Plaatjes die al te lang hebben gewacht:
Op de terugreis van de BMW specialist die de automaat andermaal heeft gerepareerd. Dik in december dus groene plaatjes...
Eenmaal in de loods de boel uitelkaar getrokken vanwege de reden: olielekkage, zeer vermoedelijk de krukaskeerring aan de voorzijde:
De bescherming voor de radiateur die ik heb gemaakt, een paar jaar geleden, doet zijn werk...
Beetje kaal gemaakt levert meer beeld op op de olie:
Om de centrale bout uit de krukas te draaien heb ik een sleutel kapot gemaakt...
Dus een dikke 1.60m koker gepakt en een dop 22 op gelast
Poelie geblokkeerd met een stuk hoeklijn
En nog meer zicht op de olielekkage:
En eindelijk de kap van het blok. Ik heb gelijk maar een schone uit de kast gepakt, dat scheelt veel gepoets en geknoei
Daarna de kapjes voor de distributie heb ik gespoten
De nokkenaskeerring vervangen:
En de nieuwe keerringen in de kap geplaatst.

[/URL]
Daarmee kon de kap weer geplaatst worden en de centrale bout vastgezet worden met 435Nm. Daartoe de hoeklijn weer geplaatst en de grote momentsleutel gebruikt.
Ondertussen had ik even wat meer spullen bekeken en het bleek dat de dynamo een knakkend lagertje had. Niet mooi, want dat kan ik niet laten zitten. Dus even het nummer bekeken
Het bleek dat ik nog exact dezelfde dynamo had liggen. Die kon ik zo uit het schap pakken, dus die heb ik even laten reviseren.
Hij is gespoten, ik zou voor een restauratie de boutjes laten geelverzingen en het rode middendeel weer rood gemaakt hebben. Nu is dit prima.
en in de auto
En weer opbouwen
als ik toch in het schap aan het graaien ben, kan ik ook nog wel wat mooie blauwverzinkte beugeltjes plaatsen.
De overloopleiding van de radiateur is van hard plastic. Die heeft het hele avontuur niet overleefd en knapte. Een vervangende wordt door BMW voor echt veel geld geleverd en blijkt een stomme rubberslang van 2 kwartjes te zijn. Dus ik heb dat anders opgelost. Maar omdat ik toch bezig was mezelf een cadeautje gegeven en een nieuw expansievaatje gekocht, nu ze nog leverbaar zijn.
En tot slot ook de kachelslangen preventief vervangen.
Het opbouwen van de auto zal binnenkort plaatsvinden, daarna olie verversen, inclusief filter en kleppen stellen. Dan plaats in gelijk dat mooie klepdeksel dat ik voor de 323i had klaar gelegd.