Page 6 of 420

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Wed Jul 27, 2011 10:58 pm
by Peter V.
Vooralsnog geen onderhuidse ellende tegengekomen.

Inderdaad een cabrio is al lekker maar een E30 combineert voor mij persoonlijk meerdere dingen. Ik denk ook dat het een blijvertje is. Ik zet haar in het voorjaar 2012 een keer te koop voor een bedrag waar ik mee uit de kosten kom en als daar niemand op reageert (lager bieden heeft dan geen zin) dan blijft ze gewoon.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Fri Jul 29, 2011 11:25 pm
by raymondw
Vandaag ben ik even naar Franeker geweest om bij Ivo Christov een aantal onderdelen op te halen en om zijn nieuwe locatie eens te bekijken. Na eerst vanmorgen de klepstelhaak voor Robert bij Smudde te hebben opgehaald heb ik na mijn werk eerst mijn broer in Nijverdal opgepikt. Ik koos de route naar Franeker iets anders dan andere keren; Om Zwolle en Ommen te mijden (vakantieseizoen) heb ik de veel uitdagender route via de Lemelerberg gekozen. Dan rijdt je mooi om Ommen heen en het is nog leuker ook nog.

Aangezien de tankinhoud bij lange na niet voldoende was om Franeker te bereiken moest er eerst getankt worden. Aangezien ik de laatste drie keren Shell V-Power Racing 100RON heb getankt en deze in NL niet verkrijgbaar is wilde ik de ‘next-best’, ofwel BP Ultimate 98. De navigatie op de I-phone van Marco stuurde ons daarvoor naar de A28 tussen Hoogeveen en Meppel dus dat was de tweede aanpassing.

T.o.v. de boerenschuur in Leons is hij er enorm op vooruit gegaan. Hij heeft nu een locatie waarin hij meer mogelijkheden heeft; desondanks richt hij zich nog voornamelijk op handel van onderdelen. Het leuke van een bezoekje aan Ivo is dat je altijd gastvrij ontvangen wordt. Er is altijd een kopje koffie en tijd voor benzinegesprekken. Daarbij heb ik kennis gemaakt met de eigenaar van de zwarte E28 M5 die op SMII te zien was.

Ik heb een AC-pomp met magneetkoppeling meegenomen; deze heb ik voor de E32 nodig. Een nieuwe bij BMW kost >400 Euro en dat vindt ik gewoon te gortig voor een deel waarvan ik nog niet zeker weet dat deze stuk is. Verder heb ik de niet meer leverbaar zijnde motorkap isolatie meegenomen die bij de latere E28’s zijn gebruikt. Mijn E28 heeft nog de oudere ’foam variant’ die in drie delen geplakt moet worden. Deze laatste heb ik weliswaar nieuw, maar wil ik vooralsnog niet gebruiken.

Op de terugweg reed ik in Nijverdal nog een hele nette E12 525i tegemoet. De bestuurder gaf een teken van herkenning door met zijn lichten te knipperen en te groeten. Ik kon niet achterblijven en groette terug. Dit was ook het geval toen ik vanmorgen een E91 met autoaanhanger inhaalde. In de binnenspiegel was duidelijk te zien dat de bestuurder van de E91 naar mijn auto wees.

Al met al heb ik de E28 sinds het uitvoeren van de basis-synchronisatie (van de gaskleppen) voor het eerst goed kunnen testen. Ik ben nog niet tevreden over de overgang van deel-last naar stationair en de stationair toerental regeling, met name bij warme motor. Bij koude start is alles OK, maar bij warme motor is er sprake van een verhoogd stationair (+150 a 200RPM). Ik vermoed de luchtomloop die in tegenstelling tot de S38 niet op het motortoerental geregeld word, maar op motortemperatuur hier debet aan is. Ik zal wat literatuur onderzoek doen om dit vermoeden te onderbouwen.

Verder ben ik tevreden. Binnen deel-last pakt de motor wat vloeiender op en ook de overgang van deel-last naar vol-last is verbeterd. De basis-synchronisatie zal hier minder aan bijgedragen hebben dan het recent stellen van de kleppen (gelijkheid is belangrijker dan min/max speling).

Na 263km met BP-Ultimate te hebben gereden schaal ik deze benzinesoort hoger in dan de in NL verkrijgbare Shell V-Power 95. Bij het belasten van de motor loopt de M88/3 op deze laatste toch wat rauwer en pakt bij gasgeven minder vloeiend op. Dat verschil heb ik eerder al waargenomen na een vergelijking met de Duitse V-Power Racing 100RON en dat leverde een eenduidige voorkeur voor deze laatste op. Mijn eerste indruk bij BP Ultimate 98 zijn dat deze vergelijkbaar is aan de V-Power Racing 100RON. Als er al een verschil merkbaar is zit hem dat in de marge.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Fri Jul 29, 2011 11:31 pm
by raymondw
Jeroen wrote:Wij houden u wel bezig hoor :mrgreen:

Wat Aviodrome betreft, vind zelf het museum aardig, maar niet bijzonder. Leukst is wel als je de combi kunt maken met een evenement als een Dakota Sunday oid (even kijken op http://www.aviodrome.nl en http://www.dutchdakota.nl ) dan is er zat te zien, vliegt er zat af en aan en sta je soms letterlijk tussen de startende oudjes, erg leuk.
Als je het vergelijkt met het science museum in Londen of Technik museum in Sinsheim niet nee; maar voor NL begrippen vindt ik het een behoorlijk geslaagd museum.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jul 31, 2011 2:03 pm
by uwbuurman
raymondw wrote:.... Dit was ook het geval toen ik vanmorgen een E91 met autoaanhanger inhaalde. In de binnenspiegel was duidelijk te zien dat de bestuurder van de E91 naar mijn auto wees.
Die E91 is een 320d High Executive. Op de autoambulance stond even later een e21, een 323i die helemaal gerestaureerd wordt. Vorig jaar in de Ardennen heb je nog in de oliewalm van die e21 gereden ;-). Hoe ik dat weet? Ik zwaaide nog naar je :banana

Was met mijn pa op pad en zag je al aankomen. :banana

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jul 31, 2011 2:38 pm
by raymondw
uwbuurman wrote:Die E91 is een 320d High Executive. Op de autoambulance stond even later een e21, een 323i die helemaal gerestaureerd wordt. Vorig jaar in de Ardennen heb je nog in de oliewalm van die e21 gereden ;-). Hoe ik dat weet? Ik zwaaide nog naar je :banana
Dat is ook toevallig; die oliewalm was toen niet te missen :wink: maar dit keer herkende ik jou niet als zodanig. Ik reed denk ik iets te snel om je groet waar te kunnen nemen.

BTW: Ik volg het draadje over de restauratie van je 323i al een tijdje en ik moet zeggen dat je dat grondig aanpakt. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jul 31, 2011 5:40 pm
by uwbuurman
raymondw wrote:Ik reed denk ik iets te snel om je groet waar te kunnen nemen.
ik reed met de trailer al redelijk de maximumsnelheid voor auto's zonder trailer e je kwam inderdaad vlotjes voorbij, dat viel me al op hahaha. had nog even geknipperd met grootlicht.

@ 323i: dank je, ik doe mijn best. Eindresultaat duurt nog wel een tijdje.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jul 31, 2011 7:02 pm
by BMW-POWER
vandaag het interieur van mijn 320/6 opgekuist, wat een k*tzetels om te kuisen, het zijn de beige-bruin stoffen exemplaren, standaard in een pre facelift E21 :?
zetels zijn compleet verstorven, de vulling van de zetels komt los en het is een hele jeukboel als je erin zit zonder t-shirt :?
tapijt is ook niet properder dan dit te krijgen:
Image

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jul 31, 2011 8:30 pm
by uwbuurman
dat tapijt is wel beter te cleanen. Daarvoor zijn speciale apparaten, die halen met water en zeep veel meer troep eruit dan je kunt indenken...

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jul 31, 2011 8:30 pm
by Peter V.
Vandaag weer eens bezig geweest met de 320/6.
Ik heb onlangs een nieuwe Weber carburateur gekocht en deze maar eens gaan plaatsen. Nu mis ik nog wat kleine deeltjes maar toch al de motor kunnen starten.

Wat is dat een simpel iets om af te stellen t.o.v. de 4A1 solex! Ze loopt heel netjes zo. Ik heb ze nu op gehoor afgesteld en ik zal morgen eens gaan kijken met de meter.

Gelijk het euvel ontdekt waarom de 4A1 steeds slechter was gaan lopen. Waarschijnlijk ook vanwege de lage kilometerstand en dus relatief lange stilstand was de voetpakking met tussenflens gaan lekken wat een mega vacuumlek geeft onder de gasklep. Dan wordt het heel erg moeilijk om e.e.a. stationair goed afgesteld te krijgen.

Nu alleen nog een vraagstuk omtrent de aansluiting van een vacuumslangetje! Ook dit komt wel goed denk ik.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jul 31, 2011 10:27 pm
by Jeroen
Hmmmm zou je dan uit originaliteitsoverwegingen niet de 4A1 terug willen hebben dan?

Hier vandaag eindelijk het kleppen stellen van de S50 afgemaakt. De kleppen staan over het algemeen ruim, maar binnen fabrieksspec (marge 0.05mm). Van de 24 hoefden er maar 4 gesteld te worden dus dat viel nog mee. Zelfs een zo goed als onbereikbare inlaatklep van de 5e cylinder (klephevel kan niet voldoende bewegen door de aircoleidingen) kon met een door Raymond gesuggereerde aanpassing van de hevel aangepast worden. Samen met verse bougies (de enige door BMW toegelaten bougie is een prijzig titaniumgeval van NGK) loopt 'ie stiller en netter stationair. Eens kijken of ik van de week zin heb om de gasklephuizen los te trekken voor nieuwe o-ringen en een mechanische synchronisatie.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jul 31, 2011 10:39 pm
by raymondw
Jeroen wrote:Eens kijken of ik van de week zin heb om de gasklephuizen los te trekken voor nieuwe o-ringen en een mechanische synchronisatie.
Die laatste moet bij mij ook nog opnieuw; ik ben nu steeds meer overtuigd dat de luchtomloop regeling niet 100% is. Onverhoopt regel je fout op een aanname en om dat uit te sluiten zal ik morgen maar een nieuwe luchtomloop regelaar bestellen. Dan kan de TB-sync opnieuw (jammer maar helaas). Dat zal wel na mijn vakantie worden.

Dit blijven van die leuke karweitjes om dat echt goed te krijgen. Ik ben benieuwd hoe je dat met de S50 vergaat.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sun Jul 31, 2011 10:57 pm
by Peter V.
Jeroen wrote:Hmmmm zou je dan uit originaliteitsoverwegingen niet de 4A1 terug willen hebben dan?
Ik ben daar nog niet helemaal uit.......... Op zich wel natuurlijk maar hij loopt met de weber ook wel heel erg mooi.
Ik denk dat ik maar eens begin met de weber wat te rijden en dan de 4A1 voetpakking en voetstuk alvast in huis halen.
Alles houd ik compleet uiteraard!

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Aug 01, 2011 1:05 am
by Jeroen
Raymond,

De S50 loopt op zich prima, koud iets ruw/onregelmatig maar dat schijnt zo te horen, ik wil alleen idd eigenlijk hetzelfde, nl uitsluiten dat ik ergens valse lucht heb en zeker weten dat alles goed staat. Gewoon gelijk de zaken goed aanpakken zodat je weet wat je hebt, dat helpt ook als er in de toekomst eens iets is, dan is de basis gewoon goed. En inderdaad voorkomen dat je om een probleem heen aan het werken bent...

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Aug 01, 2011 8:01 pm
by GerritBuggenhout
Peter V. wrote:
Jeroen wrote:Hmmmm zou je dan uit originaliteitsoverwegingen niet de 4A1 terug willen hebben dan?
Ik ben daar nog niet helemaal uit.......... Op zich wel natuurlijk maar hij loopt met de weber ook wel heel erg mooi.
Ik denk dat ik maar eens begin met de weber wat te rijden en dan de 4A1 voetpakking en voetstuk alvast in huis halen.
Alles houd ik compleet uiteraard!
Heb je maar 1 weber carburator nodig?
Ik dacht dat je er 3 nodig had.
Ik zit ook met het idee van webers in m'n hoofd, maar ken er eigenlijk niets van. :oops:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Aug 01, 2011 8:09 pm
by RJ
Weber levert vervangingscarburateurs. Deze kun je nagenoeg zo overzetten, met slechts een paar kleine aanpassingen. Kijk maar eens bij mijn "project-topic"; ik heb laatste de Solex 2b4 vervangen door een Weber. Dit zijn dan meestal enkele carburateurs. Als je wilt gaan "tjoenen," kun je meerdere carburateurs plaatsen.