Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Jul 06, 2017 10:25 pm
Fase 1 is afgerond. Dat betrof het verversen van olie en filter, daarnaast klepspeling controleren, dat was prima. Daarna een nieuwe klepdekselpakking geplaatst met een klein beetje vloeibare pakking en tot slot de visco vervangen.
Dat oliefilter zit door de positie van de oliekoelerleidingen, evenwijdig aan het blok in lengte richting, van onder bekeken mooi boven de motorsteun en van boven bekeken mooi onder het uitlaatspruitstuk. Wat een rotpositie om zonder brug het filter te verwijderen. Maar het is gelukt.
Fase 2 is onderweg, dat wil zeggen een nieuwe bougiekabelset is nog besteld, want die van de m20 b27 bleek toch ouder dan gewenst. Dus een nieuwe set en ook de verdelerkap en rotor besteld. Dan is straks de complete ontsteking nieuw. Fase 2 wordt komende week uitgevoerd.
Fase 3, het stuurhuis, kent ook enige strubbelingen. Het oude huis heb ik verwijderd omdat er een lekkage was bij een leiding. Een vervangend exemplaar heb ik geplaatst, anderhalfjaar geleden. Maar dat heeft een ander model en is niet perfect. Dus heb ik een tijdje geleden besloten dat het originele stuurhuis terug zou komen na een volledige revisie.
Het stuurhuis heb ik afgeleverd bij Hydroline Trade in Veenendaal. Het was binnen een half uur gedemonteerd, waarna ik het kale huis heb meegenomen om een helicoil te laten plaatsen omdat de lekkende leing een verdwenen draad in het huis bleek. Dat bleek niet direct heel makkelijk door de positie van de draad en het resterende "vlees" na uitboren.
Dus ik heb even om me heengekeken en vond in Duitsland hetzelfde model stuurhuis, zwaar vervuild en met roestige leidingen etc. Voor relatief kleingeld heb ik dat ding opgehaald bij een kettingrokende, vieze Duitse sjacheraar met een mooie nieuwe 750Li en een oudere 760Li. Hij had een schuur vol bmw onderdelen, vanaf e30 maar vooral e46 en e9x.
Dat stuurhuis heb ik ook in Veenendaal gebracht. Inmiddels heeft Rini er van 2 slechte 1 gereviseerde en perfecte gemaakt. Dat haal ik binnenkort op.
Het is de planning dat fase 3 eind volgende week is afgerond.
Dan het onvoorziene: ik heb een hinderlijke trilling in de aandrijving. Ik heb de auto derhalve weggebracht naar de garage voor een algehele check. De geconstateerde gebreken:
- 1 missende bout uit een remklauw achter. Daar schrok ik wel van, en dat was niet het geval afgelopen winter.
- 1 wiel achter met grotere onbalans, alle 4 gebalanceerd
- trilling in bak of cardan of diff of een combinatie van die dingen. Het diff heeft hele vuile olie, terwijl ik dat in januari 2016 heb vervangen. Dat laat ik nu dus weer vervangen. Maar ik vermoed dat het diff speling en slijtage heeft. Altijd wat.
Dat oliefilter zit door de positie van de oliekoelerleidingen, evenwijdig aan het blok in lengte richting, van onder bekeken mooi boven de motorsteun en van boven bekeken mooi onder het uitlaatspruitstuk. Wat een rotpositie om zonder brug het filter te verwijderen. Maar het is gelukt.
Fase 2 is onderweg, dat wil zeggen een nieuwe bougiekabelset is nog besteld, want die van de m20 b27 bleek toch ouder dan gewenst. Dus een nieuwe set en ook de verdelerkap en rotor besteld. Dan is straks de complete ontsteking nieuw. Fase 2 wordt komende week uitgevoerd.
Fase 3, het stuurhuis, kent ook enige strubbelingen. Het oude huis heb ik verwijderd omdat er een lekkage was bij een leiding. Een vervangend exemplaar heb ik geplaatst, anderhalfjaar geleden. Maar dat heeft een ander model en is niet perfect. Dus heb ik een tijdje geleden besloten dat het originele stuurhuis terug zou komen na een volledige revisie.
Het stuurhuis heb ik afgeleverd bij Hydroline Trade in Veenendaal. Het was binnen een half uur gedemonteerd, waarna ik het kale huis heb meegenomen om een helicoil te laten plaatsen omdat de lekkende leing een verdwenen draad in het huis bleek. Dat bleek niet direct heel makkelijk door de positie van de draad en het resterende "vlees" na uitboren.
Dus ik heb even om me heengekeken en vond in Duitsland hetzelfde model stuurhuis, zwaar vervuild en met roestige leidingen etc. Voor relatief kleingeld heb ik dat ding opgehaald bij een kettingrokende, vieze Duitse sjacheraar met een mooie nieuwe 750Li en een oudere 760Li. Hij had een schuur vol bmw onderdelen, vanaf e30 maar vooral e46 en e9x.
Dat stuurhuis heb ik ook in Veenendaal gebracht. Inmiddels heeft Rini er van 2 slechte 1 gereviseerde en perfecte gemaakt. Dat haal ik binnenkort op.
Het is de planning dat fase 3 eind volgende week is afgerond.
Dan het onvoorziene: ik heb een hinderlijke trilling in de aandrijving. Ik heb de auto derhalve weggebracht naar de garage voor een algehele check. De geconstateerde gebreken:
- 1 missende bout uit een remklauw achter. Daar schrok ik wel van, en dat was niet het geval afgelopen winter.
- 1 wiel achter met grotere onbalans, alle 4 gebalanceerd
- trilling in bak of cardan of diff of een combinatie van die dingen. Het diff heeft hele vuile olie, terwijl ik dat in januari 2016 heb vervangen. Dat laat ik nu dus weer vervangen. Maar ik vermoed dat het diff speling en slijtage heeft. Altijd wat.