Page 42 of 64

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Mar 29, 2016 11:25 pm
by uwbuurman
Dan een week later toch weer die achteras. Alle moed verzameld voor de laatste werken daaraan. Moed, een kilo vaseline en vriend Jan… :bag

De vaseline was inderdaad voor de rubbertjes. Eerst de tonrubbers erin:

Image

Image

Daarna de as geassembleerd.

Image

En op z’n plek gehangen:

Image

Jan heeft de schokdempers aan de achterzijde in elkaar gezet, toplagertjes erop:

Image

En ik heb de cardanas afgemonteerd en het schitterend verzinkte hitteschild terug gezet.

Image

Ook achter de nieuwe ABS sensoren erop:

Image

En toen was alles gemonteerd!! We hebben de auto op z’n wielen gezet. Hij staat iets hoger dan eerst, met z’n vermoeide dempers. Prima hoogte, mooi origineel. Hoe het reed? Daarover later meer...

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Mar 29, 2016 11:47 pm
by Peter V.
Mooie stappen weer!

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Mar 29, 2016 11:48 pm
by BertjeConti
Nice

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Mar 29, 2016 11:58 pm
by uwbuurman
Dan het laatste deel in deze winterklusverslaggeving.

Een dag na de lange sleutelsessie met jan om alles af te krijgen, wilde ik gaan rijden. Maar toch eerst een eindcontrole, een FAT test ;) gedaan. Resultaat: afgekeurd. Het stuurhuis, ooit mishandeld, lekte me teveel. Ik heb daarom nogmaals onderzoek gedaan. De hogedruk leiding op het stuurhuis zelf was te stijf aangedraaid en de draad was beschadigd. Bij het loshalen is de draad compleet verdwenen en was de bus dus ruim. Daar ga ik niet mee rijden.
Dus ik ben opzoek gegaan naar een ander stuurhuis. Veel e30’s worden voorzien van een e36 stuurhuis, een redelijke pasvorm en een directer stuurgedrag, omdat er minder omwentelingen nodig zijn voor dezelfde stuuruitslag. Maar niet origineel en ik doe geen circuit trackdays oid met deze auto. Dus een origineel e30 stuurhuis, type 1, dus de ronde, opgesnord.

De oude ligt vooraan.

Image

Mijn eigen stuurhuis blijkt helemaal aluminium te zijn, in tegenstelling tot het andere stuurhuis. Ik laat later dit jaar mijn eigen stuurhuis reviseren en voorzien van een helicoil, dan kan dat er ooit weer onder.

De hogedrukleidingen van het nieuwe stuurhuis zijn aanzienlijk degelijker uitgevoerd, dus ik was kennelijk niet de enige met dit probleem…

Image

Hier de uitgewoonde bus van het originele stuurhuis:

Image

Van ZF voor BMW…

Image

Toen dat nieuwe stuurhuis eindelijk op z’n plaats zat, was de dag en ook de avond wel om. Toch een klein blokje gereden. Alles was lekker stevig en erg direct. Wel stuurde het zwaar. Heel zwaar eigenlijk. Ik had dus gewoon geen stuurbekrachtiging. $%^#&*!!!!

Terug in de loods beter bekeken en het klonk alsof de pomp geen druk gaf. Die een oplazer met de hamer gegeven (ik was er wel klaar mee, zeg maar) en hoppa, daar ging ‘ie. Weer een rondje, midden in een bocht, hop, weg bekrachtiging… ik heb die cabrio in de loods gejaagd en ben knap chagerijnig huiswaarts gegaan.

De analyse die ik maakte was als volgt: alle olie is vervangen, het systeem is geflushed, de pomp deed het prima, het filter is nieuw, alleen het stuurhuis is een nieuwe factor in het systeem. Dus als er nu een probleem ontstaat bij de pomp, is de kans groot dat het stuurhuis dat veroorzaakte. Het kan dus bijna niet anders dan dat er ergens vuil in zat. De volgende dag heb ik het systeem nogmaals geflushed. Let op: deze olie is 1 dag en 7 kilometer oud…

Image

Dat was de truck. De auto reed daarna fantastisch. Alles lijkt te werken. Ik heb een rondje gereden van 20 kilometer en de auto teruggezet in de loods. Daar staat ze nu dik twee weken later nog steeds, ik heb er geen tijd voor… Hopelijk vind ik komende week de tijd haar naar huis te halen en eindelijk te wassen…

Wat was gepland deze winter?
- Onderstel compleet,
- Alle rubbers
- Rondom nieuwe Bilsteins
- Eibach anti roll kit
- 1 delige veerpootbrug
- Toplagers
- Draagarmen voorzijde vervangen
- Nieuwe spoorstangen
- Verversen stuurbekrachtingsolie en vervangen filter
- Verstevigingen in stubframe/motordrager gelast

Wat kwam er bij:
- Herstel tank, bleek erg aangetast door benzine lekkage
- Herstel benzine lekkage, nieuwe slangen
- Vervangen cardanas tussensteunlager, bleek speling te hebben
- Vervangen draagarm rechtsachter, bleek krom
- Rondom nieuwe ABS sensoren, draad bleek te verkruimelen
- Nieuw stuurhuis, oude had lekkage tgv onoordeelkundig onderhoud
- Speakers achter, kon ik niet laten
- Installatie olietemperatuur meter, lag al te wachten, was welkome afwisseling
- Herstel uitlaat, kwam nu handig uit
- Vervangen ophangrubber differentieel, bleek los in de bus te zitten
- Vervangen afdichtingen en olie differentieel, lag toch uit elkaar vanwege rubber

Per saldo is het lijstje met extra zaken behoorlijk lang en heeft dat een stevige extra investering gevergd. De auto is ontegenzeggelijk in betere staat van onderhoud dan in alle jaren dat ik haar heb. Ik hoop nu een jaar of 2 zonder problemen te kunnen rijden en in die tijd de e21 op te kunnen bouwen. Daarna is het tijd de krukaskeringen beide te vervangen. Als er eerder een geschikte versnellingsbak op mijn pad komt, plaats ik die en haal ik de keringen naar voren. Only time will tell.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Wed Mar 30, 2016 7:49 am
by Jeroen
Veel werk verzet en mooie dingen bereikt, ik hoop dat je daar vervolgens meer dan 2 jaar onbezorgd plezier van kunt hebben. Ook super dat het met het stuurhuis opgelost is, was al heel raar! Nu nog even een andere versnellingsbak op je pad! Klaar nu met die E30, gewoon karren en E21 afbouwen. Dan kan die te koop voor 35k en kun je verder met de E12 :twisted:

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Wed Mar 30, 2016 8:10 am
by uwbuurman
Haha, mijn idee!!

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Wed Mar 30, 2016 8:30 am
by 323baur
Dit klinkt al een stuk beter!

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Wed Mar 30, 2016 11:09 am
by Michiel E32
Super Koos!
Aankomend weekend lekker dakloos toeren dus?

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Thu Mar 31, 2016 4:00 pm
by loentje
Mooi werk Koos,

groeten loentje

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Thu Mar 31, 2016 7:58 pm
by gerrit323
Jij hebt een pak meer gedaan deze winter als ik .. mooi man

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Thu Mar 31, 2016 8:01 pm
by geerling
Allemachtig, mooie werken Koos! :thumbsup

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Fri Apr 01, 2016 12:12 am
by raymondw
I love it when a plan comes together. :boogie

Het mooie weer komt er aan Koos, geniet ervan.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Fri Apr 01, 2016 8:22 am
by uwbuurman
Dank, heren.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Fri Apr 01, 2016 9:04 pm
by bmw e12 e21
Beetje laat, maar idd weeral mooie werken koos. Zondag is het 20graden, Dan kan het dak eraf. :thumbsup
Of is het in het verre noorden veel frisser?

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Fri Apr 01, 2016 9:28 pm
by uwbuurman
Ja joh, hier ligt 20 cm sneeuw!!

Image