Voor ik met het onderhoud ga beginnen wil ik eerst de “schoonheidsfoutjes” aanpakken. Er zit her en der wat roest, ik was al begonnen met de keienvanger. Achter de keienvanger was wat vliegroest en wat gescheurde lak door het tikje dat de auto ooit heeft gehad. Dat wilde ik kaal maken en bijwerken met groene Hammerite. ’t Is geen zichtwerk, maar moet wel bijgewerkt worden om erger te voorkomen.
Hier het sleepoog. Roestig rondom.
En bijgewerkt:
Daarna zag ik wat roest aan een spatbord, dat van de keienvanger was overgegaan op dat spatbord. Daarnaast zijn de wielkasten een gore bende met modder, zand en gras en andere zooi. De afvoerkanaaltjes zaten ook dicht, dus eens goed boenen. De onderste strip over de dorpel zat ook niet goed vast en was ook smerig. Dus die er maar eens afgehaald. Er onder? Roest.
Maar ook op de zijkant en erachter.
Dat heb ik een beetje schoon gemaakt en wilde ik bijwerken. Maar ja, een keer bezig heb ik bedacht dat het geen kwaad kon om de hele spatborden er eens af te halen. Ehh, roest…
Dus de roest maar goed weggekrabd
En ook maar dik in de prut gezet. Hierna zet ik er nog eens een dikke laag tectyl overheen.
Gelukkig ziet de rest van de voorzijde er goed uit
Ook op de felsrand waar het spatbord op valt zat roest. Dit was het gevolg van de eerdere aanrijding, gescheurde lak en dan gaat het roesten. Niet ernstig, wel goed om er wat aan te doen.
Toen ik onder de auto aan het werk was, viel me nog wat leuks op. Een remleiding met haar… Deze moet er dus onder vandaan en ik zet er een nieuwe onder van koper.
Ik zag ook dat de stofhoezen over de schokdempers voor helemaal gaar zijn. Dit is geen APK afkeur dacht ik, maar het lijkt me niet gezond. Zijn die dingen los te vervangen?
Omdat de voorstoel links een kapotte stiknaad heeft, net als de achterbank heb ik die maar eens verwijderd. Kan ik dat binnenkort ook eens uit elkaar peuteren en laten maken.
Maar helaas niet alleen een kapotte stiknaad maar ook een slijtplek die doorgesleten is.
De rugleuning losgehaald van de zitting
En de achterbankzitting
Toen de stoel uit de auto was, viel er wel wat op. Vuil, heel veel vuil. Op de matten wat hondenhaar, maar het beige tapijt heeft 25 jaar vuil verzameld en dat is te zien.
Aan de achterzijde van de auto lijkt het beter qua roest, wel wat in de spatbordranden, maar niet in het zicht. Dat zal ik de komende tijd herstellen. Zag wel dat er rechts achter is gespoten, de plastic clips zijn mee gespoten. Er is ook een roestader onder de lak te zien, maar zolang dat dicht is blijf ik er mooi vanaf.
Tot slot nog even naar de voorbumper, Zoals eerder gemeld mist de steun aan de rechterkant in de bumper, links zit die er nog wel. Dat zal ook wel een gevolg van de aanrijding zijn. Het lijkt erop dat ik een gebruikte bumperhoek kan krijgen, dan haal ik die steun los en met 4 puntlassen ben ik weer de man! Het chroomwerk is namelijk erg goed van de voorbumper.
Links
En rechts
Kortom, de auto heeft wat meer roest dan ik dacht. Links is de boel nog redelijk goed, maar rechtsonder, bij de hoek waar die vierkantjes zitten, bij de E21 de kriksteun, daar is de boel erg dun geworden. Dat zal over een paar jaar wel lassen worden. De aanrijding aan de voorzijde is niet zwaar geweest, maar er is genoeg gevolgschade te vinden. Naast de slecht bewerkte keienvanger (jammer, want dat was een nieuwe) zijn er veel dingetjes niet bijgewerkt na de klap. Erg jammer, maar goed dat ik het nu aanpak. Wat nog wel moet zijn de kriksteunen, die beginnen wel, rechts weer erger dan links. Maar dat kan pas als de auto weer op z'n wielen staat, nu zit de brug in de weg.
Over het algemeen lijkt de carrosserie erg goed. Wat ik aantrof mag ook wel na 25 jaar, waaronder winters rijden en dus pekel. Wat me opvalt is dat de onderdelen aan de onderzijde vooral roestig zijn. Voor gaat het nog wel, daar zit alles onder de olie, maar achter is het subframe erg roestig en dus ook de remleiding. De brandstofleidingen hebben wat oppervlakkige corrosie, die kunnen nog wel even mee. Maar bijvoorbeeld het diff., dat is helemaal bruin. Mooi klusje voor over een paar jaar. Rondje nieuw onderstel en subframe poedercoaten. Nu eerst rijklaar maken.