Page 51 of 55

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Feb 09, 2023 11:40 am
by 323baur
Super gaaf!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Feb 09, 2023 1:32 pm
by Jeroen
Fingers crossed, maar mooi en original opgelost!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Feb 09, 2023 7:51 pm
by 02-er
Hier zitten toch knappe koppen zulle!!!
Mooi gedaan Peter

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Feb 09, 2023 8:02 pm
by uwbuurman
Erg mooi, Peter. Ben benieuwd, maar het moet wel houden, denk ik zo.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Feb 10, 2023 8:50 am
by Manitoba
De aanhouder wint... Dat blijkt maar weer.

Greetz,
Walter.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Feb 10, 2023 12:55 pm
by Peter V.
Er staat nu brandstof in de carburateur, Afwachten of de loodpluggen goed afsluiten.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Feb 10, 2023 4:19 pm
by gerrit323
Laat ons hopen .. van volharding gesproken :D

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Feb 15, 2023 9:09 pm
by Smartie
Mooi werk Peter! U wel toevertrouwd.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Feb 16, 2023 6:59 pm
by Wilmo
Mooi werk!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Feb 17, 2023 7:49 pm
by uwbuurman
Wat is de stand van zaken, Peter? Zijn ze dicht?

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Feb 19, 2023 11:36 am
by Peter V.
uwbuurman wrote: Fri Feb 17, 2023 7:49 pm Wat is de stand van zaken, Peter? Zijn ze dicht?
Vandaag alles weer aangesloten en proefgedraaid.

Kleine technische uitleg:
Aangezien ik ook de gaskleppen weer in de juiste posities heb gekregen heb ik meer bereik met de mengselschroeven. in de venturi van een carburateur zitten progressiegaatjes. Deze zitten op verschillende hoogtes en deze dienen bij stationair toerental allemaal boven de gasklep te zitten (onderste zit precies gelijk met de dikte van de klep) Op die manier gaat je stationairmengsel alleen via de regelschroef en kun je je CO afstellen (deze zitten onder de gasklep). Je progressie gaten krijgen ook brandstof via hetzelfde circuit maar hebben bij een nagenoeg gesloten klep geen aanzuigvacuum. Deze progressiegaten zijn de leverancier tijdens normaal rijden (tot ongeveer 3000 rpm) Hierboven gaan de emulsietubes meespelen (hoofdcircuit).

Nu de vlotterniveaus juist gaan zetten. Het is een heel technisch verhaal met de emulsietubes en het juiste niveau van de vlotterkamers maar dit beïnvloed de basis m.b.t. rijk of arm staan omdat het gat waar deze gemonteerd zitten ook het aanzuigkanaal heeft voor het stationairsysteem. Een te hoog niveau geeft meer voordruk door vloeistofhoogte en geeft een rijker mengsel.

De basisafstelling van de vlotters doe je op ongeveer 10mm gesloten (vlotter tot deksel) en max 32 mm compleet geopend. Met deze afstelling kom ik ongeveer 4 mm te hoog uit met het niveau.



Oftewel finetunen. Dit kan wellicht betekenen dat ik andere stationairsproeiers kan zetten ( diverse op voorraad uiteraard). Motor draait in ieder geval weer netjes al.

Wat betreft de loodpluggen...... Vooralsnog zijn ze netjes droog maar morgen eens kijken als alles weer afgekoeld is.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Feb 19, 2023 12:21 pm
by uwbuurman
Leuk filmpje!! Die trapt m gelijk diep in haha. Maar goed, het lijkt goed dicht, dat is fijn zeg!! En ook mooi dat de auto lekker loopt. Beetje proberen en testen met andere sproeiers is het werk waar jij blij van wordt, dus dat komt zeker goed.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Feb 19, 2023 12:27 pm
by Peter V.
Ik wordt er inderdaad blij van als alles werkt.

Uitdaging is gewoon om een motorloop te creëren waar je rustig mee kan rijden maar die ook thuis is als je een keertje het gas wat dieper intrapt. Dat vraagt dus om een juiste balans te vinden tussen de werking van het stationairgedeelte tot 3000 rpm en het grote circuit van de carburateurs en dat maal zes natuurlijk want ze moeten ook goed gesynchroniseerd staan.

Oftewel beetje prutsen en veel benzine gebruiken tijdens dit afstellen helaas.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Feb 19, 2023 2:25 pm
by Jeroen
Precisiewerk hoor, maar leuk aan het perfectioneren zo!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Feb 21, 2023 4:00 pm
by Peter V.
Vlotterniveau is nu precies gelijk en op de juiste hoogtes voor alle drie de carburateurs.
Alles weer netjes afgesteld en ze loopt als een zonnetje.

Reageert heel goed op het gas en je kunt gewoon heel rustig accelereren zonder inhouden of misfire.
De eerste rit is dus een feit. Omdat plaatjes of filmpjes het altijd goed doen.......



We kunnen weer verder met het luchtfilterhuis en het spaghetti spruitstuk.