Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19109
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

hahahaha, nou, ik heb nog gereden met een '89er Ford Fiesta, die had ook een handchoke. Mijn motorfiets overigens nog steeds. Los daar van: over mijn vorige leven doe ik geen mededelingen :bag


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
bremboap
E21 Mad
Posts: 2280
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by bremboap »

een Fiat Uno 45 met choke. Helemaal nieuw als eerste auto. Super autootje was dat. Alleen die roest.....
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19109
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

Heb ik ook gehad, uno 45, liep ook 45 in de 1, was altijd als eerste weg tot dat hij naar de twee moest. Heerlijk gooi en smijt bakkie. Ik reed een type 2, donkergrijs 5 deurs.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19109
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

I had a Dream!! In die droom ging het als volgt:
"Dag meneer Speek. Mooie auto. Veel plamuur erop???"
"NEEE hoor, plamuur is te duur, wij gebruiken kit."
"Kit?"
"Ja, kit. Veel kit. en dan antisteenslag erop en dan verf. Klaar, mooi!, nee joh, plamuur is te duur."
"En die wielkasten dan?"
"Ja, das wel plamuur, maar alleen omdat die zo gaar zijn dat er geen kit meer kan worden gebruikt."
"ok dank u, doe me die Polaris 323i maar"

De volgende dag heb ik weer gewerkt aan de E21 en alles waar geen plamuur zit, daar zit kit met heel veel narigheid eronder. ik heb inmiddels de linker wielkast achter verwijderd. Er zitten nog wat randen aan de kofferbakvloer en wat aan de voorzijde van de bak, maar dat komt wel. redelijke randen, zeker de aanhechting met de buitenbak is erg goed. De kofferbakvloer heeft herstelwerk nodig. De nieuwe wielbakken kunnen bijna helemaal gebruikt worden, behalve het voorste deel. Dat loopt door tot aan de binnendorpel. Daar zit de buitendorpel op en daaroverheen het zijspatbord achter. Dus dat laat ik zitten. Is ook nog erg gaaf (het enige plekje aan de auto...)

Binnenkort de laatste resten verwijderen en dan de herstelwerkzaamheden uitvoeren en de eerste wielkast kan erin. Daarna de tweede eruit slopen. ik doe ze om en om om een beetje stevigheid te houden in de cas.

De uitgeslepen wielkast weegt zeker een paar kilo meer dan de nieuwe. Wat een bende...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Peter V. »

Ik kan me voorstellen wat voor woorden je moet hebben geroepen tijdens het demonteren :protest :wtf

In ieder geval goed bezig.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11875
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by 323baur »

Ik lijd een beetje met je mee Koos. Wat een kansloze actie dit.
Veel sterkte..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2971
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by loentje »

De uitgeslepen wielkast weegt zeker een paar kilo meer dan de nieuwe. Wat een bende...
was ie daarom zo traag? :mrgreen:

Maar zonder gekheid, hou vol Koos!! Misschien je foto reportage een keer naar Brové sturen heb ze een goed voorbeeld van restaureren.


Groeten loentje
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Danny043 »

Goed bezig Koos, niet opgeven!
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19109
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

En dan de foto's. Waarom maar van 1 zijde? ik wil eerst de ene kant helemaal klaar hebben om te weten wat bij de andere kant (eventueel) anders moet. Daarnaast wil ik voorkomen dat er iets gaat verzetten of torderen doordat beide wielkasten zijn verwijderd en er zwakke plekken in de cas ontstaan.

De oude wielbak, deze is slechter dan de rechter.

Image

Centimeters plamuur....

Image

De andere verwijderde stukken metaal. Met name de rand die aan de kofferbakvloer en de achterbank vast zat gebakken, moets met beleid gesloopt worden. De lange ronding die op de buitenbak zat was makkelijk los te boren. Dit stukje metaal heeft Brové niet verprutst.

Image

Vanaf de achterbank

Image

In de kofferbak zit een pietsie roest, maar ik ben blij met de aangetroffen toestand. Dit zijn dubbele delen waar je niet meer bijkomt na montage, dus ik denk dat elke E21 daar roest heeft. Prima te herstellen.

Image

Erg nette buitenbak, helemaal origineel, waardoor ik destijds niet het besluit heb genomen om de bakken te vervangen.

Image

De rand van de achterbankvloer is slecht. Daar moet een nieuw stuk in. De bovenste verstevigingsplaat is redelijk, een beetje herstelwerk.

Image

Hier is wat herstelwerk uitgevoerd. Ik haal de onderste rand niet helemaal los, omdat de wielbak daar doorloopt achter de dorpel. Dit is dus niet los te halen zonder het zijpaneel en de nieuwe dorpel te verwijderen. Dit is behandeld bij het aanbrengen van de nieuwe dorpel en het nieuwe zijpaneel dus hier las ik de boel aan elkaar. Onderaan moet een klein stukje flens worden hersteld.

Image

Vanaf de achterbank, de wielbak loopt door tot ca 15 cm naast de bank, het plaatdeel met het gat erin hoort bij de wielbak. Evident waarom ik dat laat zitten. Moet nog wel even netjes schoonkrabben daar.

Image

Kofferbakvloer is slecht, daar moeten veel stukjes worden hersteld.

Image

De verstevigingskoker achter de achterbankleuning. Niet helemaal goed gegaan met slijpen, maar er zat toch al wat herstelwerk aan.

Image

Dan de nieuwe wielbak, daar is ook goed aan te zien welk deel eruit moest om eea passend te maken. 98% 1 geheel, dus dat is prima.

Image

Dan nog wat anders: ik heb een E30 touringdak gesloopt. Door deze delen in mijn E21 te zetten heb ik het spoilertje dat omhoog komt als het dak open staat. Daardoor "flapt"de wind niet steeds in de auto, maar wordt er mooi overheen geleid. Arnold heeft deze conversie ook gedaan en het past prachtig.

Image

De meeste E30 dakjes zijn katsverrot, het is namelijk een dubbele plaat, die op de aanhechting vocht verzameld. Dat gaat vroeg of laat rotten. De touring waar dit dak vanaf komt war helemaal gaar. Ik kon naar binnenkoijken door de spatborden, het schutbord en de kofferklep. Naar buiten kijken kon ook, door de kofferbakvloer. Ik had derhalve niet te veel hoop op een helemal gaaf dakje, maar wat is mijn vermoeden: er is tamelijk recent nog een nieuw dakje geplaatst!!!! Helemaal keihard!!! Zie de stickers op de onderdelen.

Image

Image

Dus nu heeft mijn E21 er weer een kleurtje bij!! Een diamantschwarz dakje!

Image

Image

Image
Last edited by uwbuurman on Thu Oct 05, 2017 11:10 am, edited 3 times in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29898
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Jeroen »

Ik ben geen specialist maar het zal ook niet voor niets zijn dat Jeremy zowat standaard de hele kont van een E21 af haalt... blijft een vervelend onderdeel van een E21

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19109
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

Gelukkig ben ik al wat verder Jeroen ;-)
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Groentje_me
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 994
Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
Location: Steenwijkerwold, the Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Groentje_me »

Lekker bezig Koos! Keep up te good work;)

Gr. Jan
Groeten Jan Groen

- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Peter V. »

Wat een bak met werk weer. Je bent in ieder geval lekker bezig om de laatste resten met Brove "plaatwerk" te vervangen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by pattam2009 »

Wat een plamuur niet normaal meer, hoe bestaat het dat je zoiets kan maken, firma Brové :goodnight

Koos heb jij nog de planning om de scheidingsschotjes links en rechts in de kofferbak te vervangen?
Bij mij zag het er goed uit tot ik ze los ging slijpen, de gepuntlaste rand die op de bodemplaat staat was echt rot.
De kosten zijn het niet voor nieuwe schotjes ik meen iets van €20 p.st.


Gelijk nog een vraagje m.b.t. de windvanger bij het opendak, de dakplaat zelf is toch hetzelfde als één van een e21,
het verschil zit hem toch in het mechaniek van de e30.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19109
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

@ schotjes, wellicht die aan de rechter zijde, die is slecht, links lijkt prima. Ik wil wel, maar waar hou je op?

@ open dakje: nee, de plaat van de E30 is ook anders, de bovenplaat is gelijk, maar de verstevigingen aan de onderzijde zijn anders en de schroefgaatjes ook. Je E21 bekleding past er wel op. Als je deze conversie overweegt, moet je snel zijn. Het spoilertje scharniert op twee gelaste lipjes in het dakraam. Die moet je dus ook uit de E30 losboren en in je E21 lassen. Dat is het mooiste omdat te doen voor het afspuiten. van de andere kant, Arnold heeft ze naderhand gewoon in de auto gekit.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply