E12 bezitters, gij zijt gewaarschuwd !!
De bitumen zijn van de vloerpanelen verwijderd, dit gaat erg eenvoudig door de bitumen met een hetelucht pistool te verwarmen (niet teveel !!), en dan steek je de bitumen zo los van de bodem met behulp van een plamuurmes.
Nu de vloer "schoon" is kan de balans opgemaakt worden:
Wat op valt is dat de diepste punten van de vloer weggerot zijn, waar zich water tussen de bitumenlaag en de vloerplaat heeft verzameld, maar ook de schuine voorzijde van de vloer heeft eraan moeten geloven, zowel links als rechts van de draagbalk is de vloer weggerot, en deze beide gebieden zijn in het verleden al eens gerepareerd.
Deze reparatie is niet door mij uitgevoerd en daarom waarschijnlijk al zo'n 20 jaar geleden gedaan.
De hoek links is ook helemaal verrot, dit is waarschijnlijk te wijten aan dat stomme rechthoekige doosje dat daar onder de vloer zit en vaak aangezien wordt als steunpunt voor een hefbrug of krik, tsja en dan gaat het daar kapot hé. dubbele platen waar vocht en rommel graag tussen kruipen.
Kijken we verder naar boven dan ziet het er daar achter de kabelbende ook niet best uit, dit is waarschijnlijk het moeilijkst te repareren gebied, dus pakken we dat het eerste aan, ook daar is in het verleden al eens een plaatje overheen getackerd:
detail schuine voorzijde van de vloer:
midden in dit gat zat ooit de bevestigings beugel voor het gaspedaal:
En dat de aansluiting van de vloer op de dorpel, dat is nog gewoon keihard, alleen wat oppervlakte roest te zien, geen laswerk nodig aan de binnendorpel.
En waardoor komt dat dan?
De roestschade aan de vloerpan en binnenscherm zijn niet ontstaan door opspattend water afkomstig van de wielen of water uit de opvangvak van het schuifdak, maar door een minescule waterlekkage die ontstaat door een constructie fout.
Na een plensbui gisteren (ja ze staat buiten op het terras achter ons huis) viel mij op dat er natte plekken waren ontstaan in de wielkuip, zeker niet door opspattend water of zo, maar door een lek ergens, bovenin zie je donkere (natte) plekken waar de verstevingsplaat van de veerpoot dome tegen het schutbord zit:
Op die plek loopt het water dan ook naar binnen en zoekt zich een weg naar lager gelegen plekjes.
Dat is natuurlijk interessant om te onderzoeken waar dat water vandaan komt, en dan kom je bij dat vreemde vierkante gat uit dat je alleen kunt zien als het voorscherm verwijderd is, dit dus:
dit gat zit normaal gesproken verstopt achter de kunststof beschermplaat die tussen schutbord en voorscherm zit. al zou je die beschermplaat verwijderen dan nog is de toegang tot dit gat geblokkeerd door het montage stripje die ervoor zit.
Dat vierkante gat blijkt dus de uitstroom opening te zijn voor water wat zich in het "paravent" verzameld (ruimte waar wissermotor en kachel aanjager in zitten)
Op zich niks mis mee, maar door een constructieve misser is het wachten op roestschade en lekkage als gevolg, als we dat gat een beetje beter van dichtbij bekijken dan zien we dat er in mijn geval al een roestgat ontstaan is door het schutbord naar binnen:
Ik heb een ledlamp in het paravent gelegd om een duidelijkere foto te kunnen maken.
Het horizontale paneel is de verstevingsplaat voor de veerpoot dome, hieraan zit een naar beneden gebogen lip waartegen het schutbord gepuntlast zit, op de foto het rechter verticale paneel waar een roestgat (donker) in zit.
Doordat de lip naar beneden zit ontstaat er dus altijd een spleet tussen beide panelen waar water in zal blijven staan, en dus roest zal ontstaan.
Deugdelijk lakken en afkitten van deze naad is bijna onmogelijk, de toegang via het vierkante gat is kleiner dan 2cmx2cm en het is zeker 15 cm diep. Vanuit het Paravent kom je er nog moeilijker bij, en daar is de toegang nog nauwer.
Ook de hoekjes vooraan en achteraan van dit "afwaterings kanaaltje" zijn potentiële lekkage (= dus roest) plekken.
Ik ga dit kanaaltje straks toch zo goed mogelijk proberen te kitten om toekomstige lekkage tegen te gaan.
Inmiddels weet ik ook dat het ook dat de pastellblauer aan de rechterkant bij dat kanaaltje incontinent geworden is. Overigens zit er rechts wel een afwatering opening in het paravent binnen de motorruimte, maar die is net iets hoger
E12 bezitters, gij zijt gewaarschuwd