Page 44 of 55

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Jun 11, 2020 5:36 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote: Thu Jun 11, 2020 7:35 am
Waarom laat je die twee reservevelgen netjes maken??
De huidige voorwielen en dan met name de linker is niet helemaal fris. Er is goed mee te rijden maar boven de 100 km/h heb je toch een trilling op het stuur die gewoon irritant is. Zoals hij nu is was het maximale wat er uit de velg/band te halen was. Aangezien 6J x 15 inch BBS mahle niet echt makkelijk verkrijgbaar is heb ik ze toendertijd geplaatst. Ja, er is getest met mijn standaard 13 inch wielen en dan is de auto compleet trillingvrij....

Aangezien ik een tijdje geleden twee BBS wielen kon kopen heb ik dat gedaan. Als hier nu een vrij aardige tussen zit dan heb ik een goede set voor onder de E21. Het is even afwachten want ook deze wielen zijn niet kaarsrecht op dit moment.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Jun 11, 2020 10:07 pm
by uwbuurman
Ah, ik dacht dat je al gewisseld had, op je e21. Maar helder.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Feb 23, 2021 4:50 pm
by Peter V.
Dus hier ook maar een update.

Langzaam wakker maken was het geloof ik.

De voorschijven zijn inmiddels vervangen en zojuist alle remvloeistof gespoeld inclusief de koppeling.
Wat nog op de planning staat is de koelvloeistof vervangen inclusief alle slangen. Ik had al een nieuwe set slangen in huis en er staan wat bloemkolen op enkele aluminium aansluitingen.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Feb 23, 2021 5:09 pm
by uwbuurman
Lekker bezig, Peter. Lekker weer rijden binnenkort.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Feb 23, 2021 8:16 pm
by Jeroen
Mooi moment voor zo'n rondje TLC Peter, gelijk klaar voor een warme zomer!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Feb 24, 2021 7:39 am
by Wondermike
Goed bezig Peter, hopelijk kunnen we dit jaar weer eens wat kilometers met elkaar maken. Daar heb ik behoefte aan!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Feb 24, 2021 9:09 am
by uwbuurman
Eens met Wondermieke. Aan toe!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Feb 24, 2021 4:56 pm
by Peter V.
Het is nu nog even wachten op de koelvloeistof voor dat deze binnen is. Alle slangen vervangen behalve die van de kachel. Deze zijn nog heel erg goed (andere trouwens ook) maar die kunststof slangpilaren wil ik niet teveel aan trekken.

Wat me wel opviel is hoeveel oxidatie er ontstaat bij de lichtmetalen delen. Ik heb ze goed schoon kunnen krijgen maar toch. Lichtjes ingesmeerd met zuurvrij vaseline voordat de slangen geplaatst zijn. Gelijk de andere thermostaat erin uiteraard.

Image

Image

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Feb 24, 2021 5:45 pm
by uwbuurman
Maar wel fijn, alle slangen weer fris. Deze waren van het jaar van jouw aankoop? Dus 2011?

Verrek, heb jij m gekocht bij Laurens Manders? Ik ben vorige week nog bij hem geweest!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Feb 24, 2021 7:59 pm
by Wilmo
Peter V. wrote: Wed Feb 24, 2021 4:56 pm
Wat me wel opviel is hoeveel oxidatie er ontstaat bij de lichtmetalen delen. Ik heb ze goed schoon kunnen krijgen maar toch. Lichtjes ingesmeerd met zuurvrij vaseline voordat de slangen geplaatst zijn. Gelijk de andere thermostaat erin uiteraard.

Image
Ik vind dit eigenlijk iets meer op kristallen van gedroogde koelvloeistof lijken dan op oxidatie... of niet?

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Feb 24, 2021 8:51 pm
by bmw e12 e21
Goed bezig Peter.
Hopelijk wordt 2021 een beter toerjaar als 2020.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Feb 26, 2021 6:18 pm
by Peter V.
Wilmo wrote: Wed Feb 24, 2021 7:59 pm
Peter V. wrote: Wed Feb 24, 2021 4:56 pm
Wat me wel opviel is hoeveel oxidatie er ontstaat bij de lichtmetalen delen. Ik heb ze goed schoon kunnen krijgen maar toch. Lichtjes ingesmeerd met zuurvrij vaseline voordat de slangen geplaatst zijn. Gelijk de andere thermostaat erin uiteraard.

Image
Ik vind dit eigenlijk iets meer op kristallen van gedroogde koelvloeistof lijken dan op oxidatie... of niet?
In de basis is dat het ook maar dat betekent dat er lucht bij kan. Oftewel op sommige slangpilaren krijg je dan ook oxidatie. Ik heb in principe geen lekkages gehad. Dit ontstond altijd tijdens de winterstop. Als ik het dan aan het begin van het rijseizoen schoonmaak komt er het gehele jaar helemaal niets. Na een drie maanden stilstaan heb ik dit.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Feb 26, 2021 6:26 pm
by uwbuurman
Bij mijn auto's van hetzelfde laken een pak, Peter. Is dus ook niet erg, wat mij betreft.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Aug 02, 2021 11:08 pm
by Peter V.
Eindelijk na een lange tijd rijd de E21 weer trilling vrij. Het heeft even geduurd maar toch.

Ik had al een tweede set BBS voorwielen. Deze laten opknappen en voorzien van nieuw rubber. De teleurstelling was toen groot wanneer bleek dat de trilling er nog steeds was. Afgelopen week de bewuste voorwielen opnieuw laten balanceren. Hier was zeker wat winst te behalen.

Verder nog eens de voorwielophanging nagekeken. Uiteraard is alles vers maar wederom is duidelijk dat bij een compleet nieuw gepoedercoat onderstel je na enkele jaren gewoon enkele bouten opnieuw op moment kunt zetten. De bevestiging van het stuurhuis aan de dwarsbalk en de dwarsbalk zelf weer op moment gezet. Tevens beiden voorwiellagers na gesteld.

Vandaag dus heerlijk genoten van een ritje.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Aug 02, 2021 11:16 pm
by BertjeConti
Fijn Peter, lekker rijden, daarvoor koester je je auto natuurlijk ook.

Blijkbaar is die poedercoat toch niet zo hard, dat je bouten na een tijdje toch niet meer zo vast zitten.

Ik zorg er altijd voor dat er nooit verf oid op pasvlakken van pakkingen of boutbevestigingen achter blijft. Roestbescherming op zulke vlakken kan ook op een andere manier.