Page 45 of 55

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Aug 02, 2021 11:57 pm
by bmw e12 e21
Lekker Peter! Mag hij blijven?

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Aug 03, 2021 12:59 am
by uwbuurman
Fijn, Peter!! Lekker trillingsvrij toeren!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Aug 03, 2021 3:34 am
by Jeroen
tsja, zo hebben we wat mysteries hier op het forum, maar deze is alvast opgelost, geweldig toch?! op tijd klaar voor een lang weekend volop genieten in de Eifel!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Aug 03, 2021 9:56 am
by Manitoba
Lekker Peter, toch een beste irritatie (weet ik uit ervaring) op kunnen lossen. Lekker toeren nu.

Greetz,
Walter.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Aug 03, 2021 10:15 am
by Peter V.
bmw e12 e21 wrote: Mon Aug 02, 2021 11:57 pm Lekker Peter! Mag hij blijven?
Blij dat dit is opgelost in ieder geval.
Zoals Jeroen aangeeft wel lekker voor een weekend Eifel maar gewoon lekker voor altijd.

Of ze mag blijven? Dit weet je nooit. Ik ga niet keihard zeggen dat ze nooit verkocht zal worden. Ik blijf rondkijken.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Aug 04, 2021 10:59 am
by Smartie
Begrijpelijk, er is zo veel leuks!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Oct 17, 2021 2:12 pm
by Peter V.
Sommige heb ik er al uitvoerig over verteld maar mijn motortemperatuur blijft een zorgenkindje.

Afgelopen week een toertje gehad met BMW Klassiek. Nu is het tempo daar behoorlijk langzaam maar over het algemeen goed te doen. Toch kan ik me niet voorstellen dat BMW het zo heeft bedoeld dat mijn motortemperatuur zo erg fluctueert. Als je normaal kunt rijden dan is er niets aan de hand. Meter staan netjes tussen 1/4 en 1/2 zoals de 72°C thermostaat hem regelt. Bij het minste stilstaan bij een stoplicht zit je zo over de helft.

Nu heb ik daar geen probleem mee maar tijdens de terugweg wilde mijn dochter even langs de McDonalds dus daar in de rij staande liep de meter zo over 3/4 heen. Gelukkig heb ik een electrische fan als backup maar deze was nodig.

Vandaag dus even getest en met puur stationair draaien zit je zo op de 3/4. De kranttest bewees dat mijn visco is overleden. Nu kan ik het me van mijn andere E21-ers niet herinneren dat het echt aankomt op een goed functionerende visco om je temperatuur onder controle te houden. Even de kachel openzetten en de temperatuur zit zo onder de helft. Ik heb nog even gecontroleerd of de motor niet te arm staat afgesteld maar een CO rond de 3 is goed.

Image

Conclusie:
* Ik moet een nieuwe visco bestellen.
* Minste radiateurcapaciteit verhogen (kachel openzetten) en de temperatuur daalt dus mijn radiateur (overigens 7 jaar oud en geen W&N) heeft te weinig capaciteit.

Ik ben het nu beu dus we gaan ook een grotere capaciteit radiateur opzoeken.

Nu heb ik van Ite een type 1 tropenradiateur te leen maar hier moet ik best veel voor aanpassen, zeker in combinatie met de condensor van de airco erbij. Mocht ik ooit de airco weer functioneel hebben dan ben ik helemaal bang dat de huidige setup te kort is. Uiteraard draait de electrische fan dan maar de condensor geeft ook warmte af.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Oct 17, 2021 2:44 pm
by Jeroen
Begin eerst maar eens met een goede visco, denk dat je d'r dan al bent.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Oct 17, 2021 3:23 pm
by Peter V.
Jeroen wrote: Sun Oct 17, 2021 2:44 pm Begin eerst maar eens met een goede visco, denk dat je d'r dan al bent.
Dat wordt ook stap 1 inderdaad. Die moet toch al vervangen worden.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Oct 17, 2021 3:38 pm
by BertjeConti
Yep, visco vervangen

Alhoewel ik de fan in de E12 nooit hoor, tegenover de E39, nooit koeling problemen met de M20B20
Laatst wel de thermostaat vervangen (ging iets te langzaam open), nu zit er een 84° in en blijft te temp meter ruim een stukje voor midden staan, voorheen zat er dus een 88° in en dat was eigenlijk prima, toen ook altijd de wijzer net voor het midden, en als je flink ging trappen, dan zakte hij zelfs nog een ietsiepietsie.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Oct 17, 2021 3:53 pm
by Peter V.
Visco is besteld, moet woensdag binnenkomen.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Oct 17, 2021 6:33 pm
by uwbuurman
Wat voor, Peter? Oem of aftermarket?

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Oct 18, 2021 6:26 am
by Peter V.
uwbuurman wrote: Sun Oct 17, 2021 6:33 pm Wat voor, Peter? Oem of aftermarket?
Ik heb dezelfde besteld als Jeroen erop heeft zitten. Aftermarket denk ik (AVA)

Er zat een Sachs op die slechts enkele jaren oud was. Toen ik van oude type waterpomp naar nieuwer type ging.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Oct 18, 2021 11:12 am
by uwbuurman
Ah oke. En die Sachs is al dood nu. Jammer.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Oct 18, 2021 11:29 am
by Jeroen
Vroegah gingen juist die Sachs dingen een eeuwigheid mee, maar recente producties zijn toch van een ander kaliber, de mijne was ook na een paar jaar klaar. Duimen voor die van Ava dan maar!