
Baur 323i A003304 (Alpinweiss)
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Baur 323i A003304
Oeps, sorry.


grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- 02-er
- E21 VIP

- Posts: 475
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304
Omdat ik niet onmiddellijk de mogelijkheid had om de motor van de bok te halen en op een palet te zetten. (Cfr Tip Remy). Heb ik gekozen om een blokkeersleutel te maken. Ref. BMW 11 2 150.
Deze wordt op de poulie gezet. Daarna goed blokkeren. Toch een extra hefboom moeten gebruiken om de bout los te krijgen.
Is uiteindelijk wel gelukt. Zat wel goed vast dat kreng.



Nu maar hopen dat we de bout voldoende vast kunnen zetten bij montage ?
Hop naar het volgende.
Deze wordt op de poulie gezet. Daarna goed blokkeren. Toch een extra hefboom moeten gebruiken om de bout los te krijgen.
Is uiteindelijk wel gelukt. Zat wel goed vast dat kreng.



Nu maar hopen dat we de bout voldoende vast kunnen zetten bij montage ?
Hop naar het volgende.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Baur 323i A003304
Mooie sleutel. Je moet op de bout vast te zetten op 440Nm gewoon je vrouw effe gebruiken in combinatie met een hefboom(pje??). 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- 02-er
- E21 VIP

- Posts: 475
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304
Remy, tkx voor de info.
Sorry dat het wat heeft geduurd vooraleer een reactie.
Op mijn Mac een update van de besturingssoftware gedaan en veel opnieuw moeten instellen. Ook gezocht naar een manier om vlot foto’s te kunnen delen.
Heb nu dropbox geïnstalleerd en wat geëxperimenteerd.
Momenteel ben ik het blokje terug aan het opbouwen. Maar op het blok staat een “S” gedrukt. Voor wat zou deze staan ? Iemand een idee?

Verder wat onderdelen opgesmukt.
Ze zijn niet gestraald. Goed ontvet en daarna gelakt. Hiervoor heb ik een spuitbus van “CRC” gebruikt. Hierin zit zowel een bescherming als aluminium wat het originele qua kleur evenaart. Ik heb dat ook gedaan voor alles wat de messinglook moet hebben.
Hiervoor heb ik een spuitbus gevonden met messing erin die ook beschermt en de onderdelen terug een frisse look geeft. Merk “Wekem”







Oliepomp netjes gemaakt
[
Nieuwe waterpomp, spanrol, dichtingen, oliekeerringen geplaatst.


Momentsleuteltje gekocht om alles correct vast te zetten.

Ben nu het spruitstuk en het kleppendeksel aan het opkuisen. Ik heb mij geïnformeerd om het te laten glasstralen maar ben toch wel geschrokken wat ze hiervoor vragen.
Voor beide stukken kom ik al gauw uit op +/- 250 euro.
Dit weekend naar een oldtimerbeurs geweest in Kortrijk en daar was er iemand die eerst ging sodareinigen en dan bewerken zodat de opporvlaktestructuur gladder wordt en er zich minder gemakkelijk vuil op vastzet. Zat in dezelfde prijsklasse. Zag er ECHT nieuw uit. http://www.sodablast.be
Ik ga wel voor een grondige opknapbeurt van de auto maar streef geen nieuwstaat na.
En anders steek ik de Nederlandse grens over. Heb begrepen dat de prijzen daar anders liggen.
Bestaat er ergens een document waarop je kan zien waar welke leidingen van water ea moeten aangesloten worden ?
Voor een niet automechanicus kan dat wel handig zijn.
Groeten,
Geert
Sorry dat het wat heeft geduurd vooraleer een reactie.
Op mijn Mac een update van de besturingssoftware gedaan en veel opnieuw moeten instellen. Ook gezocht naar een manier om vlot foto’s te kunnen delen.
Heb nu dropbox geïnstalleerd en wat geëxperimenteerd.
Momenteel ben ik het blokje terug aan het opbouwen. Maar op het blok staat een “S” gedrukt. Voor wat zou deze staan ? Iemand een idee?

Verder wat onderdelen opgesmukt.
Ze zijn niet gestraald. Goed ontvet en daarna gelakt. Hiervoor heb ik een spuitbus van “CRC” gebruikt. Hierin zit zowel een bescherming als aluminium wat het originele qua kleur evenaart. Ik heb dat ook gedaan voor alles wat de messinglook moet hebben.
Hiervoor heb ik een spuitbus gevonden met messing erin die ook beschermt en de onderdelen terug een frisse look geeft. Merk “Wekem”







Oliepomp netjes gemaakt
[

Nieuwe waterpomp, spanrol, dichtingen, oliekeerringen geplaatst.


Momentsleuteltje gekocht om alles correct vast te zetten.

Ben nu het spruitstuk en het kleppendeksel aan het opkuisen. Ik heb mij geïnformeerd om het te laten glasstralen maar ben toch wel geschrokken wat ze hiervoor vragen.
Voor beide stukken kom ik al gauw uit op +/- 250 euro.
Dit weekend naar een oldtimerbeurs geweest in Kortrijk en daar was er iemand die eerst ging sodareinigen en dan bewerken zodat de opporvlaktestructuur gladder wordt en er zich minder gemakkelijk vuil op vastzet. Zat in dezelfde prijsklasse. Zag er ECHT nieuw uit. http://www.sodablast.be
Ik ga wel voor een grondige opknapbeurt van de auto maar streef geen nieuwstaat na.
En anders steek ik de Nederlandse grens over. Heb begrepen dat de prijzen daar anders liggen.
Bestaat er ergens een document waarop je kan zien waar welke leidingen van water ea moeten aangesloten worden ?
Voor een niet automechanicus kan dat wel handig zijn.
Groeten,
Geert
E21 323i. Baur Alpine White '80
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Baur 323i A003304
Lekker bezig, Geert! Man, wat mooi dat je eindelijk aan je Baurtje kunt werken, zodat je straks ook lekker kunt rijden!
- 02-er
- E21 VIP

- Posts: 475
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304
Koos, je acht het echt niet voor mogelijk hoe ik daar naar tracht.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Baur 323i A003304
Ziet er erg netjes uit hoor!
Wat betreft alle slangen plaatsen, realoem of bmwfans helpt al een stuk denk ik, wat foto's van motorruimtes erbij, en als je dan wat overhoudt gewoon vragen
Wat betreft alle slangen plaatsen, realoem of bmwfans helpt al een stuk denk ik, wat foto's van motorruimtes erbij, en als je dan wat overhoudt gewoon vragen
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Baur 323i A003304
Mooi om zien Geert .. komt zeker goed 
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- 02-er
- E21 VIP

- Posts: 475
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304
We doen ons best. Ik blijf er althans in geloven.
Ik zal wat spieken bij Patrick en Remy en ....
Maar wat ik wel eens graag had geweten is die "S" die op het blok staat.
Voor wat staat die?
Is er iemand die hier een idee van heeft?
Ik zal wat spieken bij Patrick en Remy en ....
Maar wat ik wel eens graag had geweten is die "S" die op het blok staat.
Voor wat staat die?
Is er iemand die hier een idee van heeft?
E21 323i. Baur Alpine White '80
- 02-er
- E21 VIP

- Posts: 475
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304
Alweer een tijdje geleden.
Ondertussen de kas nog wat kaler gemaakt.
Stuurstang, kabelboom, ventilator, los gemaakt.
De vooras volledig gedemonteerd. Servopomp netjes gemaakt.
Alles ontdaan van jarenlange vuiligheid en is klaar om gelakt te worden.
Heb vorige week de benzinetanks los gemaakt. Wat een bende zeg. Zeker als er nog wat benzine inzit en die over je knikker krijgt.
Ik kreeg de bouten van de cardanas maar niet los. Heb dan maar het differentieel met cardanas in zijn geheel eronderuit gehaald en dan losgemaakt.
Differentieel ziet er niet uit. Krijg 1 bout maar niet los. Ook niet als je er vriendelijk tegen praat en omgekeerd. Zal nog wat werk aan zijn om deze netjes te krijgen.



In de ene benzinetank is er onderaan een deuk. Door de smurrie die ze indertijd onder de auto hebben gespoten zijn ze redelijk bewaard gebleven voor de rest.




Deuk

Alleen in de tank zit er veel roest.
De auto staat nu toch al een aantal jaar stil en uiteraard waren de tanks niet volledig gevuld.

Heb al zitten zoeken naar bedrijven die deze reinigen en of een beschermlaag tegen roest aanbrengen. Nog niet direct gevonden.
Heb wel al van alles gelezen om ze zelf te reinigen maar heb hier mijn twijfels bij.
Tenzij hier iemand dergelijke ervaringen kan delen.
Een andere optie is op zoek naar betere exemplaren.
Hierna ga ik eerst een autobok maken.
De achteras er volledig afhalen en netjes maken.
Het laswerk aanvangen.
Stukken laten stralen en lakken
…..
We hebben geen reisplannen voor deze zomer. Veel aandacht zal gaan naar de BMW.
Ik hoop tegen het einde van de vakantie de carrosserie gelakt te hebben.
Dan kan hopelijk de opbouw terug beginnen.
DUS: graag advies of deze benzinetanks nog te redden zijn of ik beter op zoek kan gaan naar betere exemplaren ?
Groeten,
Geert
Ondertussen de kas nog wat kaler gemaakt.
Stuurstang, kabelboom, ventilator, los gemaakt.
De vooras volledig gedemonteerd. Servopomp netjes gemaakt.
Alles ontdaan van jarenlange vuiligheid en is klaar om gelakt te worden.
Heb vorige week de benzinetanks los gemaakt. Wat een bende zeg. Zeker als er nog wat benzine inzit en die over je knikker krijgt.
Ik kreeg de bouten van de cardanas maar niet los. Heb dan maar het differentieel met cardanas in zijn geheel eronderuit gehaald en dan losgemaakt.
Differentieel ziet er niet uit. Krijg 1 bout maar niet los. Ook niet als je er vriendelijk tegen praat en omgekeerd. Zal nog wat werk aan zijn om deze netjes te krijgen.



In de ene benzinetank is er onderaan een deuk. Door de smurrie die ze indertijd onder de auto hebben gespoten zijn ze redelijk bewaard gebleven voor de rest.




Deuk

Alleen in de tank zit er veel roest.
De auto staat nu toch al een aantal jaar stil en uiteraard waren de tanks niet volledig gevuld.

Heb al zitten zoeken naar bedrijven die deze reinigen en of een beschermlaag tegen roest aanbrengen. Nog niet direct gevonden.
Heb wel al van alles gelezen om ze zelf te reinigen maar heb hier mijn twijfels bij.
Tenzij hier iemand dergelijke ervaringen kan delen.
Een andere optie is op zoek naar betere exemplaren.
Hierna ga ik eerst een autobok maken.
De achteras er volledig afhalen en netjes maken.
Het laswerk aanvangen.
Stukken laten stralen en lakken
…..
We hebben geen reisplannen voor deze zomer. Veel aandacht zal gaan naar de BMW.
Ik hoop tegen het einde van de vakantie de carrosserie gelakt te hebben.
Dan kan hopelijk de opbouw terug beginnen.
DUS: graag advies of deze benzinetanks nog te redden zijn of ik beter op zoek kan gaan naar betere exemplaren ?
Groeten,
Geert
E21 323i. Baur Alpine White '80
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Baur 323i A003304
Hoi Geert,
Het belangrijkste is inderdaad of je nog geen lekkage heb met de tanks. Meestal de naad waar de bovenste en onderste helft op elkaar zitten.
Tanks conserveren is een rampwerk. Niet moeilijk maar veel geduld. Je moet eens op de site van rustbuster kijken naar tanksealer en ontroester.
Mijn tanks waren nagenoeg in nieuwstaat dus ik heb alleen ontroest.
Nieuwe tanks zijn onbetaalbaar... ik geloof iets van 500 euro per stuk...
Het belangrijkste is inderdaad of je nog geen lekkage heb met de tanks. Meestal de naad waar de bovenste en onderste helft op elkaar zitten.
Tanks conserveren is een rampwerk. Niet moeilijk maar veel geduld. Je moet eens op de site van rustbuster kijken naar tanksealer en ontroester.
Mijn tanks waren nagenoeg in nieuwstaat dus ik heb alleen ontroest.
Nieuwe tanks zijn onbetaalbaar... ik geloof iets van 500 euro per stuk...
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Baur 323i A003304
Yup, of even de zoekfunctie gebruiken, meen dat we al eea bij elkaar hadden geschreven over tank ontroesten en behandelen een paar maanden terug.
Regards/groeten, Jeroen
- 02-er
- E21 VIP

- Posts: 475
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Baur 323i A003304
@Jeroen, Het zal aan mij liggen maar ik vind niets terug via Search?
@Peter, Inderdaad heb zonet de werkwijze van Rustduster gelezen.
Had er nog eentje gevonden http://www.kbs-coating.eu
Rustblast
Rustseal
Tank Sealer
Ik denk wel dat dit de snelste en goedkoopste manier zal zijn.
Gr. Geert
@Peter, Inderdaad heb zonet de werkwijze van Rustduster gelezen.
Had er nog eentje gevonden http://www.kbs-coating.eu
Rustblast
Rustseal
Tank Sealer
Ik denk wel dat dit de snelste en goedkoopste manier zal zijn.
Gr. Geert
E21 323i. Baur Alpine White '80