uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Kleine update. In de cabrio is het een en ander gedaan aan audio. Er zit een wisselaar achterin, waarvan ik de werking niet ken, maar het is een oude. Daarnaast is er nog een niet-functionerende cdwisselaar bij die op de FMband werkt. Daarnaast heeft de eerste eigenaar iets van twee AUX ingangen gemaakt in een afdekplaatje waar een knopje kan zitten in het dashboard, naast de ventilatieschuiven. Geen idee wat die doen of deden. Ik wil de hele boel graag weer terugbouwen naar origineel en had laatst als een mooie Bavaria C reverse radio op de kop getikt. Nou heeft zo'n radio maar twee uitgangen, dus alleen twee voorspeakers. Dus moet je draden gaan aan elkaar knopen, of meer OEM, een faderknop inbouwen. Laat die nou net op de plek moeten komen waar die zelfgefabriceerde AUX ingangen in zitten. Dus Faderknop, wanted, dead or alive! En na een paar weken wat zoeken heb ik er 1 gevonden!!! Vandaag per post binnen gekregen, compleet met stekker en een stukje kabelboom.

Image

Image

6 draden, maar welke is welke? Ik heb een A1 en A2, een S1 en S2 en een E1 en E2. Wie heeft een idee? En hoe helpen 6 draden me nu van twee speakers naar 4 te gaan?
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 9:45 pm, edited 1 time in total.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11875
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by 323baur »

Isse heel simpel he.
De originele soundsets van BMW gingen in de jaren 90 uit van een gezamelijke massssssa.

Ik heb de EBA daar nog wel van.
(feitelijk van alles wat in een e30 kan heb ik een eba)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

"Keienvanger. Beetje roest, even spuiten." Dus is vol goede moed dat ding eraf gesleuteld en hij bleek zwaar krokant te zijn :protest . Erg dun staal ook, dus het leek me een imitatie toe, die niet goed is voorbewerkt, maar zo in de kleur is geblazen. Hoe rot is rot? Overal waar ik dat ding beet pakte knisperde de lak en de roest eronder. Op alle randen, maar ook ineens in het midden zonder beschadiging roest.

Image

Image

Image

Image

Image

Een nieuwe keienvanger bij de dealer is niet leverbaar. Althans de goede uitvoering staat in backorder en een andere uitvoering, daarvan zijn er nog 200 op voorraad. Dat is een uitvoering voor aircomodellen en tropenuitvoeringen. Die zal wel meer koelopeningen hebben. Nou maakt me dat niet veel uit, of wellicht is het beter omdat ik alleen in de zomer rijden ga met de cabrio. Maar ze kosten nieuw gewoon nog bijna €200,-- Dus opzoek naar een gebruikte. moeilijk te krijgen maar uiteindelijk heb ik er eentje gevonden. Veel E30 volk reageert gewoon niet op mails of PB's, dat is erg jammer. Of ik kreeg een reactie, waarop ik weer terug reageerde en daarna een grote stilte. Uiteindelijk kreeg ik contact met een jongen die een groene had liggen, waarvan hij niet wist of het type 1 of 2 was. Hoe zou foto's mailen en het bleek een nette type 1. Dus die ligt hier nu in de garage, voor een fractie van nieuwprijs. Het ding staat in z'n eerste lak en is werkelijk onberispelijk, op een vage deuk na, die er zo uit te drukken is. Lijk op slecht transport of zo. Kortom, ik blij!

Image

Image

De aansluiting met het spatbord staat nog in de originele kit en lak!

Image
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 9:45 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29934
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Tadaa! Dat de oude reddeloos verloren was vermoedde ik al, maar je hebt een top vervanger!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12122
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Peter V. »

Nog gewoon de juiste kleur ook!!!! Mooi hoor dat zal een veel netter aanzicht zijn.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Nee Peter, helaas, is gewoon lichtgroen, geen malachit. Maar voor het mooie (en dat moet ;-) ) moet deze ook even gespoten worden, dus dat maakt niets uit.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12122
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Peter V. »

Sorry een beetje gezichtsbedrog dan. Maar zoals je al aangaf is het al moeilijk genoeg om er eentje te vinden dus vooral niet te veel wensen dan!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29934
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Ik dacht ook al, volgens mij is het namelijk Platanengrün.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Nee, daarom, ben erg blij dat ik er een heb in deze staat. Hagelhard! Ik zou willen dat mijn e21 en E30 bij aanschaf helemaal zo hard waren geweest als deze keienvanger :bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Voor ik met het onderhoud ga beginnen wil ik eerst de “schoonheidsfoutjes” aanpakken. Er zit her en der wat roest, ik was al begonnen met de keienvanger. Achter de keienvanger was wat vliegroest en wat gescheurde lak door het tikje dat de auto ooit heeft gehad. Dat wilde ik kaal maken en bijwerken met groene Hammerite. ’t Is geen zichtwerk, maar moet wel bijgewerkt worden om erger te voorkomen.

Hier het sleepoog. Roestig rondom.

Image

En bijgewerkt:

Image

Daarna zag ik wat roest aan een spatbord, dat van de keienvanger was overgegaan op dat spatbord. Daarnaast zijn de wielkasten een gore bende met modder, zand en gras en andere zooi. De afvoerkanaaltjes zaten ook dicht, dus eens goed boenen. De onderste strip over de dorpel zat ook niet goed vast en was ook smerig. Dus die er maar eens afgehaald. Er onder? Roest.

Image

Maar ook op de zijkant en erachter.

Image

Dat heb ik een beetje schoon gemaakt en wilde ik bijwerken. Maar ja, een keer bezig heb ik bedacht dat het geen kwaad kon om de hele spatborden er eens af te halen. Ehh, roest…

Image

Image

Dus de roest maar goed weggekrabd

Image

Image

Image

En ook maar dik in de prut gezet. Hierna zet ik er nog eens een dikke laag tectyl overheen.

Image

Gelukkig ziet de rest van de voorzijde er goed uit

Image

Ook op de felsrand waar het spatbord op valt zat roest. Dit was het gevolg van de eerdere aanrijding, gescheurde lak en dan gaat het roesten. Niet ernstig, wel goed om er wat aan te doen.

Image

Toen ik onder de auto aan het werk was, viel me nog wat leuks op. Een remleiding met haar… Deze moet er dus onder vandaan en ik zet er een nieuwe onder van koper.

Image

Ik zag ook dat de stofhoezen over de schokdempers voor helemaal gaar zijn. Dit is geen APK afkeur dacht ik, maar het lijkt me niet gezond. Zijn die dingen los te vervangen?

Image

Omdat de voorstoel links een kapotte stiknaad heeft, net als de achterbank heb ik die maar eens verwijderd. Kan ik dat binnenkort ook eens uit elkaar peuteren en laten maken.

Image

Image

Maar helaas niet alleen een kapotte stiknaad maar ook een slijtplek die doorgesleten is.

Image

De rugleuning losgehaald van de zitting

Image

En de achterbankzitting

Image

Toen de stoel uit de auto was, viel er wel wat op. Vuil, heel veel vuil. Op de matten wat hondenhaar, maar het beige tapijt heeft 25 jaar vuil verzameld en dat is te zien.

Image

Image

Aan de achterzijde van de auto lijkt het beter qua roest, wel wat in de spatbordranden, maar niet in het zicht. Dat zal ik de komende tijd herstellen. Zag wel dat er rechts achter is gespoten, de plastic clips zijn mee gespoten. Er is ook een roestader onder de lak te zien, maar zolang dat dicht is blijf ik er mooi vanaf.

Image

Tot slot nog even naar de voorbumper, Zoals eerder gemeld mist de steun aan de rechterkant in de bumper, links zit die er nog wel. Dat zal ook wel een gevolg van de aanrijding zijn. Het lijkt erop dat ik een gebruikte bumperhoek kan krijgen, dan haal ik die steun los en met 4 puntlassen ben ik weer de man! Het chroomwerk is namelijk erg goed van de voorbumper.

Links

Image

En rechts

Image

Kortom, de auto heeft wat meer roest dan ik dacht. Links is de boel nog redelijk goed, maar rechtsonder, bij de hoek waar die vierkantjes zitten, bij de E21 de kriksteun, daar is de boel erg dun geworden. Dat zal over een paar jaar wel lassen worden. De aanrijding aan de voorzijde is niet zwaar geweest, maar er is genoeg gevolgschade te vinden. Naast de slecht bewerkte keienvanger (jammer, want dat was een nieuwe) zijn er veel dingetjes niet bijgewerkt na de klap. Erg jammer, maar goed dat ik het nu aanpak. Wat nog wel moet zijn de kriksteunen, die beginnen wel, rechts weer erger dan links. Maar dat kan pas als de auto weer op z'n wielen staat, nu zit de brug in de weg.

Over het algemeen lijkt de carrosserie erg goed. Wat ik aantrof mag ook wel na 25 jaar, waaronder winters rijden en dus pekel. Wat me opvalt is dat de onderdelen aan de onderzijde vooral roestig zijn. Voor gaat het nog wel, daar zit alles onder de olie, maar achter is het subframe erg roestig en dus ook de remleiding. De brandstofleidingen hebben wat oppervlakkige corrosie, die kunnen nog wel even mee. Maar bijvoorbeeld het diff., dat is helemaal bruin. Mooi klusje voor over een paar jaar. Rondje nieuw onderstel en subframe poedercoaten. Nu eerst rijklaar maken.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 9:47 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29934
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Valt me allemaal nog mee voor een auto op leeftijd die altijd in ons vochtige klimaat heeft rondgereden, inclusief pekel. Punten worden ook gelijk aangepakt, mooi. Idd jammer maar zo werkt het doorsnee autoschadebedrijf helaas wel, als je nog geen roest ziet gaan we bij een schade niet even doordenken en preventief te werk :twisted:

Wat die stofhoes betreft: zo te zien is die nog wel goed, hij wordt alleen op z'n plek gehouden door de bumpstop en die is vergaan. Is los te koop bij je vrienden bij de dealert alleen moet dan wel de veerpoot eronder weg, veer inklemmen en schotel losmaken. Als je de spullen hebt een uurtje werk, misschien iets meer. Maarrr... dikke kans dat je dan ook speling op het toplager ontdekt. Die bumpstop kost zowat niets, dat toplager al gauw 70-80 euro. Tis maar dat je het weet.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

dar hele rubber zooitje is gaar en verkruimelt al je eraan komt hoor. Kan het beter zo laten en dan volgend jaar een paar nieuwe schokdempers doen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29934
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Ja dat is nou de bumpstop :P maar als je toch vervanging overweegt zou ik 't idd voor nu laten zitten, is geen afkeur. Kijk wel of die onderste veerschotekl niet compleet verroest is en dat het afwateringsgaatje onderin de schotel langs de veerpoot open is. Wedden van niet?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Oh ok, ik ga dat controleren! Dank je. En wedden doe ik er niet om, vrees namelijk dat je gelijk hebt ;-)
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12122
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Peter V. »

Die afwateringsgaatjes zijn inderdaad al niet zo groot en zaten bij onze E30 ook dicht. Toplagers waren inderdaad bij ons ook verrot. En als je dan toch bezig bent...............
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply