Inmiddels heb ik geloof ik alle draadjes waarin iets te vinden is over de conversie gelezen en wordt me steeds meer duidelijk. Ik heb me weer verbaasd over de berg informatie die er te vinden is op het forum.
Voor mij staat het (zo goed als) vast dat ik de K-Jetronic wil behouden als ik een 2,7 zou gaan bouwen. Ik denk dat dat voor een flink aantal van de E21 liefhebbers hier op het forum ook geldt. Over het algemeen vind je op het web veel over 2,7's met Motronic en daarvoor gelden vanzelfsprekend andere eisen. Ik ben me ervan bewust dat we niet een hele berg extra pk's gaan winnen met de K-jetronic en een 2,7 blok maar volgens mij is iedereen op zoek naar een relatief eenvoudige manier om een slootje extra koppel te vinden.
In dit draadje meldt Willem zich met zijn 2,7 inclusief vermogensgrafiek. Hij heeft de aller eenvoudigst denkbare setup: 122pk ETA blok en kop (dat is een 200 zoals ook in onze goede oude originele b20's en b23 in de E21 zit) maar dan wel met de e21 nokkenas en veren. Oliekanalen in de kop herstellen en klaar als ik het goed begrepen heb. Als je zou uitgaan van iemand die een bruikbare 323i kop heeft, dan wordt het nog makkelijker want dan is het een ETA onderblok combineren met je eigen kop en dan zou je hebben wat Willem ook heeft. Als ik dan zijn grafiek bekijk met een prachtige koppelkromme (kun je nauwelijks een kromme noemen

) dan wordt ik wel enthousiast. De afbeelding is wat moeilijk te lezen maar in z'n eigen draadje schrijft hij '160 pk en 270 Nm'. Overigens lijkt me de 270Nm wel heel hoog, zeker als je dat vergelijkt met het koppel van een standaard ETA blok of zelfs met het ETA blok van Gerrit op motronic. Wie heeft daar een verklaring voor?
Ervan uitgaande dat je zonder aanpassingen uit je K-jet toch niet meer kunt halen dan 160pk, waarom zou je dan nog nadenken over een 885 kop gecombineerd met 325i zuigers of zuigers van een 129pk ETA motor of zelfs speciale andere zuigers? Met de setup van Willem blijf je mooi origineel met een relatief lage compressie (9,0:1 als ik het goed heb), hoef je niets van blokken, zuigers of koppen af te frezen en noem maar op..... Wie helpt me uit deze droom?