Page 47 of 69

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Posted: Fri Apr 22, 2011 7:58 am
by Wondermike
Ik heb inderdaad het eerste type dus niet met schroefraad op de waterpomp.
Is natuurlijk wel jammer om een vrij recente waterpomp te vervangen.

Ach ik heb nog minder dan 2 maanden om dat weer te fixen :bag

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Posted: Fri Apr 22, 2011 9:06 am
by Peter V.
Ik heb bij mijn 320-6 ook getwijfeld. Deze heeft een productiedatum van november 1981 dus zo rond de wissel van de visco´s

Ik heb er toch voor gekozen om de waterpomp te nemen waardoor de visco met 4 boutjes komt te zitten.

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Posted: Fri Apr 22, 2011 10:49 am
by Jeroen
Ik zou het niet doen. Redenen:
-problemen om een goed exemplaar te krijgen van de oude visco (BMW slaat ze verkeerd op en andere merken/leveranciers hebben ze eigenlijk niet meer)
-blaast in rust meer mee dan nwe type dus kost meer koppel en brandstof
-lastiger te verwijderen, kunnen soms echt muurvast zitten dat de luchttop eraan te pas moet komen
-nwe type is universeel dus eenvoudiger uit te wisselen met 1 van je andere auto's of onderweg, sloop, etc. Zowat elke BMW uit de jaren 80 en 90 heeft deze visco!

Als ik bij mijn distributiewissel wist wat ik nu weet zou ik 'm allang hebben omgebouwd. Heb nu een visco die iets teveel meeblaast maar het verder wel redelijk lijkt te doen maar zodra er weer gedonder is gaat er gelijk een andere waterpomp onder.

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Posted: Fri Apr 22, 2011 10:53 am
by Peter V.
Je heb helemaal gelijk Jeroen alleen dit even vergeten toen ik alle delen heb aangeschaft. Aangezien nu alles weer zit gemonteerd houd ik het hier maar even op. :?

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Posted: Fri Apr 22, 2011 11:17 am
by Wondermike
Wat kostte hij bij de dealer Peter?

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Posted: Fri Apr 22, 2011 12:19 pm
by Peter V.
Wondermike wrote:Wat kostte hij bij de dealer Peter?
Jij bedoeld de Visco?

Deze heb ik niet vernieuwd aangezien ze bij het testdraaien van de motor tijdens de aankoop goed werkte.

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Posted: Fri Apr 22, 2011 1:57 pm
by Wondermike
Samen met de visco is er schijnbaar nog iets stuk gegaan :wtf

Als ik stevig rem komt mijn pedaal niet meer terug en dat is zwaar irritant en redelijk link.
De veer onder het stuur zit er nog op dus dat is niet de oorzaak, ik verlies ook nergens remolie.
Heb de klep vervangen naar inlaatspruitstuk maar dat is het dus ook niet.
Kan dus alleen nog de bekrachtiger zijn of de hoofdremcylinder, nou lekker dan.
Heeft iemand dit ook wel eens gehad?

Klopt het trouwens dat als je net gereden hebt en je trekt die terugslagklep er tussenuit dat de bekrachtiger even veel lucht aanzuigt (vacuum?)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Posted: Fri Apr 22, 2011 3:00 pm
by Peter V.
Als jij net heb gereden dan heeft er op de aanzuigleiding naar de rembekrachtiger inderdaad een vacuum gestaan. Als jij die dan tussen de terugslagklep en rembekrachtiger losmaakt dan verlies jij inderdaad een vacuum oftwel zuigt ze buitenlucht aan. Je kunt dan zeggen dat de klep en bekrachtiger dus goed zouden zijn.

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Posted: Fri Apr 22, 2011 6:06 pm
by Wondermike
:bag :bag :bag :bag :bag :bag :bag :bag :bag

Nou ik ben begonnen met de hoofdremcylinder los te halen en dat zag er helemaal niet goed uit. :roll:
Image

En al gauw was de conclusie dat er in de bekrachtiger vreemde dingen zijn gebeurd.
Image

En voor de goede kijker, ja daar staat gewoon ongeveer een beker water in. WATER :shock
De hele boel is aangeslagen met roestpukkels en andere shit.
Daar heeft serieus iets niet goed gezeten.

Gelukkig was daar het centrale magazijn waar ik de beste set heb gepakt en die zit er op.
2 keer ontlucht en het voelt goed, wat zeg ik, het voelt veeeeeel beter dan ooit.
Hij remt als een tijger (in vergelijk dan) en draait ongeveer 200 toeren minder stationair.

Shit ik moet hem nog steeds wassen :mrgreen:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Posted: Fri Apr 22, 2011 6:57 pm
by gerrit323
Fantastisch .. het centrale magazijn :mrgreen: .. Top dat het hersteld is Mike.

Heb je een idee wat er is misgegaan want normaal ziet dat er idd niet uit :shock:

Gerrit

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Posted: Fri Apr 22, 2011 7:07 pm
by Jeroen
Gelukkig op tijd klaar! Maar zoiets zou zomaar de oorzaak kunnen zijn van het doorgaans toch licht sponzige rempedaal wat een E21 heeft tov latere modellen.

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Posted: Fri Apr 22, 2011 9:22 pm
by Wondermike
Inmiddels mijn hersens zitten pijnigen en Ik denk dat ik een vermoeden heb hoe dit gegaan is :hammer

Waarschijnlijk heeft er altijd al ergens een lek gezeten, of de aansluiting met de hoofdremcylinder of de bekrachtiger zelf is waarschijnlijk lek.
We hebben hem een keer geprobeerd te ontluchten met een zo'n soort profi easybleed en dat liep uit op een spetterboel waarbij de remvloeistof vrolijk in het rond spoot omdat de dop niet goed pastte.
Niet leuk en wat doe je dan, de waterslang erop en spoelen tot je een ons weegt.
Wel de motor laten draaien die tijd want stel dat je ergens water spuit waar je het niet wilt hebben. En daar zit waarschijnlijk de oorzaak van het water in de bekrachtiger.
Door het lek is dit water naar binnen gezogen en daar lekker een jaartje gaan broeden.

Ik heb al heel wat rembekrachtigers gedemonteerd en daarvan was er maar 1 slecht.
De rest is altijd spik en span van binnen, net als de set die er nu op gegaan is.
Beter nu dan in de Alpen.

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Posted: Fri Apr 22, 2011 9:23 pm
by Peter V.
Dat ziet er niet best uit inderdaad.
Dan is het toch heerlijk dat je wat reservedelen heb liggen.

Jouw theorie kan ik wel wat mee.

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Posted: Fri Apr 22, 2011 9:26 pm
by Wondermike
Hij remt echt beter nu :thumbsup
Ieder nadeel hebt zijn voordeel :innocent

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Posted: Fri Apr 22, 2011 9:41 pm
by Danny043
Mooi dat het weer goed is gekomen!
Ik vervang net de bougiekabels en draai er 2 om waardoor die dus op 2 cylinders liep :bag Liep niet heel onregelmatig, maar ik kwam amper de straat uit :roll:
Toen ik ze goed gedaan had, startte die in 1 keer en was die smooth as silk. Toch lekker als het dan weer goed is, en nog beter dan ervoor.