prettig leven hoor, Rob! Dit komt goed.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Sun Feb 28, 2016 10:29 am
by Jeroen
Zo komen de dagen ook wel om, alleen met zo weinig resultaat...

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Sun Feb 28, 2016 10:46 am
by uwbuurman
Juist. Moeimakers.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Sun Feb 28, 2016 10:47 am
by Manitoba
Pfff, hoe vermoeiend Koos...

Greetz,
Walter.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Sun Feb 28, 2016 11:50 am
by gerrit323
:? zo blijf je bezig idd .. het is nog geen 1 Maart dus je hebt nog wat tijd :)

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Mar 29, 2016 10:25 pm
by uwbuurman
Goed, de e30 is inmiddels gereed en opgebouwd, ik loop dus ernstig achter met de plaatjes. Hier gaan we:

De tank heb ik afgebouwd, de slangen aangesloten en de tank gemonteerd.

Image

Drukding er weer aan:

Image

En weer op z’n plek

Image

Image

Daarna de cardanas teruggezet met het nieuwe tussensteunlager

Image

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Mar 29, 2016 10:35 pm
by BertjeConti
Ik moet wel zeggen dat je erg mooie verstelbare assteunen hebt, het werk ziet er allemaal weer netje uit, op z'n Koos zullen we maar zeggen.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Mar 29, 2016 10:36 pm
by uwbuurman
ja gaaf he? In de basis zijn ze onbeperkt verstelbaar :bag...

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Mar 29, 2016 10:36 pm
by uwbuurman
Ik was wel even klaar met dat stomme onderstel aan de achterzijde, dus ik heb wat andere klusjes opgezocht. Eerst aan de voorzijde de nieuwe ABS sensoren er in gezet.

Image

En het nieuwe en oude stekkertje. Het nieuwe is een vrouwtje, het oude is het mannetje…

Image

Het volgende klusje was een klein cadeautje aan mezelf: een paar nieuwe (simpele) speakertjes achter in de auto. De originele waren af en klaar. Uiteraard bewaar ik die bij de auto, maar deze Pioneers klinken zoveel beter…

Image

Image

Image

Wat een genot! Ik heb de radio niet vaan aan in de cabrio, maar als het moet, dan heb ik nu tenminste zuiver geluid. Over geluid gesproken, de uitlaat is niet bar slecht, maar een jaar gelede ontdekte ik een gaatje onder de ophangbeugel. Dat zijn de geijkte plekken waar ze rotten. Destijds heb ik er wat gungum ingedrukt, maar nu de uitlaat er toch aflag, heb ik het goed hersteld.

Image

Image

Image

Per saldo is een nieuwe uitlaat veel leuker, maar dit kleine laswerkje verlengt de levensduur bij mijn gebruik zomaar 5 jaar, dus dat is de moeite wel waard.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Mar 29, 2016 10:57 pm
by uwbuurman
Dan toch die achteras… Wat een gedoe heb ik gehad met die stomme rechter draagarm. Ik heb alles mooi opgeknapt, meermaals in de epoxy gezet, alles opgebouwd en toen paste mijn rechter draagarm niet meer…

Image

Hier zie je wat er aan scheelt:

Image

Het vermoeden is dat de auto ooit een flinke optater heeft gehad, door een kuil ofzo, waardoor de draagarm een tik gehad heeft. Toen ik de arm heb verwijderd zat er wel wat spanning op. Overigens is er helemaal niets aan te zien… hoe dan ook, deze paste niet, ik moest een andere hebben. Die was dezelfde avond gevonden, naar verluid een 325i draagarm met ABS. Die heb ik opgehaald en ook opgeknapt.

Image

Ik moest nu alles uitelkaar halen, dus ook de stofplaat eraf. Die kan daardoor mooi meegeverfd worden. Maar ook de naaf moest eraf. Helaas trek je dan het lager verrot, de binnenkooi blijft in 99 van de 100 gevallen aan de naaf zitten. Gelukkig was dat lager al 3.000 kilometer oud en dik 11 maanden… &&#%%@!!!

Image

Dus ik heb een nieuw lager besteld. Het houdt nooit op ;). Maar het lager was er gelukkig snel. Wat bleek echter? Dat ding paste niet. Dus ik heb de leverancier eerst uitgescholden (hij was er niet bij), maar na 10 tellen toch nagedacht en gepast en gemeten. Jazeker, de draagarm was toch anders. Niet veel, namelijk helemaal gelijk, maar de bus waar het lager in moet is een mm of 5 kleiner. Dus van een 4 cilinder. Je moet ze nameten om het verschil te zien…

Per saldo was dat draagarm nummer 2. Dus ik heb gelijk de lokale BMW sloper, Martin Kuiper, gebeld, zaterdagmiddag 3 uur. Hij had een 325i touring van 1990 staan, daar zat een draagarm op. Dus hij is begonnen met slopen en ik ben in de auto gesprongen. We zijn samen nog wel 2 uren bezig geweest dat kreng los te krijgen en te ontmantelen. Maar ik had draagarm nummer 3. De goede. Snel terug naar de loods, gestraald en de eerste laag verf erop.

Image

Er was nog 1 klein detail anders. De beugel van de remslangbevestiging is kennelijk verbeterd, van een gelast naar een meegegoten exemplaar. Wel netter, maar niet origineel. Dat heb ik dus omgebouwd.

Dit is zoals het is geworden:

Image

Hier de donor zonder:

Image

Dit was het nieuwe hoekje, dat ik eraf geslepen heb:

Image

Image

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Mar 29, 2016 11:00 pm
by uwbuurman
Daarna heb ik de draagarm diverse lagen zwarte epoxy gegeven en kon de boel weer opgebouwd worden.

Image

Image

Image

Image

En dan heb je een stapeltje oud ijzer.

Image

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Mar 29, 2016 11:15 pm
by uwbuurman
Ik had wel weer even genoeg van die as, dus ik heb nog een ander klusje opgepakt, dat al een jaar op me lag te wachten. De olietemperatuurmeter inbouwen.

Hier de onderdelen voor zowel de e30 als de e21. Je ziet de kabelbomen, een groot kastje voor de e21, een klein kastje voor de e30, twee sandwichplaten voor tussen het blok en oliefilter en een hand vol bussen om te passen, welke dezelfde draad heeft als het filter(huis)

Image

De sandwichplate op z’n plek

Image

En het displaytje, dat netjes in een oude knop is ingebouwd. Op deze plek zat de verstelling van de fader van de radio. Die zit nu op de lege plek waar de aircoknop hoort (als je airco hebt dan…). Je ziet m nog net rechts onder in de hoek.

Image

Nu weet ik eindelijk wanneer er gas op de lolly kan… ik ben blij dat die klus geklaard is! Overigens, in de e21 323i komt een groter display, waarop de laadspanning, de oliedruk en de olietemperatuur is weergegeven. Dat wilde ik in de e30 niet, omdat ik dat allemaal niet kwijt kan.
Het volgende klusjes was erg simpel. Ik heb twee van deze geïnstalleerd:

Image

Die horen hier:

Image

Zo dus:

Image

Die gaten zijn de bevestigingspunten voor de hardtop. Die heb ik in de 5 jaar dat ik de auto heb, nog nooit gebruikt. De dopjes heb ik goed vast gezet. Weer een stukje beter en netter!!