Oefenrit Hornenacht
Vrijdag avond 20 oktober hebben we de oefenrit voor de Hornenacht gereden.
De Hornenacht is een rally die volledig in het donker gereden wordt, wij hebben dat nog nooit gedaan en dus des te verstandiger om aan zo'n oefenrit mee te doen die ook geheel in het donker verreden wordt. De oefenrit is ongeveer de helft van de Hornenacht zelf (afstand en tijd), maar wel van eenzelfde moeilijkheidsgraad.
Heb je je ingeschreven voor de Hornenacht, dan is de oefenrit gratis, en dus altijd aan te bevelen. Deze oefenrit is 75km, met een rijtijd van 2:30 uur en 3 verschillende kaartlees systemen, er zou ruim 12,5km onverhard in zitten (achteraf hebben we veel meer onverhard gehad).
Wij mochten als 22e om 19:52 vertrekken, precies op je vertrektijd krijg je de opdracht uitgereikt. Sommige equipes gaan dan in de zaal de opdrachten bekijken en de gemaakte route intekenen (je hoeft niet meteen te vertrekken), wij kiezen ervoor om direct naar de auto te gaan en dan de opdrachten eerst door te scannen op instinkers en andere moeilijke truukjes, in de auto kun je vast wennen aan het donker, ik maak dan aantekeningen bij moeilijke situaties, en al na enkele minuten vertrekken we.
Het eerste deel bestaan uit "pijlen kortste route", waar we voor ons gevoel heel goed doorheen komen, ook het zien van de controles lijkt OK in het donker, maar het gemiddelde ligt nog erg laag (<20km/u terwijl 30km/u ideaal is), maar we laten ons niet gek maken.
Na pijlen kortste route gaat het op hetzelfde kaartfragment over in "punten vrije route", een systeem dat we nog nooit gedaan hadden, maar de regels zijn heel simpel, je moet een reeks genummerde punten op het kaartfragment op volgorde aandoen, terwijl de route van punt naar punt vrij is. Controles moeten binnen 25 meter van een punt staan. (25meter is 1mm op de kaart), overige controles moet je niet noteren.
Omdat de route van punt naar punt vrij is ben je geneigd de kortste route te nemen, en dat heeft ons in de problemen gebracht. Om een gegeven moment rijden we een zandweg in die in het begin nog prima is, maar al snel veranderd in een karrespoor en dood loopt. achteruit terug is geen optie in het aardedonker en keren wordt wel heel krap. Voor het keren neem ik het stuur even over van Petra en zij kijkt buiten de auto of er ruimte is. Ik draai de auto voor tegen een rechtopstaande biels die als weipaal dienst doet, gelukkig zonder schade. na tig keer op en neer steken staan de auto omgedraaid en kunnen we verder, Petra zegt "dat soort weggetjes rijd ik niet meer in !"
Verder verloopt de punten op goed, we rijden ons nergens vast, navigeren gaat prima, alleen vinden we wel erg weinig controles. 1 controle staat volgens ons veel verder dan 25 meter van een punt en die noteren we niet, maar maken er wel een aantekening van.
Dan volgt nog een stuk "grensbenadering", een onderdeel wat mij wel ligt maar waar vaak gemene instinkers in zitten. Omdat het gemiddelde nog steeds te laag is gaat nu het gas er goed op, ondertussen ben ik kotsmisselijk geworden van het continu kijken op de kaart in het donker. Petra zegt " zo nu weet jij ook hoe dat voelt, heb ik maanden aan een stuk gehad tijdens de zwangerschap".
De grensbenadering gaan we prima doorheen en tegen het einde zie ik nog net optijd dat ze een "vbr" bij een beekje op een grote doorgaande weg gezet hebben, "vbr" is voetgangersbrug en daar mag je dus niet over. Route herzien en gaan, in de nieuw geconstrueerde route zit nog een heel stuk zandweg dat erg slecht is, diepe kuilen en bulten, ik ken deze weg van het mountainbiken. We gaan er toch door. tegen het einde van deze zandweg moeten we nog 1 keer linksaf, maar dat pad ziet er in het donker zo slecht uit dat Petra besluit er niet in te gaan en het te laten voor wat het is om niet nog een keer vast te rijden. Achteraf jammer want daar stond natuurlijk een controle die we gemist hebben.
Terug op de start-finish locatie zijn we om 22:39, 17 minuten te laat (geeft niks) en ik lever de opdracht snel in. Elke minuut te laat is 1 strafpunt, het missen van een controle zijn er 30.
In de zaal is iedereen al druk in de weer met de opdracht over hoe heb jij het gedaan, hoe had het dan gemoeten, hadden jullie dat gezien.....gezellig.
Om 23:00 wordt de uitleg uitgedeeld, en dan kun je controleren hoe goed je het gedaan hebt, snel geteld hebben we 6 controles fout/gemist, samen met 17 strafminuten zou dat 197 strafpunten zijn.
Wij zijn er erg content mee en vonden dat het goed ging voor het eerst in het donker.
tegen 24:00 uur zijn de punten geteld en is het tijd voor de uitslag.
Eerst zijn de nummers 3, 2 en 1 van de sportklasse aan de beurt (sportklasse is veel moeilijker)
Dan nummer 3 in de toerklasse, 120 strafpunten, daar zitten wij dus ver boven
Dan nummer 2 met 111 stafpunten,
Dan nummer 1 met 107 strafpunten equipe Sijben Sijben.........he? wat? horen we dat goed?
Eeh ja, wij zijn dus eerste van de 24 equipes in de toerklasse, erg leuke verrassing, maar hoe kan dat nou? ja zal wel, is maar een oefenritje.
Om 01:00 uur waren we thuis, op de terugweg naar huis nog de tank volgegooid want
vandaag staat de
"Salland/Twente rit" op het programma en om 02:00 snel naar bed voor een kort slaapje.
Een paar dagen later staat er een gecorrigeerde uitleg op de site van
ASC van Hornerijders waaruit blijkt dat er 2 controles verkeerd stonden en 1 controle in het veld een andere letter had dan in de uitleg stond.
Met deze gecorrigeerde uitleg hadden we inderdaad maar 3 foute/gemiste controles.
In de "pijlen kortste route" opdracht had ik één keer niet de kortste route gevonden (van pijl 4 naar pijl 5, daarover later meer)
In de "punten vrije route" was de letter die wij te ver van het punt vonden staan toch goed geweest, discussiepunt maarja
En in de grenscontrole wisten we al dat we één letter gemist hadden vanwege een bosweggetje dat we overgeslagen hadden.
Dit is de slechte zandweg die ik een paar dagen later per MTB gefotografeerd heb:
En dit het weggetje dat we maar niet in gegaan zijn, moet je je in het aardedonker voorstellen !!
