Page 6 of 80
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Nov 22, 2015 3:05 pm
by 323baur
raymondw wrote:Er ontstaat een leuke discussie zo:
Als ik de prio-stelling even negeer; Ik heb een eerste inschatting gemaakt voor de materiaal kosten voor het vervangen van de gehele distributie en afhangende de bevestiging door Broekhuis zijn die volgens etkonline voor een M30 goed te overzien. Ja, ik moet de karterpan laten zakken, maar met 500 Euro aan materiaal doen we heel veel. en dat is een factor 3-5 lager dan de huidige S38 koerslijst.
idd, M30 spullen kosten echt heel weinig.
Leuk he!
Ik heb net zitten tellen wat in het modernere spul gaat (ik heb plots mijn e39 verkocht).
Echt heel verschrikkelijk hoe snel dat oploopt. Ik kan me indenken dat dit voor S motoren factor onaanvaardbaar is.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Nov 22, 2015 3:24 pm
by bmw e12 e21
Jeroen wrote:Kostenplaatje valt idd wel reuze mee
Idd, Ik heb een paar jaar geleden een distributieset gekocht voor als ik het origineel M90 blok terug ga opbouwen voor de e12.
Deze heeft me van FEBI BILSTEIN 160euro gekost excl. nieuwe oliepomp (170€) en nieuwe pakkingen.

Dat is idd te overzien.
Je bent er natuurlijk even zoet mee.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Nov 22, 2015 6:40 pm
by uwbuurman
Dus kosten zijn te overzien, werk moet gebeuren, maar is in te plannen, gedoe met een auto is niet wat, als je nu een tandwiel vervangt en volgend jaar als nog de ketting moet doen, zou ik dat tandwiel ook niet meer fijn vinden en m puur op onderbuikgevoel nogmaals willen wisselen.
M30b35 zijn er bij bosjes, maar er is er maar 1 bij deze auto met het juiste nummer ingeslagen. Dus ik zou m zo weer dicht maken en lekker een jaartje gebruiken. Wat zal die auto nu helemaal aan kilometers wegtikken in een jaar? Als dit probleem sinds de kop revisie al aanwezig is, zal de laatste 3000 kilometer ook nog wel kunnen. Immers, je verwacht zelf ook niet dat de ketting knapt.
Was het mijn auto en had ik jouw agenda, dan zou ik die auto een mooi nieuw rotorkapje geven, wat bougiekabels wellicht, een doosje nieuwe bougievonkjes en dan mooi stofzuigen, rondje detailen en klaar ermee voor dit seizoen. Heb je een jaar de tijd om na te denken over de onderdelen, over oliepompen, krukaslagers en andere dingen die je niet kunt laten als de carterpan er toch af is

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Nov 22, 2015 7:57 pm
by raymondw
uwbuurman wrote:Wat zal die auto nu helemaal aan kilometers wegtikken in een jaar? Als dit probleem sinds de kop revisie al aanwezig is, zal de laatste 3000 kilometer ook nog wel kunnen. Immers, je verwacht zelf ook niet dat de ketting knapt.
Het doel is om er volgend jaar een of twee grote ritten mee te rijden en als we dit niet oppakken zit dat er niet in. Dus we hebben vandaag besloten voor optie 3 te gaan.
uwbuurman wrote:Dus kosten zijn te overzien, werk moet gebeuren, maar is in te plannen, gedoe met een auto is niet wat, als je nu een tandwiel vervangt en volgend jaar als nog de ketting moet doen, zou ik dat tandwiel ook niet meer fijn vinden en m puur op onderbuikgevoel nogmaals willen wisselen.
Eis en weder dienende de bevestiging door Broekhuis ga ik morgen de gehele santenkraam bestellen.
uwbuurman wrote:M30b35 zijn er bij bosjes, maar er is er maar 1 bij deze auto met het juiste nummer ingeslagen.
Die waren er ooit, maar de spoeling is inmiddels behoorlijk dun geworden. We zijn inmiddels wel een M70 op het spoor met amper een ton; wellicht als de prijs interessant is dat die erbij komt, maar dat zien we wel.
uwbuurman wrote:Was het mijn auto en had ik jouw agenda, dan zou ik die auto een mooi nieuw rotorkapje geven, wat bougiekabels wellicht, een doosje nieuwe bougievonkjes en dan mooi stofzuigen, rondje detailen en klaar ermee voor dit seizoen.
De verdeler kap, bougies e.d. staan reeds in bestelling. Detailen is work in progress.
uwbuurman wrote:Heb je een jaar de tijd om na te denken over de onderdelen, over oliepompen, krukaslagers en andere dingen die je niet kunt laten als de carter pan er toch af is

De lagers pakken we mee, de oliepomp maken we schoon en voorzien we van een nieuw overdruk ventiel.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Nov 22, 2015 9:34 pm
by uwbuurman
raymondw wrote:[. Dus we hebben vandaag besloten voor optie 3 te gaan.
Bedoel je optie 2? Dus alles aanpakken? Anders snap ik de bestellijst niet, optie 3 was niets doen...
Optie 2 top, maar gaat de e34 nu niet door?
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Nov 22, 2015 9:43 pm
by raymondw
uwbuurman wrote:raymondw wrote:[. Dus we hebben vandaag besloten voor optie 3 te gaan.
Bedoel je optie 2? Dus alles aanpakken? Anders snap ik de bestellijst niet, optie 3 was niets doen...
Optie 2 top, maar gaat de e34 nu niet door?
I.d.d. optie 2. De E34S gaat wel door, maar later.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Mon Nov 23, 2015 8:02 pm
by raymondw
Vanochtend heb ik akkoord gegeven voor een bedrag van circa 377 Euro ex BTW voor alle onderdelen benodigd t.b.v. vervanging van de distributie. Dit is inclusief de korting wat dus zoveel betekent dat de prijzen van BMW t.o.v etkonline circa 30% hoger ligt. Maar dit valt binnen de marge.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Nov 28, 2015 6:50 pm
by raymondw
Omdat ik voor het vervangen van de distributie het subframe laat zakken heb ik een motorsteun nodig die ik op het voorscherm kan plaatsen. Deze had ik nog niet, dus heb ik die afgelopen week besteld. Ik ben meteen maar voor het exemplaar gegaan dat 500kg kan dragen.
Ik heb van tevoren gekeken of de maximale breedte binnen de wielbasis van de E32 past. Voor de zekerheid wel even gepast.
Daarna zijn we begonnen met de voorbereidingen. Allereerst de V-snaren en de visco-fan uit de weg.
En toen was de tijd al weer op, maar het begin is er.
Vandaag heeft mijn garagist nog een ander klusje geklaard, namelijk het vervangen van een defecte draagarm van de E39. Dat was een herhaling van de poging van twee weken geleden toen we ontdekten dat de bout zich helemaal in de bus van de draagarm vast draaide. De geplande tijd was toen niet toereikend ook al omdat ik de excentrische bout daarvoor niet nieuw had liggen .Intussen had ik deze ook voor de andere kant wel nieuw besteld; de Lemforder arm had ik al wat langer liggen
Ik denk dat Arno dit wel een uur of twee gekost heeft, want toen ik er nog bij was vrat de bout zich continu vast. Terug wilde hij wel, maar niet verder. Maar met een aantal keren verwarmen met de acetyleen-brander (op de bus, dus niet het aluminium) en terugdraaien kwam de bout elke keer een klein beetje verder.
De bout aan de andere (rechter) kant is meteen maar mee vervangen (ging wel als het spreekwoordelijke appeltje-eitje). De rechter draagarm was niet nodig omdat deze eind 2013 al was vervangen. Hoe het kan dat de oude bout zo vast zat is een raadsel, wellicht van metallurgische aard; ik weet dat zink en staal niet zo goed samen gaan, maar wellicht is het gewoon oxidatie op de bout waardoor deze vast kwam te zitten….. maakt niet uit, de achterwielophanging is nu weer mooi strak.
Verder heeft Arno de winterbanden en een set nieuwe ruitenwissers gemonteerd. Daarmee is de E39 wel klaar voor de winter. Het was maar goed dat ik dit klusje heb uitbesteed aangezien dit mijzelf al gauw een hele dag zou kosten. Bovendien besteedt ik mijn tijd nu even liever aan de E32.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Nov 28, 2015 7:59 pm
by uwbuurman
Leuke motortakel, Raymond! Dat beschadigd de spatborden niet? Je zet m in de rand?
Mooi dat de e39 weer fris is.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Nov 28, 2015 9:24 pm
by raymondw
uwbuurman wrote:Leuke motortakel, Raymond! Dat beschadigt de spatborden niet? Je zet m in de rand?
Deze niet Koos; niet alleen moet deze in de rand. Ook heeft deze bescherm-rubbers die de spatborden beschermen.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Nov 29, 2015 2:01 am
by Jeroen
Hans Kous heeft idd dezelfde, werkt super!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Nov 29, 2015 7:44 am
by uwbuurman
Ok, en even voor mijn beeld, dan hang je m alleen aan de voorzijde op, want achter hangt de bak wel in de baksteen? Of zie ik dat verkeerd? Sorry dat ik hier even op door ga, maar ik heb dezelfde klus voor de boeg, in de kerstvakantie.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Nov 29, 2015 10:37 am
by raymondw
uwbuurman wrote:Ok, en even voor mijn beeld, dan hang je m alleen aan de voorzijde op, want achter hangt de bak wel in de baksteen? Of zie ik dat verkeerd? Sorry dat ik hier even op door ga, maar ik heb dezelfde klus voor de boeg, in de kerstvakantie.
Hoi Koos,
Klopt; de bak moet blijven hangen in de baksteunen om de motortakel te kunnen laten werken. Als het alleen om de karterpan gaat, dan kan je de haak aan de voorzijde van de motor wel gebruiken, maar ik moet ook het distributiedeksel verwijderen! Om te voorkomen dat ik dan in een 'kip-ei' probleem terecht kom ga ik voor dit project de motorsteunen naar het subframe gebruiken.
Note: De motorsteun ga ik pas gebruiken nadat ik de trillingsdemper heb verwijderd. Dat is bij de M30 wat makkelijker dan bij een S38B36, maar voor het losdraaien van de 36mm moer waarmee de trillingsdemper op de krukas vast zit heb ik liever de vaste verbinding van het subframe om de >400Nm tegenaan te kunnen zetten, maar dat leg ik wel verder uit als ik aan dat klusje toe kom.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Nov 29, 2015 12:22 pm
by Jeroen
Even muggenziften: de trillingsdemper zit bij mijn weten net als bij de M20 met M8 boutjes (die je moet vervangen) op de poelie. Gezien het gewicht is het handiger om die eerst te verwijderen denk ik, en daarna de grote moer van de poelie te lossen. Tenzij je de trillingsdemper nodig hebt ter blokkering maar dat is volgens mij niet het geval (?).
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Nov 29, 2015 12:45 pm
by raymondw
Jeroen wrote:Even muggenziften: de trillingdemper zit bij mijn weten net als bij de M20 met 6 stuks M8 boutjes (die je moet vervangen) op de poelie. Gezien het gewicht is het handiger om die eerst te verwijderen denk ik, en daarna de grote moer van de poelie te lossen. Tenzij je de trillingdemper nodig hebt ter blokkering maar dat is volgens mij niet het geval (?).
In principe correct, maar de acht M8 boutjes van de poelie gaan bij de M30/90/M88/S38 door de trillingdemper naar de krukasflens. De trillingdemper bij een M30/M90/M88/S38 zit achter de moer of de krukasbout zoals op volgende foto te zien is bij de S38B36 van Robert.
Voor de blokkering gebruiken we een blokkeerhaak om te voorkomen dat de krukas-as resp. bak getordeerd wordt.
Dan kan je zonder zorgen de krukas-moer (M30/M88/M90/S38B35) of krukasbout (S38B36 en S38B38) losdraaien; de blokkeerhaak zorgt ervoor dat de torsiekracht die anders op de krukas en de bak wordt uitgeoefend via de chassisbalk wordt afgeleid. N.B: zeker voor een S38B36 is dit de enigste manier. De 12.9 bout wordt via een hoekverdraaiing vastgezet die overeenkomt met bijna 800Nm, hetgeen twee maal zoveel is als dat de motor levert!! Ik ken mensen die dit met behulp van een pneumatische sleutel proberen, maar dat kost je de krukas!!!
Note: In het geval van Robert zijn S38B36 ging het alleen maar om de voorste keerring, dus konden we het subframe mooi laten zitten. Maar het is i.d.d een behoorlijke klus.