Page 6 of 15

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Mon Nov 23, 2015 12:01 pm
by Jeroen
De meeste winterbanden gaan al gauw smeren bij iets hogere temperaturen (>12gr), de Nokians hebben daar eigenlijk het minste last van. Zijn daarnaast behoorlijk slijtvast terwijl ze doorgaans het beste presteren in echt winterse omstandigheden.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Tue Nov 24, 2015 8:55 pm
by Smartie
Heb op de Fabia nu Conti wintercontact ts800 in de maat 185/60R15, wat mij opvalt zijn de hoge afrol geluiden, zeker bij accelereren veel gezoem.
Draai richting is goed en de spanning ook.

Verder geen rare band maar nog nieuw. Vorige band ging 2 winters mee voor dat is rond de 25d km, was 2.8 mm over.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Tue Nov 24, 2015 9:02 pm
by bmw e12 e21
Ik heb op mijn daily FALKEN Eurowinter HS439 205/55/16.
Ben er zeer tevreden over. Hebben na 30000km nog 6.4-6.8mm profiel. Doen wel 70% autosnelweg.
De zomerbanden daarintegen(yokohama's 205/50/17) Zijn ook na zo eeen 30000km bijna op. 3-3.5mm.
Die worden vervangen door: Goodyear EfficientGrip 205/50 R17 89V
Om maar te zeggen wat het verschil is in slijtage! Met winterbanden is de wagen ook zuiniger.
Ik weet dat mijn daily geen e21 is, maar het geeft wel een beeld over de type band.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Tue Nov 24, 2015 9:15 pm
by Jeroen
Hoewel de meeste winterbanden over een groffer profiel beschikken zorgt het zachtere rubber voor een nauwelijks hoger rolgeluid, tenzij het echt heel koud is, of de band oud begint te worden. In het laatste geval is het inderdaad bekend van comfortbanden als Michelin Pilot Alpin en Conti Wintercontact dat ze leuk meer herrie gaan maken, maar dan nemen de prestaties in sneeuw en regen ook rap af. Ik maak het vrijwel nooit mee dat banden oud worden 8) maar Tamara's Alpin's werden na een jaar of 6 (obv DOT code) behoorlijk luidruchtig en na 8 jaar echt tricky in de regen.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Tue Nov 24, 2015 9:42 pm
by gerrit323
Ik ben zeer te spreken over de pirelli soto zero winterband .. niet de goedkoopste maar wel de beste winterband voor mij tot nu toe .. we kijken nog even naar de echte wintertoestand maar hetgeen ik nu al weet doet het beste verhopen

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Tue Nov 24, 2015 10:07 pm
by Nick1984
Die liggen er bij mij ook op Gerrit, qua zomerband ben ik niet echt fan van Pirelli, vooral vanwege het rolgeluid dat ze zeer snel krijgen, maar van de winterband ben ik zeer tevreden!
Nokians zijn ook één van mijn favorieten, bij ons in de garage leggen we bijna niets anders, stijve krengen om te monteren, maar super grip en slijtvast!

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Tue Nov 24, 2015 10:20 pm
by 323baur
Plus 2! Ik heb ook zon setje, erg goede band, alleen niet heel erg slijtvast, maar dat ligt misschien wel een beetje aan mij.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Wed Nov 25, 2015 8:45 am
by Peter V.
Winterbanden onder de Ford zijn Snowtrac 3. Ik ben er best tevreden over. Hiervoor had ik de Yokohama's W-drive eronder maar die gaan heel snel herrie maken wel een stuk betere grip bij verse sneeuw.

Als zomerbanden eigenlijk altijd de michelin premacy HP gehad. Onze C-max heeft er nu Good-years eff. grip onder dus even afwachten hoe dat gaat als ze straks wat verder versleten zijn. De voorwielgedreven Ford's zijn heel gevoelig voor cuppen achter en de Michelins werkte daar snel in mee.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Wed Nov 25, 2015 9:18 am
by Jeroen
Ik hoor ook goede dingen over Sottozero's maar zelf geen ervaring mee, mijn ervaringen uit het verleden met Pirelli zijn niet heel super, maar dat was wel uitsluitend met zomerbanden: of niet heel slijtvast, of als ze wel slijtvast waren dan hardden ze veel te snel uit.
Peter V. wrote:Winterbanden onder de Ford zijn Snowtrac 3. Ik ben er best tevreden over. Hiervoor had ik de Yokohama's W-drive eronder maar die gaan heel snel herrie maken wel een stuk betere grip bij verse sneeuw.
Dat is bij mij altijd wel het belangrijkste criterium, dat je er maximaal nut uit haalt in extreme situaties. In een doorsnee regenbui of in het droge presteert vrijwel elke nog enigszins verse band wel aardig, maar als het -in het geval van winterbanden- in de sneeuw een drama is of ze bij hele lage temperaturen of ijzel compleet onvoorspelbaar worden, en dat is bij de meesten het geval, zou ik het nooit een goede winterband durven noemen.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Wed Nov 25, 2015 11:41 am
by Peter V.
Het feit is dat de Snowtracs nog geen echte winterse omstandigheden hebben meegemaakt, het was immers vorig jaar wel heel zacht winterweer.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Wed Feb 10, 2016 1:42 pm
by Jeroen
Deze maar even oprakelen gezien Remy's recente aanschaf van Hankook V12 Evo in 195/50-15 en 205/50-15!

Er is een tijd maar een heel beperkt aanbod geweest van modellen die zowel in 195/50 als 205/50 leverbaar waren maar nu een aantal kleinere modellen auto's weer op 15" staat groeit dat aanbod gelukkig weer.

Ben heel benieuwd wat Remy's ervaringen zijn met de Hankook's, Gerwin heeft ze ook meen ik. Mijn ervaringen zijn niet heel uitgebreid maar ik vond het wel enigszins een comfortband die ook vrij snel tot onderstuur leidde, ook droog. Maar heel veel km's heb ik er niet mee weg.

Voor anderen, alternatieven voor een wat sportieve en toch betaalbare band die leverbaar is in beide maten en met minimaal een V snelheidsindex:
Bridgestone Potenza RE002, vind ik zelf echt een sportieve topper met veel grip nat en droog
Vredestein Sportrac 5, geen ervaring mee maar goed getest
Continental PremiumContact 2, goede slijtvaste band met een niet te agressief ogend profiel, mooi voor de behoudende liefhebber
Kwalitatief net hieronder bevinden zich in mijn ogen de Hankook en Fulda alternatieven, maar als je wat tests bestudeert is het wel grappig hoe de scores nogal kunnen variëren.

Echte sport- cq trackdaybanden zijn er tegenwoordig ook weer in beide maten, bijv van Toyo als R888R en R1-R (die laatste heb ik op de 320iS omdat dit de enige is die nog geen complete semi-slick is) en van Federal als de 595 RS-R.

Ervaringen zijn meer dan welkom!

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Wed Feb 10, 2016 2:18 pm
by uwbuurman
Ik ben ook benieuwd. Ik kan me nog vast wel een jaar of 2 oriënteren :bag, maar je weet nooit wanneer het zover is dat ik goede banden nodig heb...

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Wed Feb 10, 2016 6:18 pm
by bmw e12 e21
Ik wil graag men ervaringen medelen. Al Moet ik erbij zeggen dat ik houd van stevig doorrijden, maar ik zoek niet de grens op met mijn oldtimers(al gebeurt dat soms vanzelf als je een bocht te rap neemt en het kontje begint te duwen :) ).
Daar zijn ze mij te kostbaar voor.

De HANKOOKS V12 EVO kosten 195/50/15 42euro/stuk en 205/50/15 62euro/stuk ongemonteerd. Dus zeer gunstig.
Monteren mag ik van Paul(Brouwers) bij hun doen.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Wed Feb 10, 2016 11:32 pm
by Jeroen
Tsja op een waardevolle E21 maakt een tientje meer of minder voor een band me nul komma niks uit. Het is misschien wel het belangrijkste stukje veiligheid dat je bij je hebt...

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Thu Feb 11, 2016 7:04 pm
by gerrit323
Ik had ook al de Bridgestone Potenza RE002 in het oog .. ik moet nieuwe voorbandjes .. mss maar ineens de achterste mee vervangen nu er goede alternatieven zijn