M50 ombouw

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Thijsse
E21 Fanatic

Re: M50 ombouw

Post by Thijsse »

Rutger,
Ik weet niet welk blok jij precies in gaat bouwen?

Zoals ik via pm al zei, kabelboomverloop heb ik van e30.de, maar kan ik hier ook nog wel een keer posten, is zo spannend niet.

motorsteunen heb ik alleen een mal voor liggen, geen tekening helaas. en dat is dan nog de versie om het blok 2,6 cm naar voren te halen. met een m52 gasklephuis hoeft dit niet en kan het blok op dezelfde plek als de m20 geplaatst worden

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Hoe meer naar achter hoe beter natuurlijk en 2,6cm is best wat, ook voor je balans. Maar 't M50 spruitstuk is wel weer beter. Wat komt er dan in de weg te zitten, hoofdremcilinder en bekrachtiger ofzo?
Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Fanatic

Post by Thijsse »

zoals eerder te zien in dit topic kwam ik in de knoop met en stekker van mn TPS tegen mn remvloeistof reservoir

het m50 gasklephuis is een kwartslag gedaraid en levert daardoor geen probleem. het vrijhouden van de rembekrachtiger kun je oplossen door het blok een graad of 5 te kantelen

die 2,6 merk je verdomd goed, een originele 323 onderstuurt al als een gek, laat staan met een naar voren geplaatste m50.
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '78 320/6 aut

Post by Rutger-G »

ik was zelf van plan een m50b25 non vanos in te bouwen.
deze is afkomstig uit een e34.

maar ik ben denk ik van plan mijn orriginele bak en steunen te blijven gebruiken.
jij hebt dus alles 2.6 cm naar achtere geplaatst?

dan neem ik aan dat de steunen die jij hebt gemaakt niet meer overeen komen met wat ik van plan ben?

heb al wat schema's gevonden over de kabelbomen om ze te linken. heb je misschien wat meer informatie of fotos hoe jij dit hebt aangepakt?
if u can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
Thijsse
E21 Fanatic

Post by Thijsse »

de e21 m20 steunen zijn onbruikbaar, omdat de hoek waaronder het blok hangt erg veel verschilt. de originele bak is een optie, maar ik heb het hele zooitje omgebouwd naar elektrische kmteller, omdat het blok zonder niet goed aan het lopen te krijgen is. en toen ook meteen de m50 bak eraan gehangen.

ik heb alles 2,6 naar vorgen gehaald, om plek vrij te kijgen met mn tps stekker en mijn remreservoir, maar met een m52 gasklephuis hoeft dit niet.

Image

kijk eens wat ik hier vind
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic

Post by Rutger-G »

thanks voor schema

is de ecu een snelheidssignaal nodig voor een juiste inspuiting? of heeft dit een andere oorzaak?

voor de tps stekker/remreservoir heb ik een andere oplossing voor gevonden, dus hoop daar gewoon mee weg te kunnen komen met een standraard m50 gasklephuis.

voor de enginemounts heb ik zeker het materiaal en de mogelijkheid om deze zelf te maken. heb hier alleen geen ervaring mee. vandaar dat ik vroeg naar maten om ze te maken.
maar ik ben bang dat ik dus zelf from scratch iets moet gaan maken?
Thijsse
E21 Fanatic

Post by Thijsse »

mijn m50 liep niet zonder snelheidssignaal, daarop bepaalt hij zijn koppel en dus de inspuiting. maar ik heb ook weer van mensen gehoord dat het zonder ook werkte.

motorsteunen waren bij mij niet zo moeilijk, gewoon het blok hangen waar je hem hebben wil, vastzetten met wat strippen en lijmklemmen en dan de steunen slijpen passen meten en lassen
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic

Post by Rutger-G »

ja zal ook zeker wel goed komen. maar mocht je nog de maten hebben liggen voor de steunen die ik anders zou moeten maken zou dat een stuk werk schelen natuurlijk.

de m50 die ik tot mijn beschikking heb is van een e34. deze liep prima terwijl de km-teller het niet meer deed. de sensor in het diff was afgebroken.
dus ik hoop dat het zonder dit signaal kan. anders moet ik hier ook wat op gaan zoeken/maken.
iig bedankt voor de info!

heb je nog meer fotos van de in/ombouw? of is de auto niet meer in je bezit?
Thijsse
E21 Fanatic

Post by Thijsse »

meer fotos als in dit topic heb ik niet.. de auto is wel nog steeds in mijn bezit

heb geen tekening van de steunen, alleen een mal om ze mee te maken
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic

Post by Rutger-G »

oke jammer. altijd leuk beeldmateriaal natuurlijk haha.

maar je hebt dus wel of niet de orriginele baksteun(en) in gebruik?
betere vraag: aangezien ik mijn orriginele bak en steunen wil behouden. zouden die mallen dan wel of niet geschikt zijn voor mijn steunen?

volgens mij gebruik je ze niet namenlijk? dus zou mijn blok op een andere hoek komen te hangen toch?
(als dit klopt snap ik het helemaal haha)
Thijsse
E21 Fanatic

Post by Thijsse »

Originele steunen zijn niet bruikbaar omdat een m50 veel platter ligt dan een m20 en hij met m20 steunen volledig op de plaats van de rembekrachtiger uitkomt. Hang je de m20 bak eraan, dan komt ook deze erg schuin uit.

Offenga heeft een jaar of 6 geleden ook al deze ombouw gedaan, die concludeerden dit ook al
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic

Post by Rutger-G »

Hee mensen.

druk bezig met mijn project.
en bezig met de electra. hoop dat ik voor de meeting klaar ben maar nu loop ik tegen een probleem op met mijn bedrading.

door thijsse geleverd een super schema. maar ik loop ergens tegen aan.
ik heb dus de motorbekabeling compleet gelaten van de donor (e34). maar ik heb de stekker van het chassis afgeknipt.
hier komen dus alle kabels in voor zoals in het schema dus ik heb een goed idee welke draden ik moet verbinden.

nu heb ik dus de motorstekker van mijn m20 in handen.
en de meeste draden komen overeen uit het schema van Thijsse.. alleen niet alle draden.
wat ik dus heb:

e34 - e21
blauw - blauw - dynamo
br/gr - br/gr - oliedruksensor
groen - groen - geschakelde +
zw/geel - ? - strartmotor
zwart - ? - toerenteller
gr/paars - gr/paars - brandstofpomp
br/paars - ? - kvs temp

wat ik dus nog over heb aan mijn m20 stekker is een dikke, een dunne, en bruin/wit.

mijn vraag dus:
dikke zwarte: startmotor? dus zwart/geel e34
dunne zwarte: toerenteller? dus zwart e34
bruin/wit: kvs tempmeter? dus bruin/paars e34

of zit ik gewoon helemaal verkeerd? haha
redelijk wat fora's afgezocht maar kan niet echt een vergelijkend topic vinden.
kan ook liggen aan mijn zoek kunsten uiteraard!

wat ik wel had gevonden was een ander schema. maar hier waren alle draden weer een ander nummer/kleur dus daar werd het absoluut niet duidelijker van..
dus een beetje hulp zou fijn zijn!
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Als je in het schema gaat kijken komen de kleuren met de bijbehorende functies inderdaad overeen met jouw voorstel.

Zwart voor startmotor.
Zwart voor toerenteller (loopt bij de E21 via de bobine)
Bruin/wit voor temperatuursensor.

De zwarte voor de startmotor zou dan lopen via een ontlastrelais (pootje 86) en eventueel bij de E21 automaat geschakeld (vrijgegeven) via de schakelaar van de automaathendel (moet in P staan om te starten).

Ik geef geen garantie uiteraard :wink:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Thijsse
E21 Fanatic

Post by Thijsse »

Die dikke zwarte zou ik ff nalopen in je e21 niet zomaar aan je startmotor knopen iig die dunne geloof ik wel, evt ff nameten achter de cockpit. Die laatste moet je uit mn schema kunnen halen
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic

Post by Rutger-G »

je bedoeld dat die dunne van de startmotor is?
of hoe moet ik dit lezen?

zal het zeker nog even na meten voor het geval dat.
Post Reply