Page 6 of 28

Re: Baur 323i A003304

Posted: Mon Nov 03, 2014 9:31 pm
by bmw e12 e21
Oeps, sorry. :?
Image

Re: Baur 323i A003304

Posted: Sun Nov 16, 2014 3:57 pm
by 02-er
Omdat ik niet onmiddellijk de mogelijkheid had om de motor van de bok te halen en op een palet te zetten. (Cfr Tip Remy). Heb ik gekozen om een blokkeersleutel te maken. Ref. BMW 11 2 150.
Deze wordt op de poulie gezet. Daarna goed blokkeren. Toch een extra hefboom moeten gebruiken om de bout los te krijgen.
Is uiteindelijk wel gelukt. Zat wel goed vast dat kreng.

Image
Image
Image

Nu maar hopen dat we de bout voldoende vast kunnen zetten bij montage ?

Hop naar het volgende.

Re: Baur 323i A003304

Posted: Tue Dec 16, 2014 5:54 pm
by bmw e12 e21
Mooie sleutel. Je moet op de bout vast te zetten op 440Nm gewoon je vrouw effe gebruiken in combinatie met een hefboom(pje??). :D

Re: Baur 323i A003304

Posted: Mon Dec 22, 2014 10:24 am
by 02-er
Remy, tkx voor de info.

Sorry dat het wat heeft geduurd vooraleer een reactie.
Op mijn Mac een update van de besturingssoftware gedaan en veel opnieuw moeten instellen. Ook gezocht naar een manier om vlot foto’s te kunnen delen.
Heb nu dropbox geïnstalleerd en wat geëxperimenteerd.

Momenteel ben ik het blokje terug aan het opbouwen. Maar op het blok staat een “S” gedrukt. Voor wat zou deze staan ? Iemand een idee?
Image

Verder wat onderdelen opgesmukt.
Ze zijn niet gestraald. Goed ontvet en daarna gelakt. Hiervoor heb ik een spuitbus van “CRC” gebruikt. Hierin zit zowel een bescherming als aluminium wat het originele qua kleur evenaart. Ik heb dat ook gedaan voor alles wat de messinglook moet hebben.
Hiervoor heb ik een spuitbus gevonden met messing erin die ook beschermt en de onderdelen terug een frisse look geeft. Merk “Wekem”
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Oliepomp netjes gemaakt
[Image

Nieuwe waterpomp, spanrol, dichtingen, oliekeerringen geplaatst.
Image
Image

Momentsleuteltje gekocht om alles correct vast te zetten.
Image

Ben nu het spruitstuk en het kleppendeksel aan het opkuisen. Ik heb mij geïnformeerd om het te laten glasstralen maar ben toch wel geschrokken wat ze hiervoor vragen.
Voor beide stukken kom ik al gauw uit op +/- 250 euro.
Dit weekend naar een oldtimerbeurs geweest in Kortrijk en daar was er iemand die eerst ging sodareinigen en dan bewerken zodat de opporvlaktestructuur gladder wordt en er zich minder gemakkelijk vuil op vastzet. Zat in dezelfde prijsklasse. Zag er ECHT nieuw uit. http://www.sodablast.be
Ik ga wel voor een grondige opknapbeurt van de auto maar streef geen nieuwstaat na.
En anders steek ik de Nederlandse grens over. Heb begrepen dat de prijzen daar anders liggen.

Bestaat er ergens een document waarop je kan zien waar welke leidingen van water ea moeten aangesloten worden ?
Voor een niet automechanicus kan dat wel handig zijn.

Groeten,
Geert

Re: Baur 323i A003304

Posted: Mon Dec 22, 2014 11:49 am
by uwbuurman
Lekker bezig, Geert! Man, wat mooi dat je eindelijk aan je Baurtje kunt werken, zodat je straks ook lekker kunt rijden!

Re: Baur 323i A003304

Posted: Mon Dec 22, 2014 11:55 am
by 02-er
Koos, je acht het echt niet voor mogelijk hoe ik daar naar tracht.

Re: Baur 323i A003304

Posted: Mon Dec 22, 2014 11:57 am
by uwbuurman
Jawel hoor... ik heb hetzelfde.... :bag

Re: Baur 323i A003304

Posted: Mon Dec 22, 2014 7:43 pm
by Jeroen
Ziet er erg netjes uit hoor! :thumbsup

Wat betreft alle slangen plaatsen, realoem of bmwfans helpt al een stuk denk ik, wat foto's van motorruimtes erbij, en als je dan wat overhoudt gewoon vragen :wink:

Re: Baur 323i A003304

Posted: Mon Dec 22, 2014 9:10 pm
by gerrit323
Mooi om zien Geert .. komt zeker goed :thumbsup

Re: Baur 323i A003304

Posted: Mon Dec 22, 2014 10:17 pm
by 02-er
We doen ons best. Ik blijf er althans in geloven.
Ik zal wat spieken bij Patrick en Remy en ....

Maar wat ik wel eens graag had geweten is die "S" die op het blok staat.
Voor wat staat die?
Is er iemand die hier een idee van heeft?

Re: Baur 323i A003304

Posted: Wed May 06, 2015 10:12 pm
by 02-er
Alweer een tijdje geleden.
Ondertussen de kas nog wat kaler gemaakt.
Stuurstang, kabelboom, ventilator, los gemaakt.
De vooras volledig gedemonteerd. Servopomp netjes gemaakt.
Alles ontdaan van jarenlange vuiligheid en is klaar om gelakt te worden.
Heb vorige week de benzinetanks los gemaakt. Wat een bende zeg. Zeker als er nog wat benzine inzit en die over je knikker krijgt.
Ik kreeg de bouten van de cardanas maar niet los. Heb dan maar het differentieel met cardanas in zijn geheel eronderuit gehaald en dan losgemaakt.
Differentieel ziet er niet uit. Krijg 1 bout maar niet los. Ook niet als je er vriendelijk tegen praat en omgekeerd. Zal nog wat werk aan zijn om deze netjes te krijgen.

Image
Image
Image

In de ene benzinetank is er onderaan een deuk. Door de smurrie die ze indertijd onder de auto hebben gespoten zijn ze redelijk bewaard gebleven voor de rest.

Image
Image
Image
Image

Deuk
Image

Alleen in de tank zit er veel roest.
De auto staat nu toch al een aantal jaar stil en uiteraard waren de tanks niet volledig gevuld.
Image

Heb al zitten zoeken naar bedrijven die deze reinigen en of een beschermlaag tegen roest aanbrengen. Nog niet direct gevonden.
Heb wel al van alles gelezen om ze zelf te reinigen maar heb hier mijn twijfels bij.
Tenzij hier iemand dergelijke ervaringen kan delen.
Een andere optie is op zoek naar betere exemplaren.

Hierna ga ik eerst een autobok maken.
De achteras er volledig afhalen en netjes maken.
Het laswerk aanvangen.
Stukken laten stralen en lakken
…..

We hebben geen reisplannen voor deze zomer. Veel aandacht zal gaan naar de BMW.
Ik hoop tegen het einde van de vakantie de carrosserie gelakt te hebben.
Dan kan hopelijk de opbouw terug beginnen.

DUS: graag advies of deze benzinetanks nog te redden zijn of ik beter op zoek kan gaan naar betere exemplaren ?

Groeten,
Geert

Re: Baur 323i A003304

Posted: Wed May 06, 2015 10:40 pm
by Peter V.
Hoi Geert,

Het belangrijkste is inderdaad of je nog geen lekkage heb met de tanks. Meestal de naad waar de bovenste en onderste helft op elkaar zitten.

Tanks conserveren is een rampwerk. Niet moeilijk maar veel geduld. Je moet eens op de site van rustbuster kijken naar tanksealer en ontroester.
Mijn tanks waren nagenoeg in nieuwstaat dus ik heb alleen ontroest.

Nieuwe tanks zijn onbetaalbaar... ik geloof iets van 500 euro per stuk...

Re: Baur 323i A003304

Posted: Wed May 06, 2015 11:23 pm
by Jeroen
Yup, of even de zoekfunctie gebruiken, meen dat we al eea bij elkaar hadden geschreven over tank ontroesten en behandelen een paar maanden terug.

Re: Baur 323i A003304

Posted: Thu May 07, 2015 12:06 am
by 02-er
@Jeroen, Het zal aan mij liggen maar ik vind niets terug via Search?

@Peter, Inderdaad heb zonet de werkwijze van Rustduster gelezen.
Had er nog eentje gevonden http://www.kbs-coating.eu
Rustblast
Rustseal
Tank Sealer

Ik denk wel dat dit de snelste en goedkoopste manier zal zijn.

Gr. Geert

Re: Baur 323i A003304

Posted: Thu May 07, 2015 9:16 am
by Jeroen