Welcome to the E21 resource, the worldwide owners gallery, and get your answers, fast! ____ Scroll naar beneden voor het Nederlandse forum! https://www.bmwe21.net/forum/
Ik moet het even herzien
Kreeg vandaag te horen dat we toch vrij zijn
Posted: Wed May 05, 2010 10:32 am
by Arnold D
Vandaag even een nieuw filmpje geschoten. Morgen wordt de kop nagetrokken, onsteking en CO gechekt en het te snelle stationaire lopen verholpen. Vrijdag de kleppen strakker zetten.
Ik heb alleen nog geen koppeling
Posted: Wed May 05, 2010 10:37 am
by Jeroen
young driver of the year!
Wat is er met je koppeling?
Posted: Wed May 05, 2010 10:47 am
by Arnold D
Hij ontkoppeld niet. Ik voel maar weinig druk, maar de leidingen zijn ontlucht. We vermoeden dat de platen vastzitten. We hebben ook al geprobeerd om ze los te krijgen door in de versnelling te starten. Helaas, nog steeds vast.
Posted: Wed May 05, 2010 10:55 am
by Jeroen
OK maar na een paar keer starten zijn die platen wel los. Ik denk dat er eerder nog lucht zit in de koppelingshydrauliek.
Zorg ervoor dat het slangetje van het reservoir naar de cilinder mooi afloopt zodat luchtbellen terug lopen naar het reservoir. Vervolgens kun je es ontluchten met ingetrapt pedaal of op druk van onderaf via de werkcilinder. Heb dit ook wel es gehad, 1 op de 10 keer sta je ff te klooien. Gevoel is niet altijd gelijk helemaal terug maar na een keer of wat pompen wel.
Posted: Wed May 05, 2010 12:03 pm
by Thijsse
koppeling kun je ontluchten zonder nippels los te draaien, gewoon je pedaal 10x intrappen en dan moet het goed zijn, anders zit er mechanisch iets fout
Posted: Wed May 05, 2010 12:14 pm
by Nick1984
@thysse, dat klopt volgens mij toch niet hoor?
Bij het ontluchten zeker zien dat de nippel het bovenste punt is van je pompje in geval je het pompje van de boite hebt geschroefd. (voor er beter aan te kunnen) Dan zeker zijn dat het stangetje van het pompje in de uitsparing drukt van de gaffel, en er niet schuin naast gaat.
Posted: Wed May 05, 2010 12:38 pm
by Thijsse
Nick1984 wrote:@thysse, dat klopt volgens mij toch niet hoor?
Bij het ontluchten zeker zien dat de nippel het bovenste punt is van je pompje in geval je het pompje van de boite hebt geschroefd. (voor er beter aan te kunnen) Dan zeker zijn dat het stangetje van het pompje in de uitsparing drukt van de gaffel, en er niet schuin naast gaat.
als alle slangen goed liggen en je trapt je koppeling max 10x in is die ontlucht, dit omdat de koppelingscilinder onder aan de bak zo ver op en neer gaat dat na een paar keer alle lucht eruit is
Posted: Wed May 05, 2010 3:09 pm
by Wondermike
Wat thijse bedoeld is dat er zoveel olie heen en weer gepompt wordt tijdens het trappen dat de lucht mee naar het olievaatje wordt terug gezogen.
Ik heb de mijne wel via de onderkant ontlucht om zo alle restanten oude olie te verwijderen. Je wilt de oliekleur niet weten van de eerste trap die we gaven.
Wat wel kan zijn is dat de pin die de koppeling in drukt naast die vork zit of hoe je dat ding ook noemt wat je druklager tegen de koppeling drukt.
Posted: Wed May 05, 2010 8:34 pm
by pattam2009
Prachtig die knaap achter het stuur
ik hoop dat het een kleinigheid is om je koppeling te repareren.
ik verheug me al op de eerst volgende meeting om deze prachtige Alpina te bekijken.
Posted: Wed May 05, 2010 8:38 pm
by Thijsse
Wondermike wrote:Wat thijse bedoeld is dat er zoveel olie heen en weer gepompt wordt tijdens het trappen dat de lucht mee naar het olievaatje wordt terug gezogen.
Ik heb de mijne wel via de onderkant ontlucht om zo alle restanten oude olie te verwijderen. Je wilt de oliekleur niet weten van de eerste trap die we gaven.
Wat wel kan zijn is dat de pin die de koppeling in drukt naast die vork zit of hoe je dat ding ook noemt wat je druklager tegen de koppeling drukt.
precies wat je zegt mike, ik verdenk dioe pin dr ook van
Posted: Wed May 05, 2010 8:50 pm
by Nick1984
Bij de e21 zit de aanvoerleiding van het koppelingspompje toch onderaan, en de nippel bovenaan?
Zou me verwonderen moest je al de lucht eruitkrijgen door gewoon te trappen.
De olie duwt het luchtkussen gewoon telkens samen, net als bij lucht op je remmen. circuleren doet er niet veel, olie gaat gewoon op en af.
Wat ik telkens doe bij het vervangen van een koppeling ed is het pompje al ontluchten alvorens het tegen de boite is geschroefd, gewoon door de nippel open te draaien, en het pompje zo te kantelen dat de nippel zeker 100% bovenaan zit. Door de zwaartekracht loopt je olie er nu zo uit, en zodra de lucht eruit is nippel gewoon dicht zetten. Achteraf je reservoir op pijl zetten, koppelingspompje monteren en klaar.
mooi filmpje trouwens, had ik de eerste keer nog niet opgemerkt
@Mike: vork = gaffel bij ons
Posted: Fri May 07, 2010 3:03 pm
by Arnold D
Vandaag de Alpina opgehaald
Kop nagetrokken, kleppen gesteld en de benzine afstelling verfijnt.
De ontsteking valt niet af te stellen, die staat vast.
De koppeling is nu ook goed, het was een kwestie van ontluchten. Het was zomaar klaar, ze hebben er een apparaat voor die met pulsen doseerd.
En weer € 180,-
Posted: Fri May 07, 2010 3:59 pm
by Peter V.
Dus nu ben je bijna klaar dan??
Posted: Fri May 07, 2010 4:49 pm
by Arnold D
Bijna, vandaag de auto uit de schorsing gehaald. Taxatie bedrag is binnen en de auto verzekerd.
Volgende week nog een uitlaatsteun aan de bak monteren, remmen na ontluchten, het carter laten lassen en alles weer monteren, stuurbekrachtiging aansluiten en dan de auto afmelden voor de APK.