Uwbuurman: [e12] 1980 528i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3084
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Gave writeup Koos, tsja inderdaad maar hoeveel woorden je ook gebruikt om te beschrijven hoe vet (niet het synoniem van cool dus) deze e12 is, je ervaart het pas echt als je dat vieze ding IRL aanschouwd.
Ongelooflijk wat ze daar in het verleden allemaal mee uitgevreten hebben. Ik zag ook nog een oude lpg leiding zitten, dus waarschijnlijk heeft ie voor de TD ombouw ook nog op gas gelopen.
De motorruimte zit ongelooflijk vol gebouwd met slangebende, geen idee waar het allemaal voor nodig was, maar even de spanningsregelaar achter op de dynamo vervangen lukt je waarschijnlijk niet in 1 dag, zo volgepropt.
Maar goed, ik heb zaterdag dus de gehele linker vloer en schutbord uit deze e12 gezaagd om zo waardevolle stukjes blik te bemachtigen voor de broodnodige reparatie van de Pastellblauer, zodat daar straks weer meer avonturen mee beleefd gaan worden.
Het was erg leuk om Koos z'n loods met inhoud eens te bezoeken, gaaf om te zien hoe hier met details van restauratie omgegaan wordt. Wat er allemaal bewaard wordt, hier straalt BMW E21 en E12 passie!!!
Zo kwamen ook de oude zuigers uit de 323i tevoorschijn, en daar is toch wel wat aparts mee aan de hand.
De klep inkepingen zitten niet op de plek zoals het in een M20 hoort te zijn, en waren erg groot en diep.
Lekker bijgekletst in een speciaal stukje friesland.
Ongelooflijk wat ze daar in het verleden allemaal mee uitgevreten hebben. Ik zag ook nog een oude lpg leiding zitten, dus waarschijnlijk heeft ie voor de TD ombouw ook nog op gas gelopen.
De motorruimte zit ongelooflijk vol gebouwd met slangebende, geen idee waar het allemaal voor nodig was, maar even de spanningsregelaar achter op de dynamo vervangen lukt je waarschijnlijk niet in 1 dag, zo volgepropt.
Maar goed, ik heb zaterdag dus de gehele linker vloer en schutbord uit deze e12 gezaagd om zo waardevolle stukjes blik te bemachtigen voor de broodnodige reparatie van de Pastellblauer, zodat daar straks weer meer avonturen mee beleefd gaan worden.
Het was erg leuk om Koos z'n loods met inhoud eens te bezoeken, gaaf om te zien hoe hier met details van restauratie omgegaan wordt. Wat er allemaal bewaard wordt, hier straalt BMW E21 en E12 passie!!!
Zo kwamen ook de oude zuigers uit de 323i tevoorschijn, en daar is toch wel wat aparts mee aan de hand.
De klep inkepingen zitten niet op de plek zoals het in een M20 hoort te zijn, en waren erg groot en diep.
Lekker bijgekletst in een speciaal stukje friesland.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29785
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Leuk verslagje, het is dat het wat uit de richting is anders zou ik Koos z'n loods wekelijks aandoen, mooi jeugdhonk! Had al wat gehoord over dat frietkot, nu wordt het wat duidelijker. Met welke reden heb jij dat ding dan staan Koos? Krukas en wat klein spul? Klinkt idd als een hok wat te vies is om vast te pakken!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18986
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Mijn 528i ligt vooral in dozen, het is een gestaakt project dat ergens 2002, 2003 is begonnen. Dan roept men dat hij compleet is, ik geloof er geen snars van. Dus ik heb de stelling dat als er iets goedkoops voorbij komt met wat goodies, dan koop ik het en maak het plat en aan onderdelen. Zo kwam deze voorbij met een schuifkanteldakje, groen glas en verder redelijk compleet. Daarnaast scheelt hij maar 2 maand met mijn 528i, en dat is beide 1980. Voor '80 zijn er weer dingen anders, dit is al een halve e28, ook qua bodem etc. Dus ik denk, ik koop dat ding. Snap nu wel dat hij erg goedkoop was, hahaha, maar het blijft mooi om te doen, Rob is alweer mee blij gemaakt, dus dan ik ook.
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Koos je had beloofd de frietvet installatie over te zetten in je 528i, dat was toch onderdeel van de deal?
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2516
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
"Wie is hier nou de friettent, gij of ikke???"
Greetz,
Walter.

Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1179
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Mooi bezig, samen aan de hobby.
Slopen blijft mooi (-;
Slopen blijft mooi (-;
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18986
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Het wrak is afgevoerd, de onderdelen bijna allemaal gesorteerd. Moet alleen het blok nog demonteren en de krukas rooien. Blok en bak zijn al gescheiden, blok hangt al in de motorbok. En dan wordt het eindelijk tijd deze winter eens een begin te maken met het kaal maken van de 528i. Maar er staan ook nog wat klusjes aan de 323i en de 325i op het programma.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3084
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Fijn dat i weg is, heb je maar weer mooi ruimte in je loods om die machtige e12 aan het spit te rijgen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18986
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Weet je nog, het groene konijn, dat ik had gehaald bij Ite? Die heb ik destijds geslacht, in 2017.

Alles eruit gepeuterd, dat geeft een bende

berg oud ijzer

en veel trim, stripjes, lijstjes etc.


een kabelboom

En omdat ik toch oud ijzer af moet voeren heb ik de foute e28 keienvanger die op de blauwe 528i zat ook maar afgevoerd.

Een vervanger geplaatst.

En daarna de groene e12 onthoofd en de onderkant aan de kant gezet, voor eventueel blik dat ik nog moet gebruiken.

En de blauwe er netjes naast...


Alles eruit gepeuterd, dat geeft een bende

berg oud ijzer

en veel trim, stripjes, lijstjes etc.


een kabelboom

En omdat ik toch oud ijzer af moet voeren heb ik de foute e28 keienvanger die op de blauwe 528i zat ook maar afgevoerd.

Een vervanger geplaatst.

En daarna de groene e12 onthoofd en de onderkant aan de kant gezet, voor eventueel blik dat ik nog moet gebruiken.

En de blauwe er netjes naast...

Last edited by uwbuurman on Sun Jan 26, 2020 7:49 am, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18986
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
In 2018 heb ik nog een sloper gehaald, dat was een 1980 525, die is omgebouwd naar een 524td. Die is vervolgens weer omgebouwd naar een frituurvetinstallatie. Wat een vies konijn. Ik heb m opgehaald omdat er a. een schuifkanteldak in zat en b. omdat hij van bijna dezelfde bouwmaand was als mijn 528i, dus veel correcte bouten, moeren, trim etc. Al met al, leuk voor de kleine dingetjes. Maar man man, wat rot en man man, wat vies…

Eerste de extra tank in de kofferbak verwijderd




Rondje trekhaak verwijderden leverden me een snuit vol modder en roest op, en de vloer zat er ook onder.

Wel een origineel Belgische trekhaak voor een e28.


Daarna midden in die hete zomer, toen het interieur eruit gesloopt was, kwam Rob de bodem halen, daarover meer in zijn topic over Pasteller




De tank eruit, die was niet slecht, maar wel net wat ontluchting weggerot en vermoedelijk niet meer dicht, dus oud ijzer.


Achteras eraf, dat lijkt me een e28 achteras…

De hele uitlaat in 1 keer, ook een lapjeskat. Past mooi onder de boottrailer.

Een of ander voorverwarmding, voor dat frituurvet, om het vloeibaar te maken. Huisvlijt, maar dikke bende.

Dan kom je uiteindelijk bij dat andere lompe stuk metaal, de M21 dieselmotor.

Kabelboom eraf, waar ik een stekkertje trof dat ik moet gebruiken, dus dat was mooi!

Een gemartel om die eruit te krijgen als de auto heel moet blijven. Maar dat hoefde niet, dus de zaag erin. Met hulp van vriend Jan.


En dan trek je blok en bak er zomaar uit.


En toen kon het dak eraf. Zo hebben we een e12 cabrio.


En dan de bak, kan niet veel vinden over dit nummer, maar zou ook op een e30 325i passen??

En een dieselblokkie!!

Toen in de voorkant er afzaagde trof ik me een mooi muizennest aan.

En hij wordt kleiner en kleiner

Toen de restanten waren afgevoerd heb ik de vloer gedweild en de hoek, die ik vorig jaar had uitgevlakt, in de epoxy gezet. Helaas bleek beige saharageel te zijn, maar 3 lagen epoxy doen wel hun werk. Erg strak en vloeistofdicht.


De 528i is op die plek gezet, zodat ik daar de ruimte heb om te demonteren, terwijl de anderen in winterslaap gaan, achterin de loods, waar de e12 een paar jaar heeft gestaan.


Eenmaal alles achter de rug, had ik nog die klomp ijzer staat, die m21 2.4 turbodiesel.

Ik trof gekke dingen aan achter het uitlaatspruitstuk…


En ook in de cilinders. Deze had nog een hoonprofiel.

Maar deze??

En ook de kop was niet meer fris, met de scheuren tussen de kleppen

Ook hier gribus

Ranzig carterpannetje

Is een m20 pan met een extra tuitje…

Wat een drap van wat ooit olie is geweest


Lagers van de krukas waren niet eens slecht. Niet door, alleen verkleurd.



Krukas is erg netjes, behalve de tap waar het axiaal lager zat. Daar is 1mm ingevreten. Dat wordt een overmaats lager…


De rotte zuigers heb ik laten zitten. Ik wilde alleen de krukas en het aluminium van het blok hebben.

Dan de kop, die moest ook kaal, voor een goede aluminiumprijs. Nokkenasje, maar 4x gelagerd.

En dan de kleppen, eerst een kapotte 200 kop gedemonteerd met mijn zelf gelaste klepveerding


Maar een kop van een m21 heeft kleppen in het midden van de kop. Ding moest toch gesloopt, dus dan maar even inventief de klepveren indrukken.

Daarna een dop doormidden gesneden en een stuk buis ertussen gezet om de injectoren eruit te kunnen halen.

Daarmee was het hele ding gedemonteerd en kwam er een einde aan deze e12. RIP. Een volgende foto-update in dit topic gaat over de demontage
van de blauwe 528i, voor restauratie. Denk ik. Als er geen andere sloper tussenkomt. Eventueel.

Eerste de extra tank in de kofferbak verwijderd




Rondje trekhaak verwijderden leverden me een snuit vol modder en roest op, en de vloer zat er ook onder.

Wel een origineel Belgische trekhaak voor een e28.


Daarna midden in die hete zomer, toen het interieur eruit gesloopt was, kwam Rob de bodem halen, daarover meer in zijn topic over Pasteller




De tank eruit, die was niet slecht, maar wel net wat ontluchting weggerot en vermoedelijk niet meer dicht, dus oud ijzer.


Achteras eraf, dat lijkt me een e28 achteras…

De hele uitlaat in 1 keer, ook een lapjeskat. Past mooi onder de boottrailer.

Een of ander voorverwarmding, voor dat frituurvet, om het vloeibaar te maken. Huisvlijt, maar dikke bende.

Dan kom je uiteindelijk bij dat andere lompe stuk metaal, de M21 dieselmotor.

Kabelboom eraf, waar ik een stekkertje trof dat ik moet gebruiken, dus dat was mooi!

Een gemartel om die eruit te krijgen als de auto heel moet blijven. Maar dat hoefde niet, dus de zaag erin. Met hulp van vriend Jan.


En dan trek je blok en bak er zomaar uit.


En toen kon het dak eraf. Zo hebben we een e12 cabrio.


En dan de bak, kan niet veel vinden over dit nummer, maar zou ook op een e30 325i passen??

En een dieselblokkie!!

Toen in de voorkant er afzaagde trof ik me een mooi muizennest aan.

En hij wordt kleiner en kleiner

Toen de restanten waren afgevoerd heb ik de vloer gedweild en de hoek, die ik vorig jaar had uitgevlakt, in de epoxy gezet. Helaas bleek beige saharageel te zijn, maar 3 lagen epoxy doen wel hun werk. Erg strak en vloeistofdicht.


De 528i is op die plek gezet, zodat ik daar de ruimte heb om te demonteren, terwijl de anderen in winterslaap gaan, achterin de loods, waar de e12 een paar jaar heeft gestaan.


Eenmaal alles achter de rug, had ik nog die klomp ijzer staat, die m21 2.4 turbodiesel.

Ik trof gekke dingen aan achter het uitlaatspruitstuk…


En ook in de cilinders. Deze had nog een hoonprofiel.

Maar deze??

En ook de kop was niet meer fris, met de scheuren tussen de kleppen

Ook hier gribus

Ranzig carterpannetje

Is een m20 pan met een extra tuitje…

Wat een drap van wat ooit olie is geweest


Lagers van de krukas waren niet eens slecht. Niet door, alleen verkleurd.



Krukas is erg netjes, behalve de tap waar het axiaal lager zat. Daar is 1mm ingevreten. Dat wordt een overmaats lager…


De rotte zuigers heb ik laten zitten. Ik wilde alleen de krukas en het aluminium van het blok hebben.

Dan de kop, die moest ook kaal, voor een goede aluminiumprijs. Nokkenasje, maar 4x gelagerd.

En dan de kleppen, eerst een kapotte 200 kop gedemonteerd met mijn zelf gelaste klepveerding


Maar een kop van een m21 heeft kleppen in het midden van de kop. Ding moest toch gesloopt, dus dan maar even inventief de klepveren indrukken.

Daarna een dop doormidden gesneden en een stuk buis ertussen gezet om de injectoren eruit te kunnen halen.

Daarmee was het hele ding gedemonteerd en kwam er een einde aan deze e12. RIP. Een volgende foto-update in dit topic gaat over de demontage
van de blauwe 528i, voor restauratie. Denk ik. Als er geen andere sloper tussenkomt. Eventueel.
Last edited by uwbuurman on Sun Jan 26, 2020 7:51 am, edited 2 times in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29785
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Whahaha prachtige bezigheden, en wat is slopen toch leuk he!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11862
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Geweldig! Echt heel erg leuk om die ouwe meuk weer terug te zien.
Stil zitten kan je ook al niet.
Ik kijk echt uit naar de restauratie van de 528i.
Stil zitten kan je ook al niet.
Ik kijk echt uit naar de restauratie van de 528i.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.