Page 45 of 62

Posted: Sun May 30, 2010 6:40 pm
by Wondermike
Nou Arnold, complimenten hoor!
Auto ziet er super uit en rijdt ook fantastisch (ook al mocht ik alleen maar meerijden :x )
Doe er wel voorzichtig mee.

Posted: Sun May 30, 2010 7:14 pm
by Peter V.
Dat vraagt om wat actiefoto's want nu heeft al bijna iedereen gezegd dat de Alpina er in werkelijkheid beter uitziet.

Posted: Sun May 30, 2010 11:00 pm
by Arnold D
Nou, vorig weekend even weg geweest en na terugkomst de koppeling geplaatst en alles weer gemonteerd. Volgende dag de auto 3 dagen kwijt geweest i.v.m. alarm inbouw.

Er zijn nog een 2tal zaken die even aandacht verdienen, zo is de koppelingcilinder lek. 2 jaar stil liggen doet ze geen goed :?
De veerpoten klapperen iets en de remmen moeten nog een beetje ontlucht worden.

Ik heb inmiddels 700 KM gereden en moet zeggen dat de motor lekker loopt en een geweldig geluidje produceerd.

Een tijdje terug heb ik een remmen upgrade gedaan, van standaard spul naar Ferrodo blokken en geperforeerde schijven.
Geweeeeldig Wat remt dat hard. Ik durf wel tegen een wilwood te remmen ook al weet ik niet hoe die het doen.

Vandaag de afsluitdijk even over gestoken voor een bakkie bij Michel.

Foto.


Image

Image


En nog een acceleratie filmpje.





:mrgreen:

Posted: Sun May 30, 2010 11:41 pm
by Arnold D
Wondermike wrote: Auto ziet er super uit en rijdt ook fantastisch (ook al mocht ik alleen maar meerijden :x )
Doe er wel voorzichtig mee.
Na de rit naar Italy mag je ermee rijden, voor die tijd niemand anders dan moi. :wink:

Posted: Sun May 30, 2010 11:59 pm
by Lars-Nord
:)

:mrgreen:

:driving

:launch

:driving

:mrgreen:

Posted: Mon May 31, 2010 12:15 am
by loentje
Ziet er goed uit,

daar op de afsluitdijk heb ik onlangs ook nog gestaan, was alleen in minder prettige omstandigheden dan jij :D


groeten loentje

Posted: Mon May 31, 2010 5:27 am
by Peter V.
Toch blijf je dan nog dingen tegenkomen ondanks dat de auto zo goed als geheel nieuw opgebouwd is.

Verder ziet hij er top uit Arnold :lol:

Over het filmpje kun je niet veel meer zeggen maar alleen luisteren, genieten, kwijlen, etc etc etc 8) Man wat een geweldig ding.

Posted: Mon May 31, 2010 11:50 am
by ac/dennis
Mooi man,

Ik ga zo op mn gemak dit topic nog eens van begin tot eind bekijken, zal wel weer een plasje kwijl voor mn laptop gaan liggen :)

Posted: Mon May 31, 2010 8:54 pm
by gerrit323
Mooi Arnold ... eindelijk genieten :!: mooie foto's en een acceleratie vermogen zoals het bij een alina hoort ...

Tot binnenkort :wink:

Posted: Tue Jun 01, 2010 6:18 pm
by Kuist318
echt gaaf Arnold vooral de acseleratie filmpje :D
kwijl kwijl kwijl
perfect

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Posted: Wed Aug 11, 2010 1:43 pm
by uwbuurman
Prachtig verhaal hoor, om zo alles vanaf het begin nog eens door te lezen!

Gaat ie nog steeds goed? en hoe staat het met dat lager uit je bak???

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Posted: Wed Aug 11, 2010 2:56 pm
by Arnold D
Er is een mail naar Alpina gegaan omtrent het lager van de bak en of zij mij kunnen helpen.

In juni heb ik de Alpentour meegereden en is de motor goed schoongebrand. Na die 3000 Km de olie weer vervangen en dat was wel nodig, de olie blijft nu mooi helder.
Verder zijn er een aantal problemen die verholpen moeten worden, zoals een kapotte Km teller, een brandstofmeter die niet het juiste aantal liters aangeeft en de ontluchtingsslang van de standaard tank vastzetten. Deze was tijdens het tanken losgeschoten, zodat er 20 liter benzine in de extra tank eruit stroomde :evil:

De motor moet ook nog een beetje aandacht, omdat deze tijdens het stationair draaien een beetje tikt/nokt. Waarschijnlijk detoneren door te weinig brandstof of de computer voor de voorontsteking. Het zijn niet de kleppen.

In oktober gaat ie weer naar de spuiter om de 8-tal punten bij te werken, maar eerst naar onze meeting, de Ardennen en een toerrit in September.

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Posted: Fri Aug 13, 2010 8:01 pm
by Victor
Arnold D wrote: Verder zijn er een aantal problemen die verholpen moeten worden, zoals een kapotte Km teller, een brandstofmeter die niet het juiste aantal liters aangeeft en de ontluchtingsslang van de standaard tank vastzetten.
Hoi Arnold,
Al je nog een adresje voor de teller reparatie zoekt, kan ik onderstaande firma aanraden. Hier heb ik mijn teller ook laten repareren:

C.A.S.U. - UTRECHT b.v.
Ravenswade 118
3439 LD - Nieuwegein
Telefoon +31 (0)30 - 288 44 70

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Posted: Sun Aug 15, 2010 11:19 pm
by Arnold D
Hallo Victor, ik was van plan de teller zelf te repareren, ben redelijk goed met wijzers :)
Heb ik een vraag aan je, wat is bij jou de w-code achter op de teller ?

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Posted: Sun Aug 22, 2010 10:51 pm
by Arnold D
Dan is daar eindelijk de tijd aangebroken om mijn teller eens nader te bekijken. Deze heeft het op de laatste dag van de Alpentour begeven.

De code op de Alpina teller blijkt hetzelfde te zijn als die van de 323i, W-0,762. Dus een andere teller van zolder gesnort en de Km even aangepast.
Inmiddels mijn Alpina teller uit de auto gehaald en het aanpassen kan beginnen, dus niet.

Deze zijn hetzelfde maar de schaalindeling van de wijzerplaat is anders, zou je de wijzerplaat veranderen klopt de aanduiding toch niet. dus is er toch een verschil ondanks de dezelfde code. :(

Blijkt dat de tellers van verschillende makelij zijn en om het orginele te behouden, toch maar besloten om de orginele proberen te repareren.

De Alpina teller.

Image

Image


Rechts op de foto de teller van de Alpina en links de teller van een 323i.

Image

Image

Image


De Teller van Km is goed, maar de aanduiding met de wijzer is kapot. Dat scheelt weer een hoop gezoek, dus dat deel kan verwijderd worden.
Oorzaak gevonden.
De tap van het asje is aan de achterkant afgebroken en heeft klem gezeten tussen het schijfje en de ton, waardoor de wijzer helemaal doorgeslagen is.
Het afgebroken asje ligt erbij en heeft een diameter van 0,7 mm.

Image


Omdat een 323i meter van een andere fabriek afkomstig is, verwacht ik dat dit niet uit te wisselen is.

Repareren dan maar FAP


Dit is het veertje, de spiraal, die ervoor zorgt dat de wijzer weer terug draait. Deze is dus helemaal vernield en zit op een kluitje. Geen probleem, dan pak ik deze van de andere teller.

Image


Gaan we.

De as ingespannen in de draaibank, klaar om een gat van 0,8 mm te boren nadat ie voorzien is van een centergat.

Image


Het gat is geboord.

Image


Nu een conische pen (1/70) ingeperst.

Image


Daarna is de as verder uit de ton geperst, zodat ie er ver genoeg uitsteekt om de tap te kunnen polijsten op deze machine.

Image


De tap is gepolijst.

Image


De as is weer teruggeperst.

Image


Even passen en draaien, geen problemen.

Image


De teller weer gemonteerd en een andere spiraal gemonteerd. Dan wijzerplaat monteren en aansluiten in de auto, zonder de cockpit, zodat ik de wijzer bij 100 Km/h vast kan zetten als de nav. 100 aangeeft.

Image


:evil: De teller heeft een verschil van 30 Km/h.

Ik denk dat ik nu ook weet waar de W-code betrekking op heeft. De spiraalveer In mijn ogen zijn alle tellers hetzelfde, maar de spiraalveer bepaald de W-code. Als de piraalveer slapper is gaat de wijzer verder. :idea:

Dus deze oude spiraalveer maar weer in ere hersteld en gemonteerd. Het werkt nu weer perfect. :rev

Image


Klaar.

Image