
Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
hahahaha, nou, ik heb nog gereden met een '89er Ford Fiesta, die had ook een handchoke. Mijn motorfiets overigens nog steeds. Los daar van: over mijn vorige leven doe ik geen mededelingen 

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
een Fiat Uno 45 met choke. Helemaal nieuw als eerste auto. Super autootje was dat. Alleen die roest.....
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Heb ik ook gehad, uno 45, liep ook 45 in de 1, was altijd als eerste weg tot dat hij naar de twee moest. Heerlijk gooi en smijt bakkie. Ik reed een type 2, donkergrijs 5 deurs.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
I had a Dream!! In die droom ging het als volgt:
"Dag meneer Speek. Mooie auto. Veel plamuur erop???"
"NEEE hoor, plamuur is te duur, wij gebruiken kit."
"Kit?"
"Ja, kit. Veel kit. en dan antisteenslag erop en dan verf. Klaar, mooi!, nee joh, plamuur is te duur."
"En die wielkasten dan?"
"Ja, das wel plamuur, maar alleen omdat die zo gaar zijn dat er geen kit meer kan worden gebruikt."
"ok dank u, doe me die Polaris 323i maar"
De volgende dag heb ik weer gewerkt aan de E21 en alles waar geen plamuur zit, daar zit kit met heel veel narigheid eronder. ik heb inmiddels de linker wielkast achter verwijderd. Er zitten nog wat randen aan de kofferbakvloer en wat aan de voorzijde van de bak, maar dat komt wel. redelijke randen, zeker de aanhechting met de buitenbak is erg goed. De kofferbakvloer heeft herstelwerk nodig. De nieuwe wielbakken kunnen bijna helemaal gebruikt worden, behalve het voorste deel. Dat loopt door tot aan de binnendorpel. Daar zit de buitendorpel op en daaroverheen het zijspatbord achter. Dus dat laat ik zitten. Is ook nog erg gaaf (het enige plekje aan de auto...)
Binnenkort de laatste resten verwijderen en dan de herstelwerkzaamheden uitvoeren en de eerste wielkast kan erin. Daarna de tweede eruit slopen. ik doe ze om en om om een beetje stevigheid te houden in de cas.
De uitgeslepen wielkast weegt zeker een paar kilo meer dan de nieuwe. Wat een bende...
"Dag meneer Speek. Mooie auto. Veel plamuur erop???"
"NEEE hoor, plamuur is te duur, wij gebruiken kit."
"Kit?"
"Ja, kit. Veel kit. en dan antisteenslag erop en dan verf. Klaar, mooi!, nee joh, plamuur is te duur."
"En die wielkasten dan?"
"Ja, das wel plamuur, maar alleen omdat die zo gaar zijn dat er geen kit meer kan worden gebruikt."
"ok dank u, doe me die Polaris 323i maar"
De volgende dag heb ik weer gewerkt aan de E21 en alles waar geen plamuur zit, daar zit kit met heel veel narigheid eronder. ik heb inmiddels de linker wielkast achter verwijderd. Er zitten nog wat randen aan de kofferbakvloer en wat aan de voorzijde van de bak, maar dat komt wel. redelijke randen, zeker de aanhechting met de buitenbak is erg goed. De kofferbakvloer heeft herstelwerk nodig. De nieuwe wielbakken kunnen bijna helemaal gebruikt worden, behalve het voorste deel. Dat loopt door tot aan de binnendorpel. Daar zit de buitendorpel op en daaroverheen het zijspatbord achter. Dus dat laat ik zitten. Is ook nog erg gaaf (het enige plekje aan de auto...)
Binnenkort de laatste resten verwijderen en dan de herstelwerkzaamheden uitvoeren en de eerste wielkast kan erin. Daarna de tweede eruit slopen. ik doe ze om en om om een beetje stevigheid te houden in de cas.
De uitgeslepen wielkast weegt zeker een paar kilo meer dan de nieuwe. Wat een bende...
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ik kan me voorstellen wat voor woorden je moet hebben geroepen tijdens het demonteren
In ieder geval goed bezig.


In ieder geval goed bezig.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ik lijd een beetje met je mee Koos. Wat een kansloze actie dit.
Veel sterkte..
Veel sterkte..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
was ie daarom zo traag?De uitgeslepen wielkast weegt zeker een paar kilo meer dan de nieuwe. Wat een bende...

Maar zonder gekheid, hou vol Koos!! Misschien je foto reportage een keer naar Brové sturen heb ze een goed voorbeeld van restaureren.
Groeten loentje
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Goed bezig Koos, niet opgeven!
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
En dan de foto's. Waarom maar van 1 zijde? ik wil eerst de ene kant helemaal klaar hebben om te weten wat bij de andere kant (eventueel) anders moet. Daarnaast wil ik voorkomen dat er iets gaat verzetten of torderen doordat beide wielkasten zijn verwijderd en er zwakke plekken in de cas ontstaan.
De oude wielbak, deze is slechter dan de rechter.

Centimeters plamuur....

De andere verwijderde stukken metaal. Met name de rand die aan de kofferbakvloer en de achterbank vast zat gebakken, moets met beleid gesloopt worden. De lange ronding die op de buitenbak zat was makkelijk los te boren. Dit stukje metaal heeft Brové niet verprutst.

Vanaf de achterbank

In de kofferbak zit een pietsie roest, maar ik ben blij met de aangetroffen toestand. Dit zijn dubbele delen waar je niet meer bijkomt na montage, dus ik denk dat elke E21 daar roest heeft. Prima te herstellen.

Erg nette buitenbak, helemaal origineel, waardoor ik destijds niet het besluit heb genomen om de bakken te vervangen.

De rand van de achterbankvloer is slecht. Daar moet een nieuw stuk in. De bovenste verstevigingsplaat is redelijk, een beetje herstelwerk.

Hier is wat herstelwerk uitgevoerd. Ik haal de onderste rand niet helemaal los, omdat de wielbak daar doorloopt achter de dorpel. Dit is dus niet los te halen zonder het zijpaneel en de nieuwe dorpel te verwijderen. Dit is behandeld bij het aanbrengen van de nieuwe dorpel en het nieuwe zijpaneel dus hier las ik de boel aan elkaar. Onderaan moet een klein stukje flens worden hersteld.

Vanaf de achterbank, de wielbak loopt door tot ca 15 cm naast de bank, het plaatdeel met het gat erin hoort bij de wielbak. Evident waarom ik dat laat zitten. Moet nog wel even netjes schoonkrabben daar.

Kofferbakvloer is slecht, daar moeten veel stukjes worden hersteld.

De verstevigingskoker achter de achterbankleuning. Niet helemaal goed gegaan met slijpen, maar er zat toch al wat herstelwerk aan.

Dan de nieuwe wielbak, daar is ook goed aan te zien welk deel eruit moest om eea passend te maken. 98% 1 geheel, dus dat is prima.

Dan nog wat anders: ik heb een E30 touringdak gesloopt. Door deze delen in mijn E21 te zetten heb ik het spoilertje dat omhoog komt als het dak open staat. Daardoor "flapt"de wind niet steeds in de auto, maar wordt er mooi overheen geleid. Arnold heeft deze conversie ook gedaan en het past prachtig.

De meeste E30 dakjes zijn katsverrot, het is namelijk een dubbele plaat, die op de aanhechting vocht verzameld. Dat gaat vroeg of laat rotten. De touring waar dit dak vanaf komt war helemaal gaar. Ik kon naar binnenkoijken door de spatborden, het schutbord en de kofferklep. Naar buiten kijken kon ook, door de kofferbakvloer. Ik had derhalve niet te veel hoop op een helemal gaaf dakje, maar wat is mijn vermoeden: er is tamelijk recent nog een nieuw dakje geplaatst!!!! Helemaal keihard!!! Zie de stickers op de onderdelen.


Dus nu heeft mijn E21 er weer een kleurtje bij!! Een diamantschwarz dakje!



De oude wielbak, deze is slechter dan de rechter.

Centimeters plamuur....

De andere verwijderde stukken metaal. Met name de rand die aan de kofferbakvloer en de achterbank vast zat gebakken, moets met beleid gesloopt worden. De lange ronding die op de buitenbak zat was makkelijk los te boren. Dit stukje metaal heeft Brové niet verprutst.

Vanaf de achterbank

In de kofferbak zit een pietsie roest, maar ik ben blij met de aangetroffen toestand. Dit zijn dubbele delen waar je niet meer bijkomt na montage, dus ik denk dat elke E21 daar roest heeft. Prima te herstellen.

Erg nette buitenbak, helemaal origineel, waardoor ik destijds niet het besluit heb genomen om de bakken te vervangen.

De rand van de achterbankvloer is slecht. Daar moet een nieuw stuk in. De bovenste verstevigingsplaat is redelijk, een beetje herstelwerk.

Hier is wat herstelwerk uitgevoerd. Ik haal de onderste rand niet helemaal los, omdat de wielbak daar doorloopt achter de dorpel. Dit is dus niet los te halen zonder het zijpaneel en de nieuwe dorpel te verwijderen. Dit is behandeld bij het aanbrengen van de nieuwe dorpel en het nieuwe zijpaneel dus hier las ik de boel aan elkaar. Onderaan moet een klein stukje flens worden hersteld.

Vanaf de achterbank, de wielbak loopt door tot ca 15 cm naast de bank, het plaatdeel met het gat erin hoort bij de wielbak. Evident waarom ik dat laat zitten. Moet nog wel even netjes schoonkrabben daar.

Kofferbakvloer is slecht, daar moeten veel stukjes worden hersteld.

De verstevigingskoker achter de achterbankleuning. Niet helemaal goed gegaan met slijpen, maar er zat toch al wat herstelwerk aan.

Dan de nieuwe wielbak, daar is ook goed aan te zien welk deel eruit moest om eea passend te maken. 98% 1 geheel, dus dat is prima.

Dan nog wat anders: ik heb een E30 touringdak gesloopt. Door deze delen in mijn E21 te zetten heb ik het spoilertje dat omhoog komt als het dak open staat. Daardoor "flapt"de wind niet steeds in de auto, maar wordt er mooi overheen geleid. Arnold heeft deze conversie ook gedaan en het past prachtig.

De meeste E30 dakjes zijn katsverrot, het is namelijk een dubbele plaat, die op de aanhechting vocht verzameld. Dat gaat vroeg of laat rotten. De touring waar dit dak vanaf komt war helemaal gaar. Ik kon naar binnenkoijken door de spatborden, het schutbord en de kofferklep. Naar buiten kijken kon ook, door de kofferbakvloer. Ik had derhalve niet te veel hoop op een helemal gaaf dakje, maar wat is mijn vermoeden: er is tamelijk recent nog een nieuw dakje geplaatst!!!! Helemaal keihard!!! Zie de stickers op de onderdelen.


Dus nu heeft mijn E21 er weer een kleurtje bij!! Een diamantschwarz dakje!



Last edited by uwbuurman on Thu Oct 05, 2017 11:10 am, edited 3 times in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ik ben geen specialist maar het zal ook niet voor niets zijn dat Jeremy zowat standaard de hele kont van een E21 af haalt... blijft een vervelend onderdeel van een E21




Regards/groeten, Jeroen
-
- E21 VIP
- Posts: 994
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Lekker bezig Koos! Keep up te good work;)
Gr. Jan
Gr. Jan
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Wat een bak met werk weer. Je bent in ieder geval lekker bezig om de laatste resten met Brove "plaatwerk" te vervangen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Wat een plamuur niet normaal meer, hoe bestaat het dat je zoiets kan maken, firma Brové
Koos heb jij nog de planning om de scheidingsschotjes links en rechts in de kofferbak te vervangen?
Bij mij zag het er goed uit tot ik ze los ging slijpen, de gepuntlaste rand die op de bodemplaat staat was echt rot.
De kosten zijn het niet voor nieuwe schotjes ik meen iets van €20 p.st.
Gelijk nog een vraagje m.b.t. de windvanger bij het opendak, de dakplaat zelf is toch hetzelfde als één van een e21,
het verschil zit hem toch in het mechaniek van de e30.

Koos heb jij nog de planning om de scheidingsschotjes links en rechts in de kofferbak te vervangen?
Bij mij zag het er goed uit tot ik ze los ging slijpen, de gepuntlaste rand die op de bodemplaat staat was echt rot.
De kosten zijn het niet voor nieuwe schotjes ik meen iets van €20 p.st.
Gelijk nog een vraagje m.b.t. de windvanger bij het opendak, de dakplaat zelf is toch hetzelfde als één van een e21,
het verschil zit hem toch in het mechaniek van de e30.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
@ schotjes, wellicht die aan de rechter zijde, die is slecht, links lijkt prima. Ik wil wel, maar waar hou je op?
@ open dakje: nee, de plaat van de E30 is ook anders, de bovenplaat is gelijk, maar de verstevigingen aan de onderzijde zijn anders en de schroefgaatjes ook. Je E21 bekleding past er wel op. Als je deze conversie overweegt, moet je snel zijn. Het spoilertje scharniert op twee gelaste lipjes in het dakraam. Die moet je dus ook uit de E30 losboren en in je E21 lassen. Dat is het mooiste omdat te doen voor het afspuiten. van de andere kant, Arnold heeft ze naderhand gewoon in de auto gekit.
@ open dakje: nee, de plaat van de E30 is ook anders, de bovenplaat is gelijk, maar de verstevigingen aan de onderzijde zijn anders en de schroefgaatjes ook. Je E21 bekleding past er wel op. Als je deze conversie overweegt, moet je snel zijn. Het spoilertje scharniert op twee gelaste lipjes in het dakraam. Die moet je dus ook uit de E30 losboren en in je E21 lassen. Dat is het mooiste omdat te doen voor het afspuiten. van de andere kant, Arnold heeft ze naderhand gewoon in de auto gekit.